Google+

oleh: missayu Apam Dewa

Img_0039

resipi nenek..mcm resipi turun tmurun la..


Created on : 23-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi missayu




Bahan-bahan ( boleh mkn bila2 masa.. )

  • 6 biji telur
  • 1 1/2 cawan gula
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar sunquick (utk hilangkan bau hanyir telur)
  • Pewarna

Cara-cara

  1. Pukul telur bersama gula dan sunquick hingga kembang (putih).
  2. Setelah kembang, masukan tepung sedikit demi sedikit dan kacau rata
  3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan masukan pewarna yang disukai. alaskan loyang dengan plastik.kemudian masukan adunan ke dalam loyang berselang seli.
  4. kemudian kacaukan sedikit aduna yang di dalam loyang dan lorekan corok di atas.
  5. Kukus selama 45 minit atau sehingga masak.. ****selamat mencuba****

Tag

Related Recipes

Laporan Masakan Bergambar (15)

Image011
13-12-2008
Buat setengah adunan je. Rasa nak macam bahulu pun ada jugak. Tapi saya tak letak sunquick sbb tk de so ganti ngan vanilla esen. Panas2 lagi dah potong tak sabar nak rasa mcm mana sbb sebelum ni tak penah mkn apam ni.
Laporan oleh: samsuria7943

trm kasih krn mcuba..

Cimg7120
20-12-2008
jadik jugak apam dewa nih...kali pertama cuba rasanya pun ok, cuma merekah di bhgian tengah bila dh masak...
Laporan oleh: atika

tahniah..npak mcm masuk wap air ms kukus 2..

Dsc00591
24-12-2008
berjaya jgk buat. dh lama sgt xmkn. masa arwah ma buat, kita pandai nengok je... nasib baik ada resipi ni.
Laporan oleh: akma_4th

ni pun kte ambik resipi arwah nenk..nasib baik ingat lagi..dah lama ni..

Dsc01523
30-03-2009
Dah buat 2 x, pagi semalam dan pagi ini. Semalam bawa untuk SUKANEKA taman, harini bawa ke pejabat. SEDAP, terima kasih kepada pemilik resepi. Rasa macam apam yang dijual di Pasar Malam Kuala Selangor.
Laporan oleh: Sharm1969
Dsc01212
31-12-2009
btul ker ruper nyer ni....hehe 1st time wt,mmg sdp,tq
Laporan oleh: chenta
010220111962
01-02-2011
kelmarin dapatkan resepi nie.. malam tadi terus je buat. bestnya menjadi molek.. senang dan mudah membuatnya.tq for resepi
Laporan oleh: ilahi1891@yahoo.com
Dsc00039
01-02-2011
Rasa semua OK dah tapi mcm agak keras..Terlebih tepung..Esok nak try lagik dengan mengurang tepung...
Laporan oleh: wjc610
Apam_dewa
07-02-2011
haa..ni gambar dlm kukus lagi.belum wat keluar..takut nnt wat keluar trus abis..taksempat nak amik gambar..anyway..tak sangka gebuss...tq for the resepi!!
Laporan oleh: wssary
Dsc00082
12-02-2011
akak pun org trg.....masa kecik2 dulu selalu mkn apam dewa ni....skrg dah boleh buat sendiri....anak2 suka sgt mkn.
Laporan oleh: umie3
Dsc00337
14-03-2011
aktiviti b'sama anak2.. m'jd jgk.. jiran i kata kek gelombang biru.. apa pun.. mmg best ah..
Laporan oleh: mama_thaqif
010720111003
05-08-2011
tq 4 de resipi..=)
Laporan oleh: ellisya91
Apam_dewa
14-08-2011
Missayu, x menjadi lerrr... x brp nk gebu, agaknya waktu pukul telur tu x cukup kembang.. huhu.. anyway, rasa sedap!! len kali nk try lagi sampai menjadik..
Laporan oleh: Lily Putra
06082011_apam_dewa
09-12-2011
Sedap sgt2..gebu je.. 10Q
Laporan oleh: eza_zura
2012-07-04_00
04-07-2012
cedap sgt.. tq tuan resipi.
Laporan oleh: dewe
Imej0587
14-07-2012
ermmm...mudah ,sedap dan senang..yumm..yumm
Laporan oleh: cheq siti


Komen (35)

23-11-2008, akma_4th komen :

missayu, tq la letak resipi ni. arwah ma selalu buat. tp xsempat salin. tp sunquick tu tukar ngn esen ros. nnti sy nak buat la...


23-11-2008, missayu komen :

sama2 akma..terpulang la nak letak ape pun. janji menjadi..hehehe..nti buat upload gmbar kat cni ye..


23-11-2008, shafea komen :

salam, simpel yek resepinya,, leh buat ni utk minum ptg. tq


23-11-2008, ds_saniah komen :

salam. senang jek nampak resipi. mesti cuba. nak tnya..gula tu.gula halus or gula custor or gula pasir biasa? TQ


23-11-2008, missayu komen :

leh sgt2 la shafea..slmt mcuba..


23-11-2008, missayu komen :

salam..guna gula biasa je..gula pasir 2 la..


23-11-2008, hjh siti komen :

musykil sikit, mana penaik nya, eno ke..karbonet ke..


24-11-2008, missayu komen :

x guna penaik..pukul telur biar betul2 kembang..resipi ni akn jd lembut lg gebu..


26-11-2008, kemma81 komen :

mesti missayu ni org trengganu kn? byk resipi tradisi org tganu dr missayu...apam dewa glamor kt tganu, esp. masa bln pose... lagi 1, sambal ikan dr missayu tu... hehe..


26-11-2008, missayu komen :

aah..sy org trganu..kemma org mn..trganu jgk ke..coz mcm th je masakan trganu ni..


19-12-2008, atika komen :

nk tanya arr kt missayu, byk resepi apam kt dalam nih kena letak ovallete, tp yg ni tk payah pun....takpe ker...sy bertanya pasal tk tau apa fungsi ovallete tu...


22-12-2008, missayu komen :

maaf atika sy pun xth ape fungsi ovalette..kte tya pd yg pakar..hehehe..


22-12-2008, missayu komen :

mcm mn ek nak bg laporan kat bawah gmbr dlm laporan ni..bdk br belajar nak ni..hehehe


22-12-2008, missayu komen :

samsuria..atika..cantik apam awk..thanks sbb cuba resipi sy..


22-12-2008, missayu komen :

samsuria..xpr ltk asen vanila pun..sunquik 2 utk hilangkan hanyir telur je..


22-12-2008, missayu komen :

atika..maybe wap air ms kukus kuih 2 yang jatuh kat tgh² 2 x..


30-12-2008, Azmiema komen :

missayu... saya dh try wat 3x apam nie... best giler la... makan masa panas2 sedapp... Keluar dr kukus je terus abiss kena baham... Tp xleh nak upload gambar... sbb xde camera... Time kasih dah lama cari resepi ni...


31-12-2008, missayu komen :

rajinnye azmiema..trm ksh sbb rajin mencuba resipi ni..xpelah xde gmbr pun janji azmiema suka ngan apam 2..


05-01-2009, wawanis komen :

nak tye sket kalo guna blender leh tak.Kebetulan mixer rosak lak, tak tau bila leh beli baru huhu


07-01-2009, missayu komen :

wawanis..sy xpnah buat pkai blender takut xjadi..sy pukul guna tangan je..mixer kat umah rosak jgk..al maklum la mixer dah tua..hehehe..dah 11 tahun guna..nak yg baru la 2..huhuhu..


07-01-2009, akma_4th komen :

slm. misayu, sy tlg jwb soalan atika ek. ovallete tu fungsinya utk melembutkan kek.


07-01-2009, akma_4th komen :

wawanis, klau guna alat pemukul (tangan) lagi elok. arwah ma guna alat tu, tekstur kek lebih lembut dpd guna mixer dan xperlu letak ovalette lg dah.


21-01-2009, ayamanja komen :

misayu......boleh tak kalau sunquick tu digantikan dgn esen vanila.dan satu lg saya ada dengar aiskrim soda jg dpt menghilangkn bau hanyir


06-02-2009, Nixx komen :

salamz, missayu nak tanya skit bleh..camana nak buat apam tu jadi gebu..dah cuba banyak cara tp tetap xgebu asyik turun jer..lebih kepada jd kek yg xjadi..musykil²


14-04-2009, azatiesayang komen :

askm missayu...br lps buat apam ni,rasa mcm bahulu pun ada.Tp sy tambah soda sikit,tk sampai 45 minit ngukusnya pun!Tp kenapa ya,bau hanyir telor tu ttp kuat walaupun sy dh isi esen vanilla byk gak & kurangkn telur.mmg sedap tapiiiiiiii dh ada bau tu mcm kureeeng la laku apam ni,anak2 mcm tk nak je mkn...


14-04-2009, azatiesayang komen :

askm missayu...br lps buat apam ni,rasa mcm bahulu pun ada.Tp sy tambah soda sikit,tk sampai 45 minit ngukusnya pun!Tp kenapa ya,bau hanyir telor tu ttp kuat walaupun sy dh isi esen vanilla byk gak & kurangkn telur.mmg sedap tapiiiiiiii dh ada bau tu mcm kureeeng la laku apam ni,anak2 mcm tk nak je mkn...


14-04-2009, azatiesayang komen :

sorry ter tekan lg lak...


06-12-2009, arieysya komen :

thanx.. apam ni peberet saya.. dulu slalu suh mak buat, tp skg dok jauh ng mak susah la nak makan... kalo pakai blender boleh x untuk sebatikan adunan tu.


06-01-2011, syafreen komen :

saya dh buat kuih ni ikut resipi yg sama tp kenapa kuih saya xnaik......kuih ni bubuh soda ke


07-01-2011, faeizah komen :

Alhamdulillah cubaan yang pertama kali boleh la dikatakan memuaskan cuma ada sedikit kesan wap tp itu tidak mencacatkan rasa dan masih menarik dipandang.Terima kasih kepada empunya resepi.


30-01-2011, Nur Thaqif komen :

masa saya kanak2 rebina dulu.. mak sy pernah gk wat kuih ni.. tp dia letak aiskrim soda... best..


03-06-2011, aku_2011 komen :

memang sedapppp anak suka


23-12-2011, adamfarhan komen :

puas cari resepi ni..dulu nenek slalu buat,tp xsempat blajar ng nenek sbb nenek jatuh sakit..kene try ni..huhu..TQ eh..


23-12-2011, ummizie komen :

dah buat dah tp tak jadi, mane silapnye? buat 2 kale, tak jadipun. dahla tu, tak naik pun, pnyek aje.tp rase sedap, lemak..tolonglah... semua langkah dah diikut...kabo sikit...


31-10-2012, ami_zara komen :

Loyang saiz bape ni? Tq


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd