mekdi

Ayam goreng ‘Mekdi’ (McDonalds) sentiasa menjadi pilihan para pelanggan untuk dijamah pada bila-bila masa. Rasanya yang enak dan menyelerakan memang susah untuk ditolak.

Tapi harganya tidaklah terlalu murah dan mungkin ada yang tak mampu untuk mengeluarkan wang lebih untuk memesan menu ini setiap kali teringin nak makan.

Jangan risau, korang pun boleh buat sendiri dekat rumah tau. Paling penting memang jimat sebab boleh dapat dalam kuantiti yang banyak, boleh lah jamah puas-puas!

Baca juga: Resipi Ayam Goreng Berempah Kesukaan Anak-Anak, Isi ‘Juicy’ Kalah Kedai Mamak

Jom kita tengok dahulu 3 tepung untuk bancuhan tepung yang sempurna.


Resipi Ayam Goreng Ala Mekdi

ayam goreng mcd

Bahan-bahan:

Ayam
Tepung jenama BESTARI
Tepung Gandum
Tepung Beras
Serbuk Cili (jika perlu)
Minyak Masak

3 tepung

Nota: Resipi ini tidakk memerlukan garam sebab tepung bestari tu dah masin. Tepung bestari ni pedas tau. Makan dengan risiko sendiri. Tapi sedap!

Cara-cara penyediaannya:

1. Bancuh tepung bestari bersama air sahaja. Bancuh sehingga menjadi sederhana pekat (ikut pada kuantiti ayam yang anda gunakan)

2. Masukan ayam dalam bancuhan tepung tadi dan perap. Semakin lama perap semakin lembut isi ayam dan rasa pedas akan serap ke dalam isi ayam. Lagi sedap la. (Beliau perap selama 5 jam)

perap ayam mekdi

3. Sediakan tepung untuk salutan pula.

4. Campurkan tepung bestari yang belum di bancuh dengan air bersama tepung gandum dan tepung beras. (Anggaran 1 senduk tepung bestari, 1 senduk tepung gandum 1 1/2 senduk tepung beras) seperti dalam gambar. Kalau nak pedas lagi, campur serbuk cili seperti yang dipaparkan di dalam gambar.


5. Kemudian ambil ayam yang sudah diperap tadi masuk ke dalam campuran tepung kering dan salutkan serata. Buat seketul-seketul, ini kerana kalau buat banyak-banyak dia jadi tidak cantik dan tidak bersalut. Jadi anda kene sabar semasa bedak kan ayam tersebut.


6. Kemudian masukkan ayam yang sudah di salut tadi ke dalam minyak panas. Nak lagi bagus goreng dalam periuk sebab minyak sekata dan ayam terendam (tak perlu gaul-gaul banyak kali. Biakan dia masak dengan tenang)


7. Lepas tu dah masak kan agak-agak kekuningan. Angkat dan boleh makan ayam goreng ala Mekdi.

Selamat mencuba!


Baca juga: Resipi Ayam Goreng Ala Ikea, Buat Sendiri Lagi Puas Makan


 

Sumber: Noraslina Harun

Resipi Popular

Artikel Popular

Video Terkini

Restoran Pilihan JJCM

Laura Medina Cafe

Menyajikan "world menu", antaranya sajian Barat, Korea dan tempatan.

Mari Makan

Menyediakan pelbagai masakan Barat dan tempatan.

Restoran Gegey (Shah Alam)

Mula beroperasi sejak tahun 2016, Restoran Gegey menawarkan lima jenis hidangan nasi pada harga dibawah RM8.00!

RESTORAN PILIHAN