Categories: Infomasi

Rahsia Sambal Nyet, Dendeng Nyet Berapi Berjaya, Lelaki Ini Kongsi Pendapat

Ternyata, ini rahsia Sambal Nyet dan Dendeng Nyet berapi boleh berjaya hinggakan selalu habis dijual setiap kali dibuka di dalam talian.

Terdapat pandangan yang menganggap Khairul Aming atau KA bukan seorang usahawan berjaya walaupun produk terbarunya yang mendapat pengaruh dari media sosial, Dendeng Nyet Berapi, telah terjual sebanyak RM1.2 juta hanya dalam tiga minit.

Baca juga: Khairul Aming Beri Penjelasan Ekoran Pembungkusan Sambal Nyet ‘Leaking’

Produk Khairul Aming, nama sebenarnya Khairul Amin Kamarulzaman, yang berusia 31 tahun, mencatatkan rekod dengan jualan terpantas di TikTokShop Malaysia, tetapi ini tidak menjadikan beliau “model bisnes hebat sangat pun” menurut pandangan Naz Daim.

RAHSIA SAMBAL NYET, DENDENG NYET BERAPI BERJAYA

Naz Daim memberi pandangan:

Menurut pendapat saya, dia bukanlah seorang usahawan yang berjaya. Saya tidak mahu mengulas dari segi bisnes. Banyak pakar analisis bisnes, guru-guru dan penulis-penulis bisnes telah mengulas pelbagai kejayaan bisnesnya.

Kejayaan KA sebagai seorang usahawan? Tidak. Saya rasa dia bukan seorang usahawan yang berjaya. Saya tidak mahu menafikan, tetapi menurut saya, beliau bukanlah itu.

Apa yang beliau lakukan bukanlah model bisnes yang sangat hebat. Cuba fikirkan semula. Beliau menjual produk biasa, sambal, dengan rasa pedas bukanlah sambal paling sedap di dunia.

Dari segi rasa, okay lah tidak teruk, tetapi bukanlah yang paling sedap di dunia, di pasaran terdapat beratus jenis sambal lain. Sekarang dia menjual daging dendeng. Saya kenal ramai penjual daging dendeng selain daripadanya.

BINA PERSONAL BRANDING, ANTARA SALAH SATU FAKTOR

Salah satu faktor rahsia sambal nyet dan dendeng nyet berjaya adalah beliau membangunkan personal branding. Terdapat banyak orang lain yang membangunkan personal branding selain daripadanya. Jadi, tiada yang baru. Selepas itu, beliau membuka akaun di TikTok. TikTok saya sendiri telah mencapai 1 juta pengikut lama sebelum beliau menjadi popular.

Selepas itu, beliau menghasilkan kandungan yang hebat. Sejauh ini, tontonan tertinggi dalam TikTok Khairul Aming untuk satu video adalah 22.8 juta, iaitu tidak sampai separuh daripada tontonan tertinggi Chicken Royale.

Strategi bisnesnya, saya telah berjumpa dengan ramai orang yang mempunyai strategi yang lebih baik daripadanya. Beliau memberikan tumpuan pada apa yang beliau lakukan? Usaha tanpa henti bertahun-tahun?

Ini, saya telah berjumpa dengan usahawan yang bekerja lebih keras daripadanya, tidak pernah berputus asa untuk masa yang lebih lama daripadanya. Usahawan, tidak ada istilah malas.

Adakah saya dengki? Tidak.

Adakah saya menafikan dia sebagai seorang usahawan? Tidak. Malahan, sebaliknya. Bagi saya, apa yang beliau lakukan, bukan hanya bisnes semata-mata.

KHAIRUL AMING ADA VISION ARTISTIK BILA BUAT VIDEO

Terdapat persamaan antara Khairul Aming, Steve Jobs, Lewis Hamilton, Michael Jordan, Michael Jackson, The Beatles, Elvis Presley, C. Ronaldo, L. Messi, Michelangelo, Thomas Edison, Henry Ford, Oprah, Tiger Woods.

Mereka ini adalah artis dalam bidang masing-masing. Mereka mencipta dan menghasilkan karya agung. Masterpiece.

Ya, perjalanan mereka untuk menghasilkan karya-karya ini adalah sukar. Penuh dengan dugaan dan cabaran dan memaksa mereka untuk mengorbankan segalanya. Memaksa mereka untuk memberikan tumpuan melebihi manusia biasa tetapi bukan sekadar usaha.

Apa yang mereka ada? Yang kebanyakannya kita manusia biasa tidak ada. Mereka mempunyai visi artistik untuk mencapai objektif mereka. Karya mereka mempunyai jiwa.

Saya pernah melihat satu video yang Khairul Aming buat untuk seorang kenalan saya. Saya kenal jurugambar yang membuat penggambaran itu. Bukan KA yang mengambil gambar. Orang yang sama mengambil video-video beliau sekarang.

Ya, KA tidak memegang kamera sendiri semasa bercakap. Ada orang lain yang mengambil video untuknya. Jurugambar ini pernah membuat video untuk orang lain selain KA, termasuk untuk saya.

Baca juga: Oblong Ramly ‘Laku Keras’ Gara-Gara Resipi Khairul Aming

Tetapi jika video tersebut mempunyai sentuhan KA, pasti ada adegan yang menarik dan gaya yang unik. Ini membuat orang terpaut untuk menonton dan akhirnya menjadi pembeli. Ini salah satu rahsia sambal nyet dan dendeng nyet KA laku keras. Kenalan saya mendapat jualan berjuta-juta kerana video ini.

Ya, saya pernah mendapat video dengan 51 juta tontonan. Tetapi saya tidak mempunyai ribuan video yang konsisten yang orang ingin tonton, tonton lagi, dan orang tergerak untuk membeli kerana kandungan itu.

Benar, KA tidak mengambil video sendiri. Tetapi beliau tahu adegan apa yang beliau mahukan, apa yang ingin disampaikan kepada penonton, dan beliau memastikan pasukan beliau menghasilkan apa yang diinginkannya.

Seperti Steve Jobs apabila menghasilkan produk yang tidak masuk akal pada masanya. iPod? iPhone? Mac? Beliau mempunyai visi. Beliau memaksa pasukannya menghasilkan apa yang diinginkannya.

Hakikatnya, KA mempunyai bakat yang sukar dimiliki oleh orang lain dalam bidang yang beliau ceburi ini. Rajin, bersemangat, fokus, strategi, dedikasi, jenama, produk, resipi, konsep. Semuanya ini boleh ditiru oleh 7.8 bilion orang lagi.

Tetapi visi yang dimiliki oleh KA, pandangan yang dimiliki oleh KA, dan untuk mencapai hasil seperti KA mungkin tidak ramai manusia boleh menjadi seperti itu.

ADA KEMAHIRAN STORY-TELLING KEPADA PENONTON

Aspek kedua, antara sebab rahsia sambal nyet dan dendeng nyet laku keras kerana KA mempunyai keupayaan untuk menyampaikan cerita mereka kepada penonton. Menyampaikan cerita ini tidak semestinya melalui kata-kata.

Tetapi selain daripada karya yang mereka hasilkan, orang-orang seperti KA menyampaikan cerita diri mereka, personaliti mereka, perasaan mereka melalui karya mereka.

Apa yang membuatkan penonton teruja untuk terus mengikuti “idola” mereka ini. Nampak tak wajah KA yang terharu, terdiam, puas, seperti tidak percaya bila dia mencapai jualan sebanyak 1.2 juta. Tindakan seperti ini yang membuat orang akan melekat pada jenama dia. Tindakan yang jujur yang orang sukar untuk meniru.

Akhirnya, segala yang dijual bukan semata-mata kerana kekuatan produk, tetapi cerita yang disampaikan. Cerita mereka ini sendiri akan menjadi DNA jenama mereka.

Penafian: Sebelum gambar ini diambil, saya yakin KA tidak mengenali saya. Saya bertemu dengannya di surau. Saya tegur dia, dia sangat ramah. Kami berbual sebentar, saya meminta izin untuk mengambil gambar, dan mungkin dia tidak akan mengingati saya selepas ini. Sekiranya dia ingat, Alhamdulillah.

Dan saya tidak mengenali dia secara langsung, hanya mendengar cerita dari orang yang saya kenali, yang bekerja rapat dengannya. KA pernah datang ke Chicken Royale dan membantu merakamkan satu video, pada masa itu dia belum terkenal.

Saya tidak berada di sana pada masa itu. Jadi, kami tidak bertemu pada masa itu tetapi kerana video itu, Chicken Royale menjadi viral untuk tempoh yang lama. Seminggu sebelum KA melancarkan sambal Nyet, saya berada di rumah di mana dia mengambil video (bukan rumahnya) untuk sambal Nyet pada peringkat awal.

Sambal Nyet itu diletakkan di atas meja, sudah dibuka. Pada masa itu, saya tidak berniat untuk mencuba sambalnya. Saya tidak merasakan keinginan pun. Pada masa itu juga, setahun yang lalu, saya cuba untuk membeli sambal Nyet secara atas talian tetapi stok sentiasa habis.

Saya hanya mencuba sambal Nyet pada tahun lepas, itu pun merasa sesudu dari orang lain yang berjaya membelinya. Ya, ia sedap tetapi bukan yang paling sedap di dunia. Dan di rumah yang sama, kami mengambil video mukbang untuk CR. Tetapi seperti yang saya katakan, visi KA berbeza.

Walaupun saya berada di rumah yang sama, video yang dihasilkan untuk saya tidak mempunyai visi artistik KA. Hanya ada visi artistik Naz Daim sahaja. Oleh itu, saya tidak pernah berjaya mencapai jualan sebanyak 1.2 juta dalam masa 3 minit. 30 hari pun belum tentu.

Saya seorang usahawan. Tetapi bagi saya, Khairul Aming bukan hanya seorang usahawan yang berjaya. Bukan sekadar usahawan hebat. Ramai yang sudah berjaya dan lebih berjaya.

Dan akan ada lebih banyak lagi usahawan yang akan menjadi lebih kaya dan berjaya daripada KA. Tetapi, Khairul Aming adalah seorang seniman yang hebat yang menghasilkan karya yang luar biasa indah. Meletakkan dirinya di dalam kelas yang tersendiri.

Saya berdoa agar KA terus berjaya dalam apa jua bidang yang dia ceburi, dan saya berdoa agar Allah mencurahkan rahmat, hidayah, pemahaman agama, ketenangan, dan kebahagiaan dalam hidupnya.

Semoga dia terus berjaya dan dapat menyumbang kepada masyarakat. Dan pada masa yang sama, saya berdoa agar KA dijauhkan dari hasad dengki dan terutama dijauhkan dari tipu daya syaitan. Amin.

Saya menulis tentang dunia F&B, dan sedikit perkongsian pengalaman dan pandangan saya tentang pelbagai perkara. Masih banyak lagi kandungan seperti ini dalam laman Facebook saya.

Sumber: Facebook Naz Daim

Baca juga: Khairul Aming Kongsi Cara ‘Declare’ Bahan Masakan, Mudahkan Kerja Imigresen

Farhana Syahirah

Halal foodie. Gemar mencari content tentang makanan sambil travel!

Recent Posts

Bubur Nasi Tomyam Dengan 5 Langkah, Makan Panas-Panas Memang Layan!

Musim hujan yang kian melanda membuatkan ibu-ibu sibuk memikirkan santapan enak dimakan panas-panas buat seisi…

2 days ago

Tip Pilih Bawang Merah & Bawang Putih Yang Elok, Baru Tak Terbeli Yang Busuk!

Terbeli bawang yang busuk? Jangan risau, guna saja petua bawang putih yang elok di bawah.…

2 days ago

Resipi Dadih Susu Asli Perlis/Kedah, Lembut Bergedik & Cair Di Mulut!

Bukan senang nak dapat dadih susu yang asli. Kebanyakan yang dijual sekarang sebenarnya agar-agar susu,…

2 days ago

Sate Ikan Homemade Dengan Sos Manis, Beli Luar Pun Tak Boleh Lawan!

Apabila selalu makan sate ayam dan daging, anda boleh cuba kelainan dengan membuat Sate Ikan…

2 days ago

5 Tips Kupas Telur Rebus Yang Cantik, Isi Tak Melekat Pada Kulit

Anda pasti pernah mengalami situasi kulit telur yang melekat pada putih telur ketika mengupasnya. Oleh…

2 days ago

Cara Buat Ayam Bakar Ala Nandos, Sangat ‘Juicy’ & Tak Kering!

Resepi ayam bakar ini wajib dicuba oleh mereka yang gemar makan di restoran Nandos. Anda…

2 days ago