Google+

oleh: zaiyss Lala masak sambal serai

No picture

resepi yang simple tapi sedap,rasa nak makan buat hihi jadi lak...n sedap...cuba jangan tak cuba


Created on : 25-02-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zaiyss




Bahan-bahan ( 2-4 orang makan )

  • 1 kg lala
  • 1 genggam cili kering
  • 1/2 biji bawang besar ( jepun )
  • 6 ulas bawang merah*
  • 2 sudu udang kering(yg kecil2 tu) *
  • 1 inci halia*
  • 1 mangkuk besar air yang telah dicampur asam jawa(jangan pekat asal nmpak clour sikit dah cukup,tkut terlebih masam)
  • sedikit gula dan garam( ikut selera)
  • minyak untuk menumis
  • 2 batang serai dititik
  • bahan2 yang bertanda * di bland bersama

Cara-cara

  1. panas kan minyak,tumis kan bahan2 yang telah di bland tadi bersama serai,smpai naik bau@sedikit garing
  2. masuk kan air asam jawa tadi,biar sampai mengelegak,masukkan garam dan gula
  3. masuk kan lala , biar seketika , masuk kan lebihan air asam jawa tadi,biar sampai lala dah cukup masak
  4. dah masak....siap untuk dihidang @ diratah..hihi

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (5)

25-02-2009, zaiyss komen :

nanti pic ada masa wat lg,zai upload kat sini k...


09-12-2010, sempoibobok komen :

ari ni aku nk test msk.lom pnh msk lala pn sblm ni.thanks for recipi


02-01-2011, Pn Ariati komen :

Dah try tadi....memang menjadi...best sgt


02-01-2011, Pn Ariati komen :

Dah try tadi....memang menjadi...best sgt


19-02-2012, shuhaila08 komen :

nk try ni..blom pernah masak lala gak..nt result di infokan kemudian...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd