Google+

oleh: quinnie Kuih kaswi@ lompang

Lomp

pemberian resepi dari seorang sahabat...(ILU)


Created on : 21-05-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi quinnie




Bahan-bahan ( aggaran 30 biji )

  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • 2 1/4 cawan tepung ubi
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 1/2 cawan gula putih (kalau suka manis buat 2 cawan)
  • 2 cawan gula merah (saya guna yg elok punya jadik tak yah nak buang pasir)
  • 9 cawan air
  • 1/2 sudu besar kapur ( kapur tu kalau keras tambah air panas dulu biar dia cair..lepas tu ambik air ngan kapur2 nya sekali)

Cara-cara

  1. mula2 masak gula merah dan gula putih bersama dengan 2 cawan air. masak hingga gula hancur dan sebati.
  2. selepas gula dah masak, tapis air gula tadi. kemudian campur kan lagi dengan air hingga bancuhan air gula tadi menjadi 9 cawan air gula. (kiranya air gula tadi...lepas tapis sukat la dapat berapa cawan...lepas tu jadikkan dia sampai dapat 9 cawan)
  3. campur semua tepung dan kapur, lepas tu masuk kan air sikit2 dan kacau sebati.
  4. untuk pastikan semua bahan sebati, tapis kan bancuhan tadi.
  5. sebelum membancuh bahan tadi, boleh lah dipanaskan kukusan, bila kukusan dah panas, isi bahan bancuhan kedalam loyang atau pun acuan lompang. kalau guna acuan lompang boleh isi penuh2.
  6. kukus kuih tadi selama 15-20 minit. lepas tu sekiranya ada air bertakung atas kuih, buka penutup kukusan tadi dan buang kan airnya...sama ada guna tisu dan lap2 kan kat atas kuih tadi atau pun guna penyepit kuih dan tonggeng kan sikit acu lompang tu biar air tu jatuh. kemudian masakkan lagi selama 10 minit dgn membiarkan tanpa ditutup kukusan tadi utk kasi air tu kering.
  7. bila dah kering boleh la di tutupkan api dan diangkat utk disejukkan. biar kuih dah betul2 sejuk baru boleh dipotong atau dikeluarkan dari acuan lompang.
  8. boleh lah dihidangkan bersama kelapa parut putih yg dicampur dengan sedikit garam. kukus selama 5 minit kelapa tadi utk kelapa tahan lama.
  9. utk mengelakkan kuih tu berair teruk kat atas dia...balut penutup kukusan dgn towel lembab.

Tag

kuih-muih

Related Recipes

Laporan Masakan Bergambar (1)

Lompang
19-02-2014
Assalam Q...apa khabar? Hrp sihat ketika ini yer...akak dah cuba kaswi ala2 lompang ni, tapi guna gula melaka...sedap,kueh pebret nih...mekaseh Q dan share rcp... :)
Laporan oleh: kak fida


Komen (2)

20-08-2009, ayahor komen :

hai quinnie, nape kaswi @lompang nie tak lekuk kat tengahnya. kan ke lompang lekuk kat tengahnya. ni versi baru ye. apa pun saya nak tes gak.


04-09-2009, quinnie komen :

salam ayahor....ni bukan versi baru...sama je ngan versi yg lain2...cuma tepung yg diguna jer berbeza2.....yg ni dia ada rasa liun skit...saya tak suka sgt kuih ni yg guna tepung beras.... boleh buat lubang tu kalau nak...lubang tu terhasil bila kita kukus air kukusan tu menitis kat dalam kuih..nanti dia jadik la lopong....lekuk saya ni kecik..tu yg tak nampak....lagi pun saya dah buang air tu awal2 sebab tak suka dia basah2...nanti lebik.... selamat mencuba ye....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd