onde-onde

Bosan juga kalau selalu makan kuih onde-onde warna hijau. Bila jumpa onde-onde warna biru ni, teruja pula rasa nak buat. Jom la kita follow resepi onde-onde bunga telang ni di sini.

Kenapa panggil bunga telang? Ha! Warna onde-onde ni sebenarnya terhasil dari air rebusan bunga telang. Bunga telang ni sebenarnya banyak manfaatnya.

Antara khasiat air rebusan bunga telang adalah meningkatkan kewanitaan, mengecutkan jerawat, ubat insomnia, batuk, sebagai detox dan macam-macam lagi.

Baca juga: Resipi Kuih Onde-Onde Sedap & Lembut, Ada Tips Supaya Kuih Tahan Lama & Tak Cepat Basi

Warna kuih ni menarik sangat! Bila dah siap nak uli dengan kelapa parut memang lagi cantik jadinya.

Rasa tak nak makan pun ada! Mudah je nak buat, sama macam onde-onde biasa yang korang letak pewarna atau air pandan tu.

Kalau nak tahu lebih lanjut macam mana kuih onde-onde bunga telang ni di buat, apa kata korang follow resepi yang dikongsikan oleh Siti Khairun Nur Akmal ni.

Resipi Kuih Obde-Onde Bunga Telang

Bahan-bahan:


  • 2 cawan tepung pulut
  • 4 sudu besar tepung beras
  • 30+ kuntum Bunga Telang (rebus bunga & tapis ambil air sahaja & sejukkan)
  • Gula melaka (dipotong kecil)
  • 1 biji kelapa muda parut (putih sahaja)
  • Sedikit garam (gaul dengan kelapa parut)
  • Sedikit air kapur
  • 3 helai daun pandan (disimpul)

Cara membuatnya:

1. Kukus sebentar kelapa parut supaya tahan lebih lama. Kemudian, gaulkan sedikit garam.

2. Bancuh tepung pulut, tepung beras dengan air bunga telang dan air kapur.

3. Gaul sedikit demi sedikit hinga adunan tidak melekat di tangan.

4. Ambil adunan sebesar ibu jari dan leperkan. Masukkan gula Melaka yang dipotong kecil di tengah adunan.

5. Tutup adunan kemas dan bulatkan sehingga sekata.

6. Panaskan air di dalam periuk hingga mendidih bersama dengan daun pandan yang sudah disimpul.

7. Masukkan bebola tepung tadi, dan sederhanakan api.

8. Apabila bebola sudah timbul di permukaan air, boleh angkat dan toskan.

9. Gaul bersama kelapa parut ketika masih panas. Onde-onde bunga telang siap untuk dihidang.

Selamat mencuba.


Resipi Popular

Artikel Popular

Video Terkini

Restoran Pilihan JJCM

Laura Medina Cafe

Menyajikan "world menu", antaranya sajian Barat, Korea dan tempatan.

Mari Makan

Menyediakan pelbagai masakan Barat dan tempatan.

Restoran Gegey (Shah Alam)

Mula beroperasi sejak tahun 2016, Restoran Gegey menawarkan lima jenis hidangan nasi pada harga dibawah RM8.00!

RESTORAN PILIHAN