Google+

oleh: Indai Aim Manok Pansoh(Ayam pansoh)

Ayam_pansoh

Resipi turun temurun......


Created on : 22-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Indai Aim




Bahan-bahan ( Satu keluarga )

  • 1 ekor ayam -dipotong ,2 btg serai - dihiris, *6 ulas bwg putih ,*4 ulas bwg merah ,*3 buku halia saiz besar ,1 kuntum bunga kantan -dihiris ,1 ikat daun ubi - digosok2 sekejap dgn tapak tangan, garam dan aji secukup rasa( mesti masin ckit baru sdp, ikut
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. Tuskan ayam yang telah dipotong tadi.
  2. Tumbukkan bahan-bahan yang bertanda *
  3. Gaulkan bahan2 yg ditumbuk tadi ke dalam ayam. Masukkkan serai, bunga kantan, garam dan aji.Gaulkan rata dan rasakan.Biarkan sekejap.(20 mnt)
  4. Masukkan ayam ke dalam buluh.Selang-selikan dgn daun ubi yang telah digosok-gosok tadi. Semasa mengisi ayam tadi, hentakkan buluh tu sikit2 supaya ketulan ayam turun ke bwh.Jangan isi penuh sangat.
  5. Tuangkan sedikit air ke dlm buluh tadi dan tutuplah mulut buluh tu dgn daun ubi atau daup pisang yang telah disimpul.
  6. Bakarlah selama lebih kurang satu jam.Guna kayu api atau arang paling best.Tapi boleh juga guna dapur gas , cuma kena hati-hati dan sandarkan betul-betul pd dinding.Takut jatuh pulak! Ada kes sebenarnya...he..he..
  7. Nota:Bagi yang suka pedas bolehlah gaulkan cili pada ayam...Air perapan ayam tu jangan dibuang,.tuangkan sekali dalam buluh ya..... SELAMAT MENCUBA









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (24)

22-10-2008, Indai Aim komen :

Maaf Dayang..., kamek minjam gambar manok kitak lok....sik sempat ambi gambar...bateri habis.


22-10-2008, wenwen komen :

apuu..nyamai amai nyak waii.. my faveret..


22-10-2008, cathzty86 komen :

its my fav too.. later mok blaja frm mom lh ikut resepi tok.. lm x makan eh.. just ssh nk dpt buluh d bandar tok..huhuhu


23-10-2008, Indai Aim komen :

enti simpan daun 'bungkang' lagi nyamai...!!!!Nyak baru original...


23-10-2008, sihzmah komen :

daun bungkang ya apa? sik pernah dgr pun?dlm bahasa sarawak apa oh?


23-10-2008, cathzty86 komen :

indai aim? daun bungkang tu ape ye? ku tok iban half2.. pn x tau pa ya..


23-10-2008, Indai Aim komen :

Daun bungkang tu memang susah nak dpt sekarang. Ianya sejenis tumbuhan(pokok sederhana bsr) yang ditanam oleh kaum iban.Nanti kalau ada gambar aku letak sini ya....Nama lain dia tak tau pulak.Tanya org tua2 kampung(iban) mesti cdak nemu....


25-10-2008, kerol komen :

mun engkah batang tepus lg best..gik pun nti tusah ila ngiga buluh ulih nyumai ba dlm periuk wai..api jagn besai ila..ala2 jak..hehe..


26-10-2008, rahman bestari komen :

oohaaaaaaa, nama berita kita ditu wai kaban belayan. nyau sinu ati aku ba jb tu ngenang menoa sarawak ti jauh di mata aku. udah lama nadai bejaku iban tu. ka meri jaku terima kasih aku meh ngagai nuan wai indai aim laban sudi berkongsi resipi (munyi ko laut) ditu.


27-10-2008, Indai Aim komen :

Amat nyamai nyak kerol.Enti ngagak pansoh baung@keli wuuuu......nyamai! Sinu ningga nuan rahman, bc ari nemuailah...makai kasam ensabi @ kasam tubuk kitu...


28-10-2008, kerol komen :

pia meh indai aim..kemaya ka pulai menua srawak tok deh..maioh rian ditu kena kitai mansuh keli@baung..campur enggau tempoyak..hahaa..meleleh ai liur wai...


28-10-2008, kerol komen :

indai aim...ulih ndak nuan merik resipi acar tubuk???


28-10-2008, zurin komen :

kalau tak masak dlm buluh boleh ke ni? susah juge nak masak mcm lemang ni...


29-10-2008, kerol komen :

boleh zurin...tp x sesedap masak dlm buluh ler..masukkan jer dlm periuk..tp api kna perlahan..tutup periuk rapat2 erk..


03-11-2008, maryam81 komen :

apu...nemu jako iban magang kitai neh.. aku tok sigik nemu jako iban.. orang semanggang..zurin kite pernah buat guna periuk nasi... tp tak berapa sedap..tp bolehlah kalau nak hilangkan rasa rindu masakn swk..


04-11-2008, Indai Aim komen :

Selamat merarau semua, lama sik buka site tok.Baru balik travelling....banyak buah dabai di ctok.Kerol....., aku main hentam jak ngagak acar nyak.Janji sedap!Lama endak makai ia...gastrik!!( kasih aku wai).Enti bc free aku share enggau semua resipi acar tubu nyak.Diatu agi bz ngagak report.Anu boss legi..


15-11-2008, rahman bestari komen :

ooo ... ha ... nyadi rumah wai indai aim? ka niki tu ka makai manok pansoh nuan wai. ila aku deka engkah resipi nuan tu dalam blog aku au. rajin2 meh ngabas aku ba blog aku nya. http://citarasaembunmenitik.blogspot.com


15-11-2008, rahman bestari komen :

salam semua pembaca myr, untuk makluman, resipi di atas adalah lebih kurang sama dengan resipi dari dapur dayang76, fara bie dan anangbeguai. Setakat ini, 3 nama tersebut sudah man kenal pasti sebagai penyumbang resipi seperti yang tersebut dengan lain2 tajuk yang membawa maksud yang sama. sekadar untuk info bagi rakan2 yang bukan orang sarawak kerana dikhuatiri akan terkeliru dengan resipi2 tersebut. harap maklum.


24-11-2008, Indai Aim komen :

Lalu meh man niki! Sorry au...laun mimit muka pintu..he...he..he.Terima kasih meh ketegal ke berminat enggau resipi tu lalu sanggup share enggau kaban2 ke bukai.Au meh...enti bc ari sure aku visit yr blog..


14-12-2008, sitiab komen :

wow...kmk tok dlk suka pegi umah kwn kmk yg bangsa iban biler nya polah manok pansoh tok, bapak nya mesti nunggah kmk mkn skali tek.. rindu nyer mk blk sarawak gik...kmk mk cube la biler blk kmpg la, kt kl tok susah mk masak, diam kt flat tek


18-12-2008, cvia komen :

apu nyamai amat nyak...nyau lapar meda manok pansuh...apu....dabai jeruk pan my faveret...kemaia meh ulih makai nyak agik...enti ulih kirum ke aku kitok...german wai..jauh...kaseh..


05-01-2009, Indai Aim komen :

Selamat Taun Baru, Gayu Guru Gerai Nyamai Nguan Menoa.......Baru abis cuti pulai kampung...Au.. wai, enti baka semak nyau gak ngagau ke semua kitak maya makai pansoh enggau 'Kundae dabai'.....Nengok gambar jaklah..he..he...


29-08-2009, tahai komen :

klu ayam tue ganti ngan ikan blh kan? ada tambah apa2 tak?.. tau makan saja sik tau masak... :)


27-12-2012, pokadotsempire komen :

nyemmmmm


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd