minyak zaitun

Minyak zaitun terhasil dari perahan buah Zaitun. Buah ini kebanyakannya terdapat di kawasan Mediterranean seperti negara Sepanyol, Tunisia, Morocco, Itali dan Turki.

Pasti ramai yang sudah tahu, minyak ini mempunyai banyak khasiatnya dan sering digunakan dalam perubatan, sabun, kosmetik dan juga masakan.

Terdapat banyak jenis minyak zaitun yang ada di pasaran. Namun, bukan semua sesuai digunakan dalam masakan. Setiap jenis itu mempunyai kegunaannya yang tersendiri.

PERBEZAAN MINYAK ZAITUN YANG WAJIB TAHU

1. Extra Virgin Olive Oil

Extra Virgin Olive Oil ini merupakan hasil pertama dari buah zaitun. Ia memiliki kualiti yang paling bagus jika dibandingkan dengan jenis yang lain. Minyak ini tidak sesuai digunakan untuk masakan kerana mudah teroksida. Apabila terkena panas, zat-zatnya mudah menjadi lemak berbahaya.

2. Original Virgin Olive Oil

Manakala Minyak Zaitun jenis ini pula diperolehi daripada proses memerah buah zaitun. Sebab itulah harganya lebih murah dari Extra Virgin. Jenis ini sesuai digunakan untuk menumis.

3. Light/Extra Light Olive Oil

Jenis Light/Extra Light ini pula sesuai digunakan untuk proses memasak dengan suhu tinggi seperti menumis atau memanggang. Walaupun ianya melalui proses penyulingan lebih dari sekali, jenis ini lebih sihat dibandingkan dengan minyak goreng biasa.

Sekarang dah tahu kan perbezaan dan kegunaan setiap minyak zaitun yang ada di pasaran? Selepas ini jangan salah pilih lagi ya. Semoga bermanfaat!

Kredit: Kurus Tanpa Lapar

Baca juga: Jangan Ambil Mudah, Pesakit Tiroid ‘Wajib’ Elak 4 Jenis Makanan Ini Supaya Tak Melarat

Resipi Popular

Artikel Popular

Video Terkini

Restoran Pilihan JJCM

Laura Medina Cafe

Menyajikan "world menu", antaranya sajian Barat, Korea dan tempatan.

Mari Makan

Menyediakan pelbagai masakan Barat dan tempatan.

Restoran Gegey (Shah Alam)

Mula beroperasi sejak tahun 2016, Restoran Gegey menawarkan lima jenis hidangan nasi pada harga dibawah RM8.00!

RESTORAN PILIHAN