Google+

oleh: kak fida ♥Air Katirah™

Air_katirah

Minuman yang popular waktu bulan Ramadhan.


Created on : 22-07-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 7-8 orang )

  • 2 ltr air
  • 240 g gula pasir
  • 15 biji badam tanpa kulit
  • 1 tin susu cair
  • 100 g katirah (contoh gambar sila lihat di glossary )
  • beberapa titik pewarna hijau atau merah - jika suka
  • BAHAN ISIAN TAMBAHAN JIKA SUKA :-
  • segenggam kembang semangkuk - direndam berasingan
  • 1 sb biji selasih - direndam berasingan
  • buah kurma dibuang biji dan potong kecil2
  • agar2 siap makan - disagat
  • secukup ketulan ais

Cara-cara

  1. Katirah_d_rendam
    Rendam dahulu katirah hingga kembang semalaman.Tapis dan bersihkan.
  2. Masak air dan gula pasir hingga gula larut.Kisar badam bersama sedikit air hingga halus dan tuangkan ke dalam air gula tadi dan masak lagi hingga mendidih,kacau sentiasa.Matikan api dan biar sejuk.
  3. Air_katirah_d_campur
    Setelah air sejuk,masukkan susu cair dan katirah dan gaul rata.Titikkan pewarna pilihan jika suka dan tambahkan bahan2 isian tambahan secukupnya.Sejukkan didalam peti sejuk.
  4. Air katirah lebih enak diminum sejuk tanpa ketulan ais.
  5. Katirah_kembng
    Ini contoh katirah yang telah direndam semalaman.Lebihan katirah yang telah kembang boleh disimpan di dalam freezer dan dibekukan dan tahan berbulan2.
  6. Kembang_semangkuk
    Contoh gambar kembang semangkuk yang belum direndam :-

Tag

minuman

Laporan Masakan Bergambar (1)

Air_katirah
22-08-2010
air katirah bercampur kurma buat berbuka beramai2 hari ini... :)
Laporan oleh: kak fida


Komen (37)

22-07-2009, Nenie komen :

Salam kak Fida.....Macam pernah dengar nama air ni...takpeee...tunggu tuan nye resipi siap sepenuhnya...ada gambar kannnn nanti kaaannn????sabar menanti...


22-07-2009, kak fida komen :

w'salam Nenie.....ma'aflah akak trpaksa sambung mlm nnti...com. problemlh... :( nnti akak upload gmbr skali..insya'Allah... :)


22-07-2009, aludra komen :

wah.. sedap ni kak fida. Dulu saya pernah rasa masa berbuka puasa kat rumah mak angkat di JB...


22-07-2009, Lynne komen :

Salam Kak Fida. Mana lah nak dapat katirah di Denmark ni. huhuhuhu..tunggu lah balik Singapore tahun depan nampaknya.


22-07-2009, kak fida komen :

hai aludra...mmng sdp,lmk air katirah nih...heee...klau kt JB pon mmng popular air katirah waktu bulan Ramadhan...berkaler2 lagi klau dijual di bazaar2... :)


22-07-2009, kak fida komen :

w'salam Lynne...tu lh, org india tk nk bukak kedai kt Denmark...klau ade, msti ade jual katirah...heheee... :D


22-07-2009, Bang Aji komen :

Salam Puan Fida, Katirah boleh di beli di mana? Kedai India ke, kedai sinseh ker? Teringin nak buat minuman in utk berbuka puasa tahun ni. Dulu kat JB selalu beli air katirah di bulan Ramadan. Memang sedap. Tapi ada terasa aiskrim soda. Boleh ke campur aiskrim soda?


22-07-2009, manjasayang komen :

Salam kak fida nk tanya kembang semangkuk tu macam ne rupanya?ade d jual d super market ke? t.kasih kak fida


23-07-2009, kak fida komen :

W'salam Bang Aji...mmng saya slalu beli katirah di kedai org India saja...tak terlintas pulak nak tanya kedai singseh ade ke tidak...kalau air katirah yang biasa Bang Aji minum rasa aiskrim soda,itu krane telah dicampur aiskrim soda sbb tk dibubuh badam,ade jugak air katirah dicampur perasa barley(cordial)... org yg biasa berniaga air katirah jugak mmng jarang nk bubuh badam sbb badam mahal,gitu juga dgn susu cair diganti dgn susu segar atau tepung susu yang dibancuh dgn air...Bang Aji bolehlah cube klau nk bubuh ais krim soda tapi campur katirah barulah jadi air katirah tapi kemanisan dlm minuman tu kena agak2 sndiri lah yer sbb aiskrim soda atau cordial barley dh manis..... :)...slmt mncube yer...tk... :)


23-07-2009, kak fida komen :

W'salam manjasayang...alahai..akak tk de kembang semangkuk dlm simpanan,dlm minuman yg akak buat tu akak cmpor katirah aje tk cmpor bahan2 tambahan lain...klau ade nnti akak tunjukkn contohnye,insya'Allah...paling mudah dibeli di kedai singseh...klau kt supermarket pon ade tapi dh dicampur dgn bahan2 utk membuat cikong.... :)


23-07-2009, inda77 komen :

salam kak fida...inda pon pernah minum air katirah ni tapi warna pink dan rasanya seperti air bandung,memang sedap...memang sedap diminum sejuk tanpa air batu...boleh bubuh esen perisa tk?t.kasih k.fida


23-07-2009, Nenie komen :

Salam kak Fida...tanya sikit...kalau badam tu gantikan ngan serbuk badam ok ke...?pastu main bancuh je ngan air...tak yah kisar2 lagi....


23-07-2009, rosaliza komen :

salam kak fida , katirah tu apa ya, mcm agar2 tali ke atau sejenis herba, tq kak fida


23-07-2009, mama kastam tioman komen :

tak lama lagi dah nak puasa..beli aje lah..tak pun gi ngendeng kat umah kak fida... : )


23-07-2009, kak fida komen :

w'salam inda...klau air katirah yg perisa bandung,mmng dibancuh seperti air bandung dan ditambah katirah aje...klau nk buat seperti perisa bandung tmbh esen ros beberapae titik aje dn pewarne merah...slmt mencube... :)


23-07-2009, kak fida komen :

w'salam Nenie...klau gune serbuk badam pon boleh tapi pastikan (seperti step 2 ) dimsk hingga mendidih sebab badam tu mentah... tq... :)


23-07-2009, kak fida komen :

w'salam rosaliza....akak ade tunjok kt glossary contoh katirah yg belom direndam...ia seakan2 kemenyan..tapi bile dh kembang direndam seakan2 agar2 bertali yg telah direndam tapi hancur...tq... :)


23-07-2009, kak fida komen :

alOoo...mama k.t. ...nk ngendeng air katirah ker nk ngendeng katirahnye....heheee... :)


24-07-2009, mama kastam tioman komen :

yaa..kak fida..dua2 sekali lah tu..ooo.. kalau yang macam kemenyan tu.. kami panggil getah anggur...kalau panas2 badan, sakit tekak ke..maklum le penyanyi dalam bilik air, bila picing lari kami rendam le sama kembang semangkuk...he..he..


24-07-2009, sofinar komen :

ooooooooo getah anggur rupanya... dok pening pala pikiq apa mende katirah tu, baru dapat bayangan sikit... tq mama kastam


24-07-2009, kak fida komen :

haaaa...mama k.t. ...klau dh kenal rupe katirah dh boleh beli sndirik...tk yah nk ngendeng2...heheeee...psstt2...mama suke nyanyi pt bilik air nnti yg brtanduk tuuu senyuuuummm jer...ekheheee... :D....>>pnjngnye moncong sofinar...heheee....tq mama n sofinar... :)


27-07-2009, manjasayang komen :

Ooh...inilah dia kembang semangkuk klu yg ni mmg manja biase tngk cme tk tau namenyer...t.kasih kak fida


