Google+

oleh: kak fida ♥Agar-agar Gudir/Gudil™

Agar-agar_gudir

Resipi lama yg tlh diubah suai menggunakan agar2 serbuk dan santan kotak


Created on : 04-09-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( loyang 10x10 inc. )

  • 1 peket agar2 serbuk
  • 200 g gula melaka
  • 50 g gula pasir
  • 1000 ml air
  • 1 helai daun pandan - disimpul
  • 1 kotak kecil santan - (saya guna santan Kara 200 ml)
  • 3 biji telur
  • garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Masak gula melaka,gula pasir dan daun pandan dgn 1/2 bahagian air hingga mendidih dan gula larut. Tapis.
  2. Santan,telur dan garam di pukul rata dgn garfu.Ketepikan.
  3. Di dlm sebuah periuk, masukkan agar2 dan 1/2 bahagian air lagi dan kacau dan masukkan air gula tadi,masak hingga mendidih dan tuangkan campuran santan tadi dan kacau sekali dua aje. Biarkan adunan terus mendidih lagi hingga campuran santan nampak timbul berketul2 dipermukaan. Kacau rata2 dan matikan api.
  4. Tuang agar2 ke dlm loyang atau acuan2 kecil dan sejukkan. Simpan di dlm petisejuk sebelum menghidangkannya.
  5. Pastikan loyang atau acuan2 dibasahkan dgn air sebelum menuang agar2, tujuannya ialah supaya agar2 mudah dikeluarkan.









Laporan Masakan Bergambar (18)

Snv30818
03-12-2008
Baru buat tadi untuk tetamu nak dtg esok. Ranya sedap, lemak-lemak manis. Ni yang versi bekas.. esok saya update versi potong. TQ.
Laporan oleh: aludra

trima kasih aludra krane mencube...tentu seronok tetamu yg dtg menjamu selera.... :D

Snv30820
04-12-2008
Ni yang versi potongnyer kak fida.. tp tak secantik kak fida punya la. Telur tu jadi hancur sikit. Makan sejuk2 sedap.
Laporan oleh: aludra

trima kasih skali lagi aludra...telur tu bukannye hancur tapi menjadi halus texture nye mungkin ketika dimsk,dikacau2 bnyk sangat...aludra akak punye cantik pasal pakai make-up daaa...hehehe.... :D

Agar2_gudir
30-01-2009
salam buk fida.. sedap banget deh..makasih ya kerana kongsi resipinya..udah lama x makan..seddapp banget!! jemput makan buk!!
Laporan oleh: as75

alamk mcm tue na dgr panggil buk!..hihiii...sedap yer as...maciiih...mkn,mkn,jgn tk mkn...jemput bismillah....jmput mkn jgn malu2...huhuuu.... :o

Agar2_gudir
04-10-2009
buat masa puasa hr tu kak fida...anak2 sukee sgt..tq kak fida :)
Laporan oleh: Aziemas

mekaseh Azie krane mncube... :)

Babyborn_002
30-10-2009
Salam K.Fida. Ni dah byk kali buat agar2 ni..simple and sedap. Maceh ye..
Laporan oleh: Lynne

w'salam Lynne,mmng ni pncuci mulut yg simple n sdp...heee..maceh jugak Lynne krane mncube... :)

Dsc00438
01-12-2009
dah cuba resepi nie tapi dah diubah sedikit,angah guna pandan emulca dan tak guna gula merah..sedap..kejap ajer habis..tq kak fida
Laporan oleh: angah_nany

tk kesahlh warne ape yg diubah,jnji sodap..hehee...tq angah krane mncube... :)

Agargudir
11-01-2010
sedap,lmk2 manis,enak dimkn sejuk dn cantek juga dijadikan gubahan walaupon nmpk simple...thnks kk fida... :p
Laporan oleh: ctmas

thanks jugak buat ct..wlau simple tapi mmng molek dijadikn gubahan... :)

P1030513
25-03-2011
dah la ghupanya macho,sdp pulak tu..jap je dh abs,ank2 suh wat lg...tq kak..syg akak cup cup.
Laporan oleh: Mariani(KT)

mmng machoOO...hehee...mekaseh wat ucu jugak krane rajen mncube rcp2 akak....syg hug2 n cup2 jugak lah...tk kasi cannn....ekheheee... :D

Imag1128
10-04-2011
seronokk dpt makan..saya guna agar2 tali 2/3 ,jd saya lebihkn air skit..
Laporan oleh: Mrsazman

sronok jugak akak liht agar gudir yg mnjadik dn cntek tuu..mekaseh Mrsazman krane sudi mncube... :)

383069_10150413839487684_649437683_8740017_64994999_n
19-12-2011
sya dah buat byk kali utk majlis kenduri. Ramai yg suka n siap mintak resepi lg.... Ape pun mmg terbaek...
Laporan oleh: suhailee76

alhamdulillah..bleh ler kongsi rcp bersama yer...mekaseh suhailee krane sering mncube... :)

Dsc09403
16-01-2012
dh lama buat..seeedap!!!..tq.
Laporan oleh: k.zila66

dh lama buat, tk apa..yg sdp tu yg nk dengau...heheee..mekaseh zila sudi mncube... :)

Dsc00670
29-05-2012
ni plk dessert mase mini knduri brekpes nasi lemak haritu. pon licinn jgk..hehe. sdp la ktekan.. harum gula melaka + sntan + daun pandannye trserlah gitu.. 4 ketul ni yg terlekat dlm bekas, x terkaut dek hb..hikhik. aje rzki nk msuk MyR ni..hehe.. syukran k.fida utk rspi agr2 sudir..eh, gudir ni..hee..
Laporan oleh: kakbesah

ambooii dh mkn nasik lmk, ade dessert pulak...alhamdulillah..mekaseh kakB krane rajen mncube agar2 guder suder mundar mander...ekhehee...mcm org melatah pulak... :D

Dsc03453
03-01-2013
wat lagi..semua suka....sejuk, msuk anak tekak heee...maceh >3
Laporan oleh: k.zila66

ambooiii smakin santek lapis agar2 tu...alhamdulillah..mekaseh zila krane rajen mncube... :)

Dsc03446
03-01-2013
nak posing gak :)
Laporan oleh: k.zila66

say ciiiiisss... :D

Agar2_gudir
05-07-2013
salam perkenalan kak fida.. kalo buat agar2 gudir gula melaka mmg saya akan guna resepi akak. byk kali dh buat.. siap bw ke opis lagi. tima kasih ya kak fida atas perkongsian resepi yg best ni..gmbr dh potong xde..licin daa..
Laporan oleh: cutie_winkle

salam perkenalan juga cutie_winkie...alhamdulillah dan mekaseh krane agar2 ni mnjadi pilihn...mekaseh jugak krane rajen mncube... :)

20130817_113744
17-08-2013
lg & lg..hihi..masuk dlm bekas siap2 utk bg saudara mara.. tima kasih kak =)
Laporan oleh: cutie_winkle

alhamdulillah...berkat berkongsi juadah dgn saudara mara yer...mekaseh cutie krane rajen mncube...slmt hari raye.. :)

2013-08-30_13
01-09-2013
kak fida, apakah?? daku keciwa.. agar2 gudir jd sudir. huhu. xde layer la kak. moon ikut sume tp kurgkn telur jd 2 biji sbb dh abis. die jd selapis je. tp sdp sssssgt laju je msuk tekak. mak moon pn ajak wat lg, sukenye die. papepun tq byk2!!!!
Laporan oleh: moonbug

alhamdulilah sihat, mekaseh moon..oh ye ke? tapi kalau air gula agar2 btol2 mendidih, tuang adunn sntn telur dimasukkn tk akan bersatu dgn air gula agar2 tu apabila mendidih utk kali kedua..apa2pon mekaseh moon krane sudi mncube dn alhmdulillah mak moon pon suke... :)

Dsc03469
07-09-2013
Assalam fida.. wat lagii,ulang lagi wat lagii...hehee..mekasih ya! mmuahahh!!(ketat2) :)
Laporan oleh: k.zila66

wa'alaikumsalam zila...mmng rajen zila tak terkata...cntek kejadian agar2 tu...mekaseh3...muaaaahh3!!! jugaks.. :o


Komen (17)

29-09-2008, araya komen :

easy to cook n good to taste...


30-09-2008, kak fida komen :

Trima kasih araya...


29-10-2008, auntielong komen :

berapa gram agar-agar serbuk


29-10-2008, kak fida komen :

auntielong,agr2 serbuk,1 pkt 11 gram...ade jugak yg 1 pkt 12 gram,pon ok jugak...lain brand lain beratnye....slmt mencube...tq...


27-08-2009, dahliadahlan komen :

...salam Fida....entahlah napa...payah no nk anto komen akak yg nih...asik xboleh je dr semalam.Akak nk tnya..kalo kurangkn telur tu kpd 2 bijik boleh x...coz atas dia tu tebal sngt....or memang cam tu kuih ni?Thanks fida......L.U.


27-08-2009, kak fida komen :

w'salam dahlia...mmng dh berape hari nih susah nk masuk MyR...akak pon tk tau kenape...skali dpt masok...haaa...brderet2 kene jawab komen..hahaaaa....tang rcp nih,kalau nk kurangkn telor mmng boleh...bahagian atas nmpk tebal sbb dituang dlm acuan kecil2...ppon ikut selera lh yer...slmt mncube.... tq... :D


14-10-2009, lafamilia komen :

dah buat semalam dan bwk ke ofis...semua kata sedap...abes licin..tq


26-11-2009, ^ida^ komen :

nampak sedap betul kak fida. ida nak tnyala, ida nk buat majlis jmputan dlm 500 org. blh tak kak fida suggest satu resipi agar2 yang kak fida rsa sesuai.


26-03-2011, Mrsazman komen :

salam kak fida.. nak tanya kalau pakai agar2 yg bertali tu.. satu paket tu..nak guna byk mana yer? saya selalu bahagikan 3 agar2 tu..yg ini saya tak pasti plak.. boleh ker?


26-03-2011, kak fida komen :

w'salam Mrsazman....skrng ni agar2 bertali lain peket lain jename lain pulak berat/gramnye...tapi Mrsazman boleh sukat 20g agar2 bertali utk rcp ini...tapi pastikan agar2 tu direndam hingga benar2 lembut baru dimasak bersame seperti dlm cara2 step 3...slmt mencube...mekaseh.. :)


15-07-2011, jan72 komen :

salam k.fida..saya dah lama cari resepi agar2 ni akhirnya jumpa gak..anak2 mmg suka dan yg pasti saya dah jumpa dgn resepi agar2 kesukaan saya..tima kasih byk2 k.fida


15-07-2011, jan72 komen :

k.fida saya dah buat agar2 ni tp x sempat nk upload gambo..tp mmg senang dan sedap agar2 kesukaan saya ni..tima kasih lg sekali k.fida..


15-07-2011, kak fida komen :

w'salam jan72...alhamdulillah dn mekaseh krane dh mncube...klau cube lagi leh ler anto laporn bgmbr yer... :)


09-08-2011, sha0603 komen :

salam kak fida. saya dah buat ptg tadi. tak jadi dua lapis. tapi tetap sedappp...tq kak


09-08-2011, kak fida komen :

w'salam sha0603...alhamdulillah..mekaseh krane dh mncube yer... :)


11-07-2013, Snur komen :

Salam k.fida..buat utk brbuka smlm..sdpp hngga my hsbnd x prcy sy yg buat!😚syukran akak..


12-07-2013, kak fida komen :

Salam Snur...alhamdulillah...sebulan pose ni kenalah nur cube rcp yg sdp2 dr Myr ni..nanti sebulan tu lah encik husband nur tak percaya...ekheheee... :D..mekaseh nur krane dh mncube... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd