Bila kisar cili dengan air sahaja, kadangkala cili kisar tu tak tahan lama pun sekejap je dah berkulat”

Orang Malaysia memang tak sah la kan kalau makanan tak pedas, jadi hampir di setiap rumah wajib ada stok cili kisar untuk dimasak. Bila dah kisar cili dalam kuantiti yang banyak pun ada caranya supaya cili tersebut tahan lebih lama senanglah mak-mak nak masak nanti kan.

Jom cuba tips mudah nak simpan cili kisar supaya tahan lebih lama.

1. Sediakan cili kering dan beberapa ulas bawang putih

Sebelum nak rebus cili kering tersebut, korang kena gunting-guntingkan cili supaya senang biji-bijinya terkeluar semasa direbus.

Jadi, rebuskan cili kering yang sudah digunting bersama lebih kurang 5 ulas bawang putih.

2. Guna minyak masak

Untuk mengisar cili kering, korang digalakkan untuk menggunakan minyak masak. Guna minyak apa-apa pun boleh supaya cili tahan lebih lama. Tidak digalakkan untuk menggunakan air.

Korang perlu agak-agak berapa banyak minyak yang perlu diletak, asalkan cili itu boleh dikisar.

3. Bekas kedap udara

Selepas selesai mengisar cili tersebut, anda perlu simpan di dalam bekas kedap udara supaya ianya tahan lebih lama.

Jangan lupa simpan di dalam peti ais, cara ini kebiasaannya membuat cili kisar anda tahan lama dan tidak berkulat dalam 3 minggu.

Sumber: Safika Sadali