27-07-2009, kak fida komen :

manjasayang..trimakasih kmbali...mudh mndptkn bahan2 ni...gi kedai singseh dn tanye ngan apek kedai tu jer...sbb bahan2 utk mmbuat cikong mmng dijual berasingan...>>> kpd Bang Aji... katirah mmng tk de jual kt kedai singseh...akak dh tanye....apek kedai pon tk tau ape tu katirah...heee... :)


30-08-2009, amry8307 komen :

kak fida katira tu memang getah anggur ke kalau betui senanglah dapat kad kedai mamak/india


30-08-2009, amry8307 komen :

semua banya kena blander ke


31-08-2009, kak fida komen :

amry8307...akak biase sebut katira jer...dpt tau name getah anggur pon drp komen2 kt atas oleh teman2 MyR nih....diorang kate getah anggur lh tuuu...heee...bahan yg perlu diblender hanya badam jer...amry bace cara2 step by step perlahan2 dn fahamkn yer....air katirah ni setelah disejukkan dlm peti ais selepas 2-3 hari lebih enak sbb badam kisar telah sebati dlm minuman tu...slmt mencube yer amry...tq... :)


08-04-2011, dayasapari komen :

salam k.fida.katira nie mmg ade jual kt kedai india jek ye??


09-04-2011, kak fida komen :

w'salam dayasapari...mmng akak biase gi kedai india aje(kebanyakkn peniage india muslim) klau nk beli katira ni...tk terlints pulak nk tanye dgn peniage melayu... :)


11-04-2011, norfazian komen :

dh lama cari resepi ni..jgn marah nk tny ni yg ori ke?sblum ni selalu org bagi lain2 ..tu yg keliru..


12-04-2011, kak fida komen :

norfazian...akak tk pasti ni rcp ori ke tidk...tapi ni lh satu2 rcp air katirah yg akak ade dn slalu buat bila teringin nk minom...klau norfazian dh biase rasa nimom yg ori, boleh cube rcp ni dn bezakan dgn rcp2 yg lain yg tlh norfazian dpt yer...slmt mncube yer...mekaseh... :)


23-05-2011, maie_jan komen :

kak fida..nk tnye la, katirah 2 le dpt kat ne yer....husbnd da lame cri resepi air ni,dia minum time keje kt johor dulu....kt selangor de ke jual katirah????


26-05-2011, kak fida komen :

maie_jan...katirah tu boleh beli kedai india...dh jwb jugak pd soaln yg same kt komen2 di atas...tapi klau kt selangor akak tk pasti kt mane nk carik...sape2 yg dok selangor boleh ler tolong jwbkn yer...mekaseh... :)


26-05-2011, darth vader komen :

katirah xde pun xpe......ganti cendol,,heheh


29-07-2011, mts komen :

kalo nak katira ori nampak gayanya kenalah buat sendiri. air katira kat pasar malam entah apa-apa. jangan harap dia orang letak benda alah katira tu sebab harganya tersangatlah mahal.... sebab kalo dia orang tipu pun kita orang bukannya tahu. sebab kita pun tak tahu rasa katira sebenar macam mana. saya amat yakin dan pasti para penjual pun sebenarnya belum penah rasa air katira yang asli. pendek kata kita semua pun tak tahu resepi sebenar air katira. ngaku je lah... kah kah kah . dari penjual air di pasar malam sejak tahun 1995.


02-03-2012, shah azaharul izham b shamsuddin komen :

sekarang ny air katira dah mden ..........macam2 plak campuran nya....nampak sedap...............resipi nampak mudah...ltak penelup .....ltak ais........selasih 3warna .......masukkan susu.gula..........perasa...senan.........


08-08-2012, salambang komen :

di mn boleh dapat kan katira ni kak ida


09-08-2012, kak fida komen :

salambang...katira boleh dibeli dr kedai runcit india atau kedai singseh yg menjual ubat.. :)..>>>mekaseh mts dan shah azaharul krane berkongsi komen.. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd