Google+

oleh: bayu-tt Kailan ikan masin

Img_0574

resepi dr mak sedara yg duk kat thailand


Created on : 08-09-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi bayu-tt




Bahan-bahan ( untuk 2 org )

  • sayur kailan-dipotong
  • 1 keping ikan tenggiri masin(yang dijeruk dlm botol)-potong kecik2
  • 1 sd(k) air dr botol ikan masin td
  • 1 bj bwg besar-dimayang bulat
  • 1 inci halia-diketuk
  • bwg putih-diketuk
  • 1 sd(b) sos tiram
  • 1 sd(b) sos ikan
  • sedikit air asam limau nipis
  • myk untuk menggoreng

Cara-cara

  1. panaskan myk.tumis ikan masin tenggiri td hingga naik bau
  2. kemudian tumis bwg putih,bwg besar dan halia.masukan sos tiram.
  3. masukkan sayur dan tambah air dr botol ikan masin td,masukkan sos ikan kacau rata.
  4. masukkan sdkt air-2 sd(b).biarkan seketika.angkat
  5. dlm pinggan tabur sdkt lada sulam dan perah air asam limau td









Laporan Masakan Bergambar (9)

Kailan_ikan_masin
10-10-2008
dah cuba.sedap.Saya masak cam Lydia juga tak masukkan garam
Laporan oleh: Nenie

tq,sudi try rsp ni.

07022009734
08-02-2009
best, sedap. memang kegemaran kami sekeluarga. klu mkn kt restoran siam x penah miss order sayur ni. tqvm.
Laporan oleh: baya74

umph..sedapnya..nyummy2

Picture_143
02-03-2009
mmg best..tq
Laporan oleh: junjs11

sama2.

P1020115
08-01-2010
salam sifu.wat tghari semlm.sdp.kailan tnm sndri lak 2...tq.leb u.
Laporan oleh: Mariani(KT)

tahniah..dh pun pandai.

Myresipi1
18-04-2011
sedap dan berjaya!!!! terima kasih.
Laporan oleh: equien79
Dsc07553
24-07-2011
dh acap kali buat..memang besttt..tq 4 recipe
Laporan oleh: k.zila66
Dsc07517
03-08-2011
buat lagi..suke dgn resepi ne mekasih ya
Laporan oleh: k.zila66
Dsc00003
25-08-2011
Haha, jadi jugak kailanku buat kali pertama.. untuk juadah berbuka.. kali ni x de sos ikan.. tapi hentam je la.. asal ader rasa sudah..
Laporan oleh: muiz_j5
Dsc04955
02-04-2012
tq utk resepi nih! best!!
Laporan oleh: k.zila66

Komen (21)

10-09-2008, lydia_myvi komen :

i dah try masak kailan ikan masin versi bayu-tt nie..mmg sedap, masak untuk berbuka semalam, hubby mkn smp licin pinggan, siap tambah 2 kali..x payah bubuh aji n garam pun sbb mmg dah ade semua perisa tu, kalau letak cili padi lagi terangkat..


13-09-2008, bayu-tt komen :

lydia,tq sudi mencuba resepi ini,next time leh tampal gmbr lak..


20-09-2008, giblieta1 komen :

i baru je mencuba resepi ni td utk berbuka puasa.. ummmmhh.. memang ada ummmph! thanx bayu...


07-10-2008, bayu-tt komen :

giblieta..sama2.


29-10-2008, artikrutasi87 komen :

wow...mmg resipi ni yang ku cari...emmm nyamm2...thanx 4 sharing...


04-11-2008, marianie komen :

tima kasih utk resepi ini...........;)


18-11-2008, nanie_sweetheart komen :

saya cuba masak kailan ni... mmg best giler... masak kailan ni tak yah telah garam coz air dari ikan masin tu dah masih.. 1 lagi aji pun tak yah letak coz tak elok untuk kesihatan... tq 4 sharing


25-01-2009, mamafairy komen :

wah nampak mcm best jer nak cuba lah utk berkelah sok... tapi sos ikan ni yang mcm mana ek bayu-tt?


10-02-2009, bayu-tt komen :

mamafairy..rasanya dh ada sos ikan dalm glossary..cuba rujuk.sos ikan ni produk dr thailan ada gmbr sotong kat dpn botol


14-08-2009, waizuri007 komen :

salam... nk tambah jawapan bayu-tt. sos ikn yg bayu-tt ckp botol gambar sotong tu botol besar. harga dia dlm rm2.50 gitu. produk thailand, halal pun xde. klu rasa waswas, jgn la beli. tp mamafairy... skrg ni dah ada sos ikan produk malaysia, klu x silap saya besta/tamin. x berapa perasan. selamat, bersih, suci dan ada logo halal. bleh la cari... btl kecik sket pun ada... mcm btl kicap gitu. cubalah!


09-01-2010, nadiarosli_89 komen :

ooo..sos ikan 2 rupa2nya kicap sotong..kalau kat kelantan, kebanyakan org siam pnggl sos 2 kicap sotong....insya allah sos 2 halal, kalau x xkn dpt masuk pasaran malaysia... :)


17-03-2010, nelly2685 komen :

sy nk tny..klu xde ikan masin cane ek? boleh gantikan dgn ape agaknye? susah nk dpt ikan masin la kat sini..thx ek =)


21-04-2010, blueberry_strange komen :

i cuak sgt, mlm ni nk prepare dinner for my hubby.. igt nk msak sayut fav die.. kailan ikan masin.. but dis is my first time nk masak.. risau gak takut x jdi.. i nk try follow dis resepi.. hope jadi.. wish me luck.


29-11-2010, jeliterr komen :

hahaah... aper lah blueberry niee........ jadik tak masak tueeee....????. i pon baru nak try masakan nie....... hubby i pon suker gakkk.....penah jugak masak try2 resipi ciptaan sendirik tapi tak jadik huhuhu... nie mesti jadikkk....tqqqqqq....


18-12-2010, ikan buntal komen :

first time join...nak try masak utk mem..tak tahulah jadi ke tak..semalam dah masak kailan tumis biasa je..terlebih letak tepung jagung..jadi pekat lah pulak..terima kasih banyak2 resepi kailan ikan masin ni..


17-02-2011, nur izzati komen :

sdp nye..nk try la msak...


02-04-2011, azeela86 komen :

nk try jgak. tp mane nk dptkn ikan masin tenggiri yg djeruk dlm botol? Mmg ade dijual dlm botol ke?


08-08-2011, cik SpanChan komen :

kalo xletak sos ikan tu bleh tak?? xpnah beli la..xtw mne nk crik.....


25-08-2011, muiz_j5 komen :

thank bayu-tt.. perkongsian yang menarik..


12-12-2011, nedzawati komen :

selalu masak tapi x jadi jer....


01-08-2012, jeliterr komen :

ri nie nak try masak...mesti jadik....untuk berbuker...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd