Google+

oleh: ciku_hafi Sagu bronok

10012009

masakan terenganu dibuat dlm 30 minit...resepi turun temurun...


Created on : 10-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ciku_hafi




Bahan-bahan ( 3/4 org )

  • 1 cawan sagu biji
  • 1 cawan gula (suka manis tambah gula)
  • 1/2 biji kelapa parut(ambil putih sahaja)
  • sedikit garam(gaul bersama garam)
  • perwarna merah@sirap
  • daun pandan
  • 3 cawan air

Cara-cara

  1. Sagu biji dibersihkan,jirus dgn sedikit air & toskan
  2. Masakan gula bersama daun pandan sehingga mendidih,setelah mendidih buang daun pandan...
  3. Masukkan sagu biji yg dibersihkan td & perwarna merah,kacau hingga sagu tadi kembang
  4. Bila sagu kembang,angkat dan masukan ke dalam loyang,sejukkan...
  5. Setelah sejuk,potong & gaulkan bersama kelapa parut yg telah digaul bersama garam.. bolehla dihidangkan .....

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (2)

Dsc05543
03-02-2009
peberet family.. bhn2nyer sama tp cara buatnya len, tp hasilnya ttp sama.. ;)
Laporan oleh: yatiezaini
Image0059
26-04-2009
mmg peberet!!tp lembik..tetap bez!hehe..;D
Laporan oleh: hamizah91


Komen (9)

11-01-2009, izlinur komen :

sedap kalau dimakan sejuk selepas kuih bronok tu disimpan dalam peti sejuk dulu..


11-01-2009, izlinur komen :

mana list bahanĀ² dan cara nak buat nyer bosss???


11-01-2009, izlinur komen :

ciku_hafi@myresipi.com ...mana senarai bahan dan cara nak buatnya...?


11-01-2009, ihidila komen :

dah lama teringin nak mkn kiuh sagu nih...sejak2 kawin x pernah pon buat. tp....ciku hafi...maner la bhn2 die...huhuhu...buat saya terliur jer ngk kuih nih


11-01-2009, ciku_hafi komen :

sori lambat taip cara nak wat...besala ada anak kecik ni sema menda jd lupa ...hehehehe...jgn mare


02-02-2009, ihidila komen :

kenape errr...sagu sy x kembang pon....still ader yg kaler putih tu?


07-04-2009, azatiesayang komen :

askm ciku_hafi...sy pun mcm yatiezaini,bhn2 sama cuma caranya berbeza.Yg penting kuihnya sdp di mkn....for ihidila,something wrong?????maybe sagunya dh lama kot/ada sapa2 yg blh bantu awk????


07-04-2009, azatiesayang komen :

lupa nk bgtau cara sy msk kuih ni....klu nk cantik sagunya & rata warnanya,ihidila kena kukus sagu tu slps dikacau atas dapur.cubalah..


09-03-2011, ku sal komen :

betul azatiesayang.....!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd