Google+

oleh: mokcik73 Kuah young tau fu special

Pa290005

ni versi mokcik..


Created on : 29-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mokcik73




Bahan-bahan ( sekeluarga (5,6 org) )

  • 10 tangkai cili kering (yg kerinting tau kalau yg lurus berkilat tu pedas sgt)
  • gula kabung 3 keping (ketuk bg hancur skit supaya senang larut)
  • 5cm belacan bakar
  • 800ml air
  • 3 sudu besar minyak masak
  • 3 sudu besar tepung jagung (bancuh dgn 100ml air)
  • 3 sudu besar kicap pekat
  • 3 sudu besar otak udang
  • 3 sudu besar sos cili
  • garam, gula, ajinomoto secukup rasa
  • kacang tanah yg digoreng dan dikisar kasar untuk hiasan

Cara-cara

  1. goreng cili dgn minyak hingga garing
  2. kisar belacan dan cili goreng tadi dengan separuh air sejuk
  3. renih gula kabung dgn baki lagi separuh air tadi hingga gula larut dan masukkan cili kisar biar mendidih
  4. masukkan kicap, sos cili dan otak udang biar mendidih sebentar kemudian masukkan gula,garam dan ajinomoto mengikut rasa anda
  5. setelah puas hati dengan garam gulanya bolehlah masukkan bancuhan tepung tadi untuk memekatkan kuah dan kacau
  6. siap untuk dimakan dan taburkan kacang tanah sewaktu menghidang

Tag

pencicah









Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc04587_resize
30-11-2008
salam. nilah hasil nya sedap, memang mkn kegemaran sefemily, dah x payah nak beli lagi... buat sendiri leh byk dpt. terima kasih byk
Laporan oleh: shafea

sesama...tau xpa..la ni sume kene jimat..


Komen (28)

29-10-2008, yatiezaini komen :

mokcik tq sudi share resepi nih .. kalu senang2 nanti ambo try wat;-)


30-10-2008, alyasuraya komen :

bestnyer... mesti try nih.. lame dah nak tau mcm mane nak wat kuah yong tau fu ni. leh buat sendiri. minat sangat kat yong tau fu


30-10-2008, fieza29 komen :

Mokcik73, otak udang nk dpt kat ne? yg mcm petis 2 ke atau ambik otak udang?


30-10-2008, zaimima komen :

gula kabung tu ape eh? mcm gula melaka? klw bukan gula melaka...., klw takde gula kabung nak gantikan dgn ape?


30-10-2008, miazahira komen :

mokcik tak bubuh sos hoisin plum ke biasa saya tgk resepi lain dia bubuh sos tu , otak udang sama macam petis kan


30-10-2008, mokcik73 komen :

yatiezaini kalu dh wat nanti leh hntq laporan na..


30-10-2008, mokcik73 komen :

utk pengetahuan fieza otak udang byk jual kat kedai yg slalu org mkn dgn laksa tu.. seangkatan la dgn petis.. kalu ambik trus kat kepala udang tu bkn otak syg o.. itu taik dier...


30-10-2008, mokcik73 komen :

zaimima setgh tmpat pgl gula melaka kot. gula kabung yg mokcik guna ni yg keping2 bulat tuh. gula merah pun leh gak tp kena msk dan tapis dlu.. mokcik dh serik guna gula merah ni. bila tapis mcm2 ada. ee ngeri..


30-10-2008, mokcik73 komen :

hai miazahira ni mesti pakar wat kuah ni yek.. bleh gak..tp sos cili pun orait dh sos ni pn dah rasa msm2 skit..


30-10-2008, shima_2210 komen :

Nk mencelah sket. shima guna hoisin sos (sweet sauce). kicap, otak udang ngan cili sos tak guna. sedap


31-10-2008, Nenie komen :

Mokcik....tanye sikit...Biasakan kat pasar malam ada 2 kuah.Satu manis n satu lagi pedas...Yang versi mokcik ni tak yah guna yang manis lagi tu ya?....Orrr Mokcik ada resipi yang asing untuk kuah pedas n manis tu....


01-12-2008, cahayer komen :

cam kenal jek mokcik ni... najiha ke?.. sori kalo salah org..


10-12-2008, mokcik73 komen :

hai cahayer..salam kelakarian..


14-02-2009, Shahrose76 komen :

Assalamualaikum mokcik..nak tanya boleh suggest tak ...nak beli kat mana petis halal..sebab di alor setar ni saya tak jumpa petis buatan islam..semua tulisan cina and tak pasti halalnya..kalau cina Islam saya beli....terima kasih..


08-07-2009, mrs.ilah komen :

salam..mokcik..blh tak ajar camne nk buat sos pedas nyer plak...kan ada dua sos tuk yong tau fu


17-08-2009, amad_jaha komen :

sedap la bila sy buat kt umah. kacang tanah tu tabur masa bila (dlm kuah atau atas pinggan hadangan tu)


05-03-2010, beenabiha komen :

mokcik73 tme ksih bgi resepi ni dap sgt, tp sy wt terpeds lak, guna ciliboh tp tlbh. pe pon sdp sgt pds2pn tmbh 2 kli.


16-11-2010, anitadali komen :

nampak cam sedap je.. nak cuba la..


24-11-2010, surianisulaimans@yahoo.com komen :

Kat mana pula nak dapatkan fish ball dll tu dengan cara yang mudah? Kat pasaraya tu yang banyaknya buatan bukan Islam.


18-02-2011, attie komen :

cn ne nak buat kuah pedas . kuah yong tou foo nmpak sdap. saya belum cuba lagi


14-03-2011, rieyzana komen :

hmm... macam sedap jer...


05-04-2011, tiramisu81 komen :

salam mokcik.....dgn resepi mokcik ni sy wat berniaga yong tau fu...t.kasih byk2....memang senang nk bt..n rasa dia pun best sgt2...


10-04-2011, makjem komen :

kak jem belum cuba lagi...tapi kalau ada sape2 nak bagi resipi kuah sotong kangkong best gak!


13-09-2011, rauuf komen :

as'salam... saya mohon guna resepi saya ade guna resepi ni untuk kegunaan sendiri dan di jual sebagai dana untuk tabung mekah untuk di gunakan mak ayah saya pegi tunai haji dan umrah, tp x la untung mana... boleh la buat makan minum diorang kat mekah nanti saya minta izin ye puan minta halal ye... semoga puan dapat keberkatan dunia akhirat dgn share resepi ini dan di murah rezeki p/s: saya ade ubah sikit resepi, terutama kaedah memasak dan kaedah pilih bahan kuah... kalau nak wangi goreng belacan dgn cili dulu kemudian tentang bahan kena tgk gula tu tak berminyak, saya ganti dgn gula melaka..... w'salam


13-09-2011, rauuf komen :

kalau nak kisar cili pun ade cara.... tambah air sikit demi sikit , kalo x nanti cili x hancur


21-10-2011, mokcik73 komen :

rauuf...wslm...sya izinkan...sapa2 saja...nak makan nak jual apa saja... trimas kerana mencuba...


25-10-2011, zkassim komen :

otak udang tu cam ne? guna udang hidup ke?


25-10-2011, zkassim komen :

maaf. saya tau dah otak udang tu petis. Klau ganti dgn kuah rojak buah yg jual dlm botol tu boleh tak?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd