Google+

oleh: eenat Kerang Rebus

Dscn5147

Sekadar berkongsi method rebus kerang


Created on : 02-09-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi eenat




Bahan-bahan ( kalau saya, 1kg sorang :D )

  • 1kg Kerang
  • 1 labu bawang besar- dimayang
  • 3 batang serai dititk
  • Garam secukupnya

Cara-cara

  1. Kerang yang sudah dibersihkan betul2, dimasukkan ke dalam periuk. Masukkan bwg besar, serai dan garam. Sentiasa masak dengan menutup periuk dengan tudung periuk.
  2. Masak dengan api besar selama 2 minit. . Kacau sekali, biar lg 2 minit atau nampak kerang sudah terbuka. Kemudian siap utk dimakan. Ianya tidak menggunakan air sebagai rebusan. Rasanya lebih ummphh berbanding merebus cara biasa.
  3. Nak makan camtu saja, atau dijadikan lauk utk juadah lain.

Tag

kerang









Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc06848
27-05-2014
mmg biasa rebus kerang mcm eenat, cpt masak..mekasih :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (6)

17-01-2011, hanaana komen :

tak yah guna air ke? tak hangus ke?


31-01-2011, kakma komen :

ye ke x yah guna air ni..mcm x caya jer...apa pun nt nk try lah...


31-01-2011, mama wai komen :

saya tlong jwapkan ye eenat..mmg x yah ltak air lbih sdap sbb krarang tu sndiri dah kluarkan air bila drebus bila ada air kemanisan kerang tu pegi kat airdan lbih sdap dimakan ngan sambal kicap..nyam..nyam..


25-02-2011, ummu abdulloh komen :

saya dah cuba rebus tanpa air tapi hangus pulak... rasanya jd mcm kerang bakar... tetap sedaappp


02-08-2011, papapoyochef komen :

lau x letak air...mcm ne garam nk larut yek?takot x sebati plak dgn masakan..huhu


17-06-2012, shery0105 komen :

dh try dah.. sedappppp.. tp sy blend bwg n potong serai kasar2. memang tk letak air pun, tp ada air sikit dr blend bwg n kuar dr kerang... sekejap je dah masak..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu