Ramai yang sedia maklum yang masyarakat memerlukan stok makanan dan simpanan barang dapur untuk teruskan kehidupan.
Sama ada hidup bujang mahupun berkeluarga, memasak di rumah memang lebih jimat berbanding beli makanan di luar. Lagi-lagi kos sara yang hidup yang semakin meninggi hari ini.
Jadi, bagi mengelakkan pembaziran pada kos makanan, artikel ini akan membantu korang yang ingin berjimat supaya kewangan lebih efisien dan tidak boros.
Baca juga: Pertama Kali Nak Beli Barang Dapur ‘Online’? Ikut Cara Ni Kalau Nak Lagi Jimat
Nak pula zaman digital, pembelian barang-barang dapur pula lebih mudah didapati dengan dua cara iaitu, pergi sendiri secara fizikal ke pasaraya ataupun membeli di dalam talian.
Senaraikan barang dapur kepada 2 bahagian:
1. Barang dapur kering – merujuk kepada bahan yang boleh disimpan lama.
2. Barang dapur basah – merujuk kepada bahan yang tak boleh disimpan lama, cepat rosak, atau perlu disimpan di dalam peti sejuk/ais.
Ini contoh 36 senarai barang-barang dapur yang perlu ditambah setiap bulan. Tapi, bergantung dengan bilangan isi rumah korang. Kalau awal bulan barang masih lagi banyak, maka boleh tangguh dulu untuk topup barang-barang ini.
Korang juga boleh menyimpan senarai barang dapur ini di dalam bentuk Excel beserta harga setiap satu barang untuk tahu kos bulanan harga barang dapur.
Semoga tip-tip ini membantu korang untuk uruskan barang-barang dapur dengan lebih tersusun dan sistematik dan selamat mencuba!
Nak panaskan ayam goreng semalam supaya kekal rangup? Jangan terus masukkan ke dalam microwave kerana…
Resipi burger ayam homemade ini memang sesuai sangat dibuat untuk anak-anak ketika cuti sekolah. Daripada…
Resepi shio pan sekarang memang tengah viral di Malaysia. Roti yang juga dikenali sebagai salt…
Kalau cari resepi kangkung belacan yang mudah, cepat dan cukup rasa, boleh cuba versi ini.…
Kisah wanita misteri di sebuah pasar malam menjadi perhatian selepas perkongsian Zurina Abdullah di Facebook…
Asam pedas nyonya antara menu yang cukup menggoda selera, lebih-lebih lagi apabila kuahnya dimasak pekat…