Google+

oleh: fendi Krim kastad

Custard-cream

Penyediaan krim kastad dalam masa 10 minit guna microwave


Created on : 06-06-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi fendi




Bahan-bahan ( 600ml )

  • 450cc susu segar/ susu cair
  • * 2 sudu besar tepung
  • * 75g gula
  • * 1 1/2 sudu besar corn starch
  • 4 biji telur kuning
  • 2 sudu besar mentega
  • sedikit esen vanila

Cara-cara

  1. Letak susu dalam mangkuk. Panaskan dengan microwave selama 3 minit tanpa tutup.
  2. Ayak bahan-bahan * . Kemudian masukkan ke dalam mangkuk tadi. Kacau biar sebati.
  3. Kemudian masukkan kuning telur sikit demi sedikit sambil dikacau.
  4. Tanpa ditutup mangkuk tadi. Masukkan ke dalam microwave selama 5 minit. Dalam masa 5 minit tersebut, bawa keluar 3 kali untuk dikacau.
  5. Bila dah siap, keluarkan dari microwave. Masukkan mentega dan kacau cepat-cepat.
  6. Siap. Bolehlah dimakan dengan roti, sebagai inti pau dan sebagainya.

Related Recipes

Laporan Masakan Bergambar (2)

Roti
06-09-2006
custard cream bun
Laporan oleh: yani
22-11-08_0924
22-11-2008
memng sedap..jadikan inti tart..sedapp..tapi rupa tart nyer x cantik ler..heheh..yg penting tgk krim je tau..hehhe
Laporan oleh: arera


Komen (8)

21-08-2007, pearlsweets komen :

lum buat lagi ni, tapi nak tanya, kalau takder microwave tu, nak masak atas api dapur camner? leh ajar tak?


22-11-2008, arera komen :

heheeh.dah wsat..tuk jadikan krim dalam tart..sedappp..tpi pas check baru persan..lupa letak esen vanilla.sbb kat cara2 xada vanila..tapi apapun..memang sedap n paling mudahh.kejap je dah siappp..memang berbaloi!!


22-11-2008, arera komen :

ni antarblaporan tapi x reti..camana ekk nak wat..tadi sy gi laporan masakan tapi dia tanya muka surat lak.caamana yer


03-03-2009, rinahani komen :

sedapnya.. dah lama cari resepi ni.. tq..


10-01-2010, naiz komen :

hari nie nak try buat cream puff., hope jadi. cari2 petua resepi kat sini.


14-01-2011, syalina komen :

nak tanya, cc tu sukatan apa? (450cc susu segar/susu cair)


30-01-2011, hasnie73 komen :

slm.sekiranya tiada microwave,blh atau x d masak d atas api.tq


01-06-2011, mentari komen :

mcm senang je nak buat..cuti sekolah ni nak cuba mesti anak2 suka. x sabar nak tgg ari sabtu. lepas ni buat sendiri boleh mkn puas2.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd