Cara nyahbeku ayam dengan pantas sering menjadi persoalan, terutamanya apabila kita mahu lembutkan ayam beku yang keras kejung dalam masa yang singkat. Kalau nak tunggu cair dengan cara biasa, mahu makan masa sampai 2 jam.
Baru-baru ini, tular di media sosial tentang tip rendam ayam beku dalam air garam untuk mempercepatkan proses nyah beku. Persoalannya, adakah ini sekadar mitos orang tua atau fakta sains?
Baca juga: Jangan Biar Iodin ‘Lari’! Ini Cara Betul Simpan Garam Supaya Tak Hilang Khasiat
Jawapannya, ya! Ia memang berkesan. Ini bukan sihir, tetapi adalah tindak balas fizik dan kimia. Berikut adalah sebab kenapa teknik ini sangat menjadi:
Selain jimat masa, teknik ini sebenarnya digunakan oleh cef profesional yang dipanggil sebagai “Brining”. Air garam akan meresap sedikit ke dalam isi ayam dan memecahkan struktur protein.
Ini menjadikan isi ayam lebih lembut dan berjus (juicy) selepas dimasak. Tak ada lagi masalah isi ayam rasa kering atau keras macam kertas pasir!
Walaupun berkesan, aspek kebersihan dan keselamatan makanan tetap kena jaga. Pastikan anda ikut syarat penting dari Public Health Malaysia ini:
Teknik ini memang sangat membantu suri rumah atau sesiapa sahaja yang nak masak dengan cepat. Dah tahu rahsia ini, tak perlu lagi stres tunggu ayam cair berjam-jam!
Sumber: Public Health Malaysia
Baca juga: Buka Kotak Besar Tapi Guna Sikit? Ini Cara Simpan Santan Supaya Tak Masam & Tahan Berbulan!
Pernah tak anda berdiri lama di gerai buah sebab pening nak beza antara buah duku,…
Musim buah cempedak memang buat ramai tak sabar nak membeli. Baunya yang harum semerbak pun…
Kalau suka kudapan yang rangup di luar tetapi lembut dan penuh inti di dalam, risoles…
Kalau sedang cari resipi masak kicap ayam yang mudah tetapi kuahnya tetap sedap, boleh cuba…
Pulang dari pejabat dalam keadaan penat, perkara terakhir yang kita mahu buat adalah berdiri berjam-jam…
Pernah cuba nasi goreng nenas? Kalau belum, jom buat! Gabungan rasa manis dan sedikit masam…