Google+

oleh: dayang_jack Daging Masak Lada Hitam

Image008

Sajian mudah dan lazat. sesuai utk mkn tengahari dan juga mkn malam.


Created on : 29-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi dayang_jack




Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 500 g daging (direbus dgn sedikit garam dan dihiris nipis2)
  • 4 ulas bawang putih (ditumbuk/dicincang)
  • 1 sb lada hitam (ditumbuk kasar)
  • 1 sb sos tiram
  • 1 sdt sos masam manis
  • 1 sdt sos lada hitam - optional
  • 1 sb kicap pekat
  • 1 labu bawang besar (dimayang)
  • 1 biji cili merah (dihiris)
  • 1 sb tepung jagung (dibancuh dgn sedikit air)
  • 5 biji cili api (diketuk)
  • sedikit daun bawang dan daun sup (dihiris)
  • sedikit garam dan gula (jika perlu)

Cara-cara

  1. Perapkan daging bersama 1/2 sb kicap pekat dan 1/2 sb lada hitam selama 10 minit.
  2. Panaskan 2-3 sb minyak masak dlm kuali dan goreng daging hingga separuh garing. Keluarkan dan ketepikan. Di dlm kuali yg sama, tumis bawang putih hingga perang.
  3. Masukkan daging, lebihan lada hitam dan juga kicap pekat. Kacau sebati. Masukkan pula sos tiram, sos masam manis, sos lada hitam, bawang besar, cili merah, dan cili api. Kacau lagi.
  4. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung, daun sup, daun bawang dan perasakan dgn garam dan gula. (jika dah cukup masin dan manis x perlu bubuh garam dan gula)
  5. Hidangkan panas2.

Tag

daging









Laporan Masakan Bergambar (4)

Blackpepper3
29-01-2009
projek ngan dayang hari ni heheh.. sedappp... ;) dayang, esok kita nk buat projek apa lak? heheh ;)
Laporan oleh: sunkist

wah,...baru post, dier dh anta laporan...hehe...mmg superwoman btl ler sunkist ni...thanks sunkist sb x serik2 dok kat dapur dyg...hehe...esok buat mee kari plak, ok?

Dsc06207
30-03-2012
salam dyg,menu berbuka hari tu..sedaaap sangat.. biasalh resepi dj ni pasti ada siaran ulangan eke..ke tq2 :)
Laporan oleh: k.zila66
010420122171_1
01-04-2012
salam dayang.., dah buat daging masak lada hitam ni utk mkan tngahari tadi..,memang sedap...tq dyg...
Laporan oleh: Zai95
Image
25-09-2014
simple, sedap & licinnnn!! hehehee.. maceh!!
Laporan oleh: black1205e

Komen (10)

29-01-2009, sunkist komen :

ok.. mee kari ;) settttt heheh


29-01-2009, dayang_jack komen :

x sempat dyg nk posingkan daging tuh..nampak kucar kacir sikit...mana xyer,..dah ade org nk antar report.. kene le laju sikit...hehe..


29-01-2009, sunkist komen :

heheh ;) kita pun main snap je pic tu.. sbb tak sabar nk ngaappp :D


29-01-2009, shafea komen :

salam .sunkist ..dah grg mee hon mask dgg pulak ...tegah rajin lah tu...


29-01-2009, sunkist komen :

nk mkn kena la rajin shafea.. hehe bahulu gulung apa citer? tak jadik2 jugak ke? shafea guna oven apa? post la pic yg tak jadikk tu... nk jugak tgk camner rupa yg tak jadikk tu.. nanti boleh bagi komen.. :)


29-01-2009, shafea komen :

salam haaaa ingat lg ke pasal bahulu gulung. tulah pasat tebantut nak buat...bhan pun tgah x ada ni...ingat nak try lg skali bwt..kt pakai oven yg mcm TV tu ..kek nya jd sekeping keras haaaaaaa


29-01-2009, sunkist komen :

oven cam tv? yg kaler hitam tu ke?


29-01-2009, shafea komen :

haaaa oven empat segi kecik


29-01-2009, shafea komen :

besar microwaye


29-01-2009, dayang_jack komen :

salam shafea...oven tu mmg cepat panas n susah nk adjust. so kalo nk wat bahulu gulung lg, cuba guna tetingkat bawah je k....time nk bakar nanti, guna suhu rendah 170C n bl dh nampak perang keseluruhan permukaan bahulu tu, boleh lah angkat...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd