Google+

oleh: haizam_6587@yahoo.com.my Bubur sum-sum

No picture

Resepi mak sy..try la..


Created on : 30-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi haizam_6587@yahoo.com.my




Bahan-bahan ( dapat 1 loyang.. )

  • 1 cawan tepung beras
  • 3 cawan santan
  • secubit garam
  • untuk air gula:
  • 2 buku gula melaka
  • 1 sudu besar gula merah (untuk nampak warna air gula pekat sedikit)
  • 2 sudu besar gula pasir
  • air secukupnya (bergantung kepada kepekatan air gula)
  • 3 helai daun pandan. (untuk mewangikan air gula)

Cara-cara

  1. Masukkan tepung beras, secubit garam n santan kedalam periuk.
  2. Kacau perlahan2, menggunakan api yg kecil. Kacau sehingga ligat @ pekat.
  3. Bila da ligat, masukkan kedalam loyang. Sejukkan.
  4. Untuk air gula, campurkan kesemua bahan n biar mendidih @ sehingga gula melaka n gula merah larut.
  5. Setelah siap,tapiskan air gula tersebut.
  6. Sedia untuk dimakan.

Tag

kuih-muih

Related Recipes










Laporan Masakan Bergambar (4)

19022011145
28-02-2011
Dah jadi dah bubur sum sum saya. Terimakasih for the recipe. Mudah dan sedap sangat!!!
Laporan oleh: newbie123
Image0300
20-03-2011
senang dan sedap tq
Laporan oleh: surinah
Dsc04820
27-05-2013
mudah & cepat...time kacih atas resepi...
Laporan oleh: k.zila66
Dsc_0874_bubur_sum_sum_myr
03-07-2014
Mudah dan sedap.. lebih sedap jika dimakan setelah disimpan dalam fridge.. terima kasih Haizam!
Laporan oleh: LynnSham

Komen (16)

25-02-2009, rosaliza komen :

salam haizam, sy dh bt bubur ni memang sedap lemak lemak manis, sekejap je btnya, tq.


22-08-2009, sue_eru komen :

salam haizam... resipi yg simple tetapi mudah dcuba sy pasti akn cube...:)


22-12-2009, giegee79 komen :

Ini baru resepi yg bagus guna sukatan pakai cwn lagi mudah , lagi pun mmg guna gula melaka utk resepi asli bubur sum-sum .Mak sy mmg buat lepas sehari kakak sy kawin utk org rewang biar bdn x sakit2 heheheee... semakin byk santan makin sedap bubur tu.thks haizam.


21-07-2010, hani26 komen :

hani klu boleh nak makan bubur nie ari2...suami suker sgt...setiap kali nak wat kenduri mesti wat bubur nie...x jemu2 dibuatnyer...klu kat umah ari mgu mesti buat.....


02-03-2011, Dieda komen :

sedap memang sedap.....kali pertama memasak dan makan bubur ini......mudah dimasak dan enak dimakan....... budak-budak pasti suka.....


03-03-2011, ibu_umairah komen :

salam....nk bertnya...kalo 3cwn santan tu..biasa bpe biji kelapa yer guna..maaf sy baru kat sini...suami suka sgt bubur ni...


20-03-2011, kay730601 komen :

sedap mmg sedap...bubur sum sum ni seingat saya resepi org jawa..kalau masa saya kecik2 dulu bubur sum sum ni org buat selepas buat kenduri besar..mcm kenduri kawin..org tua2 kata untuk meraikan org2 yang rewang masa kenduri..kalau x buat org2 tua kata nanti org2 yg rewang tu letih ja...


20-03-2011, kakbesah komen :

memang btol tu kay, orang jawa memang kerap buat kenduri..ank cukur jambul(muputi), ank nk bersunat (nyunati), ank dpt msuk u, ank graduate, ank bertunang, seminggu sebelum majlis kahwin(mantu), selepas mjlis kahwin, mengandung 4 bln(mapati), mngandung 7 bln(mitoni), dll.kira puaslah ktorang mkn nasi ambeng ..


23-05-2011, sepet1113 komen :

bru je lepas mask bubur ney....senang cepat dan mudah..... bhn2 pun x bnyak....


07-07-2011, intanurlemsha komen :

sedap + lemak!!! saye modifite air gula, tak bubuh daun pandan untuk wangi kan dier tp bubuh kulit kayu manis~* harummm.... ;]


06-10-2011, anitothman komen :

sy bru nk try...


10-11-2011, n_liza23 komen :

sya dh try wat...sdap gak...tp dlm bubur tue sya boh wrna hijau...nmpak mnarik sikit...


17-01-2012, adieq nanie komen :

bukan kenduri2 2 je kakbesah..kalau mak nani,cucu bru tumbuh gigi,baru betatih,baru becakap,semua dia nak wat...kalau kecik2 xpe gak tp tiap kali nak kenduri,cm kenduri kawen...n bubur sumsum mesti wajib ada


28-02-2012, ibu temma komen :

ms kecik2 dulu mmg fav. ni nak cb lh..


28-02-2012, ibu temma komen :

ms kecik2 dulu mmg fav. ni nak cb lh..


04-10-2012, norlilysulliza.mohammadsulai komen :

Dh lm xbuat bubur sumsum.last buat sblm kawin.nk msk anak 2 org teringin pulak nk bubur sumsum petang nie..bru buat td sedap sgt2...thanks haizam


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd