Google+

oleh: waheedeana Pecel lele

P1230214

lg satu resipi org jawa....mmmmm...terangkattttt...


Created on : 24-01-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi waheedeana




Bahan-bahan ( 3 orang )

  • 4 ekor ikan keli - dibersihkan dan dicuci dgn air asam jawa terlebih dahulu dan digoreng / di salai
  • 15 tangkai cili padi - ditumbuk ( ikut suka pedasnya )
  • 4 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 10 biji cekur ( kalo besarnya sebesar guli ) - ditumbuk
  • 2 cawan air
  • 200ml pati santan
  • air asam jawa- ( ikut suka masamnya, saya agak2 jer )
  • gula dan garam secukup rasa
  • daun cekur - dihiris halus mcm bunga rampai

Cara-cara

  1. panaskan periuk beserta air dan bahan yg telah ditumbuk sehingga mendidih di atas api sederhana
  2. masukkan air asam jawa, santan dan daun cekur, kacau hingga sebati
  3. setelah mendidih masukkan ikan, akhir sekali perasakan dgn gula dan garam kacau sehingga sederhana pekat kuahnya. Sedia untuk di makan.

Tag

ikan








Laporan Masakan Bergambar (3)

Dsc01315
27-01-2008
suka nak hirup kuahnya..tak pekat sgt
Laporan oleh: shaliza81

shaliza....wah mengancam nmpknyer...hirup, jgn x hirup....;)

Pecel_lele
22-06-2009
kak ana wehh dh buat dh..kt rmh ni tiap minggu li ikan keli nih..selalu msk sambal jer la ni try ni plak..sedappp tp kencur yg ku tanam alahai comel2 so tak rasa sgt..tp boh cilipd bebnyk haaa amekk koo meleleh ayo mato hihihihi...TQ muah..muah..muah
Laporan oleh: Aziemas

meleleh ayor mato!!!.. alahai siannya ostajah nih!!...sedapnya azi, x kan tima kasih je.. nk gak rasa..hehehe

Picture_249
06-11-2009
inilah menu tuk hr ni...tak guna ikan keli coz hubby x mkn..tukar bawal hitam...peehhh...memang terangkat resipi ni..he..he..dah namanye org jawa memanglah best resipi ni...he..he..
Laporan oleh: isliea22

haha... terangkat eh.... tq ye isliea... :)


Komen (16)

24-01-2008, azwalissa komen :

aduh!! sedapnya....ikan keli mmg favorite! mesti try balik rumah nih karang!


24-01-2008, mama_myvi komen :

aduh kak ana... ku terkenang kampung halaman.... sedapnyer!!


24-01-2008, waheedeana komen :

azwa try jgn x try.....ikin, meh ler balik kg, kalo balik singgah ler ke teratak akak, bole akak jamu iwak lele nih...:D


24-01-2008, shaliza81 komen :

em bestnya tgk ikan keli tuh..em balik karang nak masak laa..biasenya kita buat keli bakar berempah je..ade resepi baru hari ni..he..he..


24-01-2008, liana_pg komen :

ni mmng fav saya n hub.. tp slalu wat pkai ikan pari bakar.. next time bleh lh cuba pkai ikan keli plak...


24-01-2008, mabhar komen :

kabare jawa semua lagi sedap kalu lele di siang dan buangkan darah beku dekat pangkal tengkoknya. makan dengan sambal pecal tg karang fuhhh makan pulak kat pangkin tepi sawah dengan angin petang sure layu mata.....


24-01-2008, mrsdayat komen :

waaaa....kak ana..yg ni kompem sedap nih. siap ade cekur...yummyummmm...anto le sepinggan kat sayerrr=)


24-01-2008, waheedeana komen :

shaliza, cuba laaaa...:), liana, selain keli, bawal hitam, pari, talapia pun bole, haaa...ayam pun bole...;).....mabhar... itu sudah semestinya kene buang, part brsihkan ikan ni nk kene teliti....itu keje my hb...:D,...naneeee kabare lama x nmpk...kalo blk bp bg tau leh anto....dh namanyeh ikan keli....licin,x de yg tinggal pun.....:))


24-01-2008, tukangmakan komen :

fuh... ini mmg terangkat. makan dgn nasik panas n ulam2, terawang2 bagai di kayangan. ahak.


27-01-2008, shaliza81 komen :

waheedeana~kita dah buat semalm..nati kita letak gambar k..sedap..fuhhh


29-01-2008, dilanahar komen :

mcm sedap jer ni...saya org jawa pun x tahu camne nak masak pecel lili.


08-02-2008, azli_76 komen :

Bila tengok jer resepi ni, teringat kat masakan mak. Pastu apa lagi, terus beli ikan pari dan lawan ngan sambal pecal. Perghhh... suksess.. suksesss masakan jawa niiiii. Kalau ada ikan keli, kembung atau cencaru baru rasa puas makan hehehehehehe... Terima kasih kerana mengingatkan saya tentang masakan niii.


09-06-2008, Adekmanja komen :

rase nye name resipi ni 'ikan keli masak getik' bukan pecel lele ... pecel lele tu ikan nye di goreng dgn jintan, di makan bersama daun pudina & sambal ....


28-11-2008, Nenie komen :

Alamak...cam ne leh tak perasan pesipi ni dah ada pun kat MYR ni....Baru minggu lepas berkira-kira nak cari resipi ni pasal makan kat kenduri kawen kawan....dulu bibik hubby ada buat,tapi dia guna ikan keli tapi merasa (kes tak mkn ikan keli lah ni)...tapi kat rmh kawan dia guna ikan pari....Baru tau kesedapan pecal ni....ujung minggu ni boleh lah cuba.....


24-03-2011, yayath komen :

ikan pari or ikan jaket masak pecel pun sedappppp...rindu masakan mak..hihi


03-10-2011, cdooku komen :

saya nak cadangkan penggunaan ikan anak pari@tuke pun sedap gak... macam isi ayam..... kene cube....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu