Google+

oleh: sofieza Mini Murtabak

Picture_094

Dimakan begitu saja atau dengan kuah kari.


Created on : 17-06-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sofieza




Bahan-bahan ( 6 ketul )

  • Kulit popia saiz sederhana atau besar
  • << Bahan Membuat Inti >>
  • Bawang kecil dihiris
  • Bawang putih dihiris
  • 6 tangkai cili kering diblender (2 sudu)
  • 2 sudu serbuk kari
  • 4 biji ubi kentang - saiz sederhana - dipotong dadu
  • Ayam/daging (Ikut suka)
  • Garam dan serbuk perasa secukup rasa

Cara-cara

  1. Tumiskan bawang kecil dan bawang putih sampai layu. Masukkan cili blender. Biarkan sekejap dan masukkan serbuk kari. Biarkan atas api seketika.
  2. Picture_089
    Masukkan ubi kentang. Tuangkan sedikit air. Agak-agak sekadar untuk mengempukkan kentang. Masukkan garam dan serbuk perasa secukup rasa. Tutup dan biarkan seketika hingga kentang empuk dan air sejat. Inti mestilah kering.
  3. Picture_090
    Bentangkan kulit popia. Letak di atas kulit popia lebih kurang 3 sudu inti. Kulit popia dilipat.
  4. Picture_093
    Panaskan kuali leper. Lengserkan dengan minyak kelapa atau mentega. Letakkan murtabak mini. goreng hingga garing atau kekuningan.
  5. Sedia untuk dihidang. Boleh dimakan begitu saja atau dimakan dengan kuah kari. ~Selamat Mencuba ~









Laporan Masakan Bergambar (1)

Photo0275
28-07-2012
inilah gambarnya...
Laporan oleh: zura5893

Komen (13)

17-06-2008, dania76 komen :

mcm karipap tp kulit popia...so bleh dipanggil karipap popia..eh pandai2 jek kita...hihi...tp nice nih...sesekali klu malas nk wat doh karipap bleh gune kulit popia...satu idea yg bagus...tq sofieza..


17-06-2008, tulip77 komen :

baru nengok kat FP tadi ;) tq eh share resepi kat sni :)


18-06-2008, sofieza komen :

iye dania.kite pelbagaikan makanan dan cara memakannya.selamat mencuba.


18-06-2008, sofieza komen :

slamat mcube Tulip.Lepas jumpe MyR ni,tiap hari mesti nak masuk sini.Syiok tgk resepi.Skrg tepong kt umah x lepa.mesti sentiasa ada.ade2 je resepi yg nak dicube...bgt gak ngan brngan lain.


18-06-2008, zhiela_85 komen :

nampak sedap...tp kalau kulitnye gune kulit roti canai lagi sedapkn?


20-06-2008, azareena komen :

kalau saya buat murtabak segera mcm ni, selalu nye kulit popia tu saya celup dlm air dulu, kemudian baru bubuh inti, lipat dan terus goreng. Hasilnye, kulit murtabak ni lembut sikit, mcm guna kulit roti canai. :-)


18-09-2008, kak zai komen :

thanks azareena...kak mmg nk cari cam kulit roti canai tu...


20-10-2008, zsa_zsa komen :

azreena, redam tu terus angkat kan?? best jugak kalau lembut macam kulit roti canai. jadi ada 2 pilihan, lembut n rangup. tq


27-09-2010, razama komen :

terimakasih sofieza kerana berkongsi resepi yang senang ni


23-12-2010, adik_teratai komen :

terima kasih kerana bagi resepi yg the best nihh....adik dah cuba rendam kan kulit popia tu...sedap jugak tapi lembut sangat jadi adik basahkan kat tepi kulit popia je....tengah tak basah...kasi senang melekat kulit sesama kulit tu


07-01-2011, qasehzuar komen :

kulit popia ni jenama apa?? sy br nk try...


18-08-2011, noriah0011 komen :

dengar macam sedap...mesti ranggup..


28-07-2012, zura5893 komen :

alhamdulillah...dah buat utk berbuka puasa..sedap sangat..husb dgn anak2 pun suka cuma zura tukar daging tu dgn telur....mmg menyelerakan..tks sofieza fr the resipi


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd