Google+

oleh: mama kastam tioman Biskut Sampan

Sdc12602

jom ikut mama kita naik sampan keliling pulau tioman melihat keindahan pulau antara 10 tercantik di dunia...bila nak sampai..dayung tak ada..terima kasih Shamsiah..sampan pun sampan lah..


Created on : 07-09-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( anggaran 85 biji satu adunan )

  • 250 gm butter
  • 1 cawan gula aising
  • 4 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 biji kuning telor
  • INTI
  • 1/2 buku butter
  • 3/4 cawan gula aising
  • 2 biji kuning telor
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 tin kelapa kering
  • 1 cawan buah2an campuran

Cara-cara

  1. ADUNAN BISKUT :
  2. Pukul butter, gula aising dan telor sehingga sebati.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang lembut dan tak melekat di jari.
  4. Sdc12600
    Sapu acuan dengan butter. Masukkan sedikit adunan dan tekan membentuk sampan ( mengikut bentuk acuan )
  5. Sdc12601
    Isi inti dan tekan pelahan sehingga padat dan rata menutupi sampan ( acuan )
  6. Susun kedalam loyang. Bakar pada suhu 180'C selama 20 minit. Biskut kelihatan terkeluar sedikit dari acuan dan bahagian atas berwarna sedikit perang, bolih keluarkan dari oven dan sejukkan.
  7. ADUNAN INTI :
  8. Pukul butter, gula aising, kuning telor dan esen vanila sehingga sebati.
  9. Sdc12598
    Masukkan kelapa, buah2an campuran dan tepung. Uli sehingga menjadi doh yang lembut dan melekat dijari.
  10. Sdc12599
    ACUAN : 100 keping rm 40. Terdapat dikedai menjual peralatan membuat kuih. Biasa dipek 10 keping rm 4.

Tag

biskut









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (19)

07-09-2009, mama kastam tioman komen :

untuk keselesaan membuatnya, acuan mesti ada sekurang2nya 200 keping. Kalau tak nak tunggu biskut masak satu hal..nak tunggu acuan tu sejuk pun satu hal..


08-09-2009, mokcik73 komen :

time bakar tu guna panas atas dan bawah tak?


08-09-2009, rosenanie komen :

1 tin kelapa tu brapa gram ye...????


08-09-2009, msmiey komen :

Recommended~!!!! sangat sedap~~!!


09-09-2009, msmiey komen :

rosenanie : 1 tin kelapa tu 127 gram je, guna satu cawan pun boleh mokcik73 : bakar api atas saja pun tak pe, api bawah sahaja pun tak pe. **on behalf mama kastam tioman, internet kat tioman down. ~ anak mama ~


09-09-2009, mama kastam tioman komen :

tenet dah ok..hey..anak mama nih..silap information lah pulok...bakar biskut tu nak guna api bawah sahaja pun bolih, nak guna api atas bawah pun bolih...mama guna oven dapur gas..pastu mama lepas letak loyang tu kat tingkat bawah,bila mama agak bahagian bawah biskut tu dah masak, mama letak pulak kat tingkat atas kasi garing sikit bahagian atas biskut tu..tapi tak ada api kat bahagian atas tu..sebab memang oven mama tu tak ada api di bahagian atas..mintak maaf le ya mokcik... : )


09-09-2009, mamatie komen :

nampak sdap nk cubalh.


09-09-2009, mama kastam tioman komen :

memang sedap mamatie..cuba lah..


10-09-2009, ma ani komen :

kalau mama nak senang,sebelum diisi inti cucuk kulit kapal tu dengan garfu.pastu barulah diisi dgn inti.nanti bila biskut tu masak,senanglah kita keluarkan dari acuannya.


11-09-2009, mokcik73 komen :

anak mama tu mimie yg promote koi sampan kat kelakar tu ker...


12-09-2009, mama kastam tioman komen :

iya lah mokcik, mane tak kuat promotenya, satu bekas dah siap untuk dia....terima kasih ma ani..setakat ni mama tak ada masalah bab nak kuarkan biskut tu dari acuannya..sekali je sapu planta pastu buat yang kemudiannya tak payah di sapu planta lagi..


19-11-2010, intanfarhana komen :

hari iini saya nak buat bbiskut sampan.sekjap lagi nak beli barangnya.nanti bila dah buat akan saya lampirkan gambarnya.


22-06-2011, mama kastam tioman komen :

lamanya tak berkolek sampan.. : )


14-07-2011, ayazamaya komen :

nnt nk try laa..tuk raya thn ni..slalu beli je.. thn ni rajin plak..ank2 pn dh bleh nolong..dah bertahun xbuat biskut sbuk keje je.. tma ksh resepi mama mcm best2 je..mklumla resepi org2 lama.. :)


09-09-2011, mama kastam tioman komen :

mudah2an menepati cita rasa sekeluarga..


19-10-2011, selvamalar komen :

sangat sedap mmm..


19-10-2011, selvamalar komen :

sangat sedap mmm..


20-10-2011, mama kastam tioman komen :

terima kasih..dah cuba ke?..


04-08-2013, Cik Noor komen :

Salam, siapa2 boleh beritahu kedai bakery mana area kl - selangor jual acuan sampan, so far dah pergi kedai bakery termasuk bakewithyen tak pernah jumpa acuan biskut sampan. Tq


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd