Google+

oleh: maryam81 Kek Lapis Pelangi

Pelangi

Sedap & mudah


Created on : 26-03-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi maryam81




Bahan-bahan ( 8" x 8" x 2.5" )

  • 10 Biji telur ayam
  • 1 gelas gula dikisar
  • 360gm mentega
  • 1 1/2 tepung gandum
  • 1 tin kecil kaya
  • 1/2 botol pandan paste
  • sedikit pewarna kuning
  • 1 botol chocolate emulco
  • 2 camca besar stawberi filing dan sedikit pewarna merah
  • 2 camca besar ovellete
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. Mentega & Gula dipukul hingga kembang.
  2. Masukkan telur satu persatu
  3. kemudian masukkan ovelete, kaya dan susu. Pukul hingga sebati
  4. Bahagi kepada 4 bahagian : a) masukkan pewarna kuning.
  5. b) masukkan chocolate emulco
  6. c) masukkan pandan paste
  7. masukkan strawberi filing dgn sedikit pewarna merah
  8. Alas loyang dgn kertas minyak dan di lenser dgn mentega sedikit.
  9. Bakar adunan warna kuning. Guna api atas & bawah. Biar bahagian atas kek warna keperangan.
  10. Kemudian masukkan adunan warna coklat, bakar seperti adunan kuning tadi cuma guna api atas sahaja. Diikuti warna merah dan hijau.
  11. Bakar hingga habis adunan.

Tag

kek








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (11)

26-03-2008, aa_iezah komen :

wah..maryam ni bnyk sungguh koleksi kek lapis die nk tnya nape wat kek lapis ni perlukan telur yg banyak yer? mcm nk wat kuih bahulu la plk ;)


26-03-2008, maryam81 komen :

heheheh.. kuih bahulu tu tekstur dia tak sama dgn kek lapis sarawak. kek lapis swk.. kek dia padat. mmg nak kena banyak telurnya.. yang paling sikit pun 10 biji.. ada resepi yang sampai 40 biji.


26-03-2008, daunpandan komen :

Ya la Iezah, bercinta nak buatnya (sayang nak guna telur) sbb saya byk gak koleksi resepi kek lapis ni.


26-03-2008, ning5044 komen :

kak maryam81, bakar dalam suhu berapa celcius?


26-03-2008, nor_67 komen :

ni mesti nak kena komen skit baru nak kluar bahan2 dan cara2..


26-03-2008, nor_67 komen :

haaa.. betul pun


27-03-2008, maryam81 komen :

Nor.. bahan2 dan caranya dah lamalah ada..ning5044, akak biasanya lapisan pertama 120' - 150'c. lepas tu baru 100'c. tapi kene tengoklah ketebalan adunan yang kita letak tu..


28-04-2008, adiell komen :

hai kak maryam sy baru kat sini..dan baru nak belajar buat kek lapis ni...?setiap lapis kek tu berapi minit kita nak bakar ye...?


27-05-2008, maryam81 komen :

hi adiell.. sorry lah lambat jawab.. akak baru je tengok komen2 resepi lama ni.. ikut ketebalan adunan yang kita lapis.. makin nipis makin sekejap...


31-10-2010, Qalesya Aishah komen :

ovellete tu apa?


21-11-2010, shaz73 komen :

susu tu susu pekat ke & xde pun tulis sukatannya.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu