Google+

oleh: mamadzie69 Nasi Dagang Terengganu

R0012251

Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan


Created on : 09-11-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mamadzie69




Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan )

  • Untuk nasi:
  • 1 gantang(2.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 - 9 jam
  • Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas)
  • 1 - 2 inci halia (dihiris halus-halus panjang)
  • 1 - 2 sudu besar halba
  • Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong)
  • 1 sudu besar gula
  • segenggam garam
  • Untuk lauk:
  • 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan, segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa, air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti
  • Untuk Kuah:
  • 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar
  • 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis
  • segenggam lengkuas setelah dihiris
  • 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk)
  • 1 labu bawang putih (yang besar)
  • 2 inci halia
  • 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit
  • 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1.20 sebungkus
  • kerisik dari 1/2 biji kelapa
  • 4 keret besar nisan
  • santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa, jangan cair)
  • 2 inci kulit kayu manis
  • Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa)
  • Telur rebus: 12 - 13 biji

Cara-cara

  1. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik, nisan, santan dan kulit kayu manis.
  2. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender, kerisik, nisan dan kulit kayu manis.
  3. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama, step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan, air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali.( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam, dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin)
  4. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak, kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair, bawang merah yang dimayang dan halba.
  5. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. Nasi sudah siap.
  6. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah, tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut.

Laporan Masakan Bergambar (7)

P5231931
31-05-2008
memang sedap betul gulai ikan ni..terima kasih ya mamadzie :)
Laporan oleh: zaliana

nasi nampak macam pakai beras lembut, cuba beras wangi sunwhite, sedap. kalau brand lain yg dah cuba tak jadi sangat.

Photo-0256
28-07-2008
try resepi nih plak...lain skit sbb letak kerisik...sedap juga! tQ mamadzie!
Laporan oleh: hana6877
Image001
08-05-2009
Alhamdulillah..menjadi...Terima kasih banyok-banyok la..... First time wat nasi danang x payah pakai rempah dia..Cakap ngan mak pun dia terkejut dgn kepandaian ku ini...haha
Laporan oleh: Ummieam
Nasi_dagang
30-11-2009
Saya guna beras lain tapi buat gulai guna resepi ni sedap.. thanks ye
Laporan oleh: juwitajamaludin
Cheese
30-11-2009
sedap sangat kek ni.. saya buat base dan tambah blueberry untuk toppingnya
Laporan oleh: juwitajamaludin
Img_0175
15-02-2010
Terima kasih kongsi resipi. Semalam buat jamuan untuk kawan2. ; )
Laporan oleh: ayu898
Pernu-20110904-00227
04-09-2011
sedap! boleh buat lagi!
Laporan oleh: faeza ismail


Komen (43)

10-11-2007, mamadzie69 komen :

Seronok dapat masak dari resepi ini kerana dapat dari tukang masak nasi dagang sultan terengganu dan rasanya sangat sedap dan asli tidak memuakkan, almarhum kalau nak makan nasi dagang memang panggil orang ini untuk masak. tukang masak ni mempunyai hubungan keluarga dengan ibu mertua saya. Beliau juga mengeksport rempah yang disediakan ke Indochina.


15-11-2007, fasha_nur komen :

nisan tuh apa?


15-11-2007, Mama Zie komen :

fasha........nisan tu gula melaka. Kat Tganu gula melaka dipanggil nisan. pastu dibuat bulat kecil2 mcm besar biskut oreo tu.....


15-12-2007, faiza azahar komen :

saya nak cuba sbb suami saya asal org terengganu dan die suka nasi dagang... hehe


24-04-2008, artaikuss komen :

nasi dagang nie x guna beras pulut ke?kenapa ye?


01-06-2008, obama komen :

saya tak pernah jumpa ns dagang x pkai beras pulut, tak jadi cam ns putih ke?


05-06-2008, makteh komen :

ye la X guna beras pulut ke?ke beras ni mcm beras pulut dah,so x payah tambah beras pulut.


05-06-2008, yatiezaini komen :

rasanya mmg x yah pakai beras pulut sbb beras yang ni dah mcm melekat2 skit .. pernah tanya makcik yg jual nasi dagang .. pun cakap yg sama .. kalau pakai beras wangi dah x yah pakai beras pulut .. tp kalu nak pakai blh jer ltkkn skit ...


04-10-2008, mye komen :

yup menarik untuk dicuba. hubby ory kt n normally rempah lauk nasi dagang diimport dari mom in law.


20-05-2009, soppia_jen komen :

Salam, hi, saya pendatang baru dalam column nih... Nak tumpang tanya, kat dalam resepi nasik dagang nih ada tulis 4 KERET BESAR NISAN....menda apa tu ye? Hope bleh assist... thanks


20-05-2009, soppia_jen komen :

ohh... dah nampak dah kat atas tu.. nisan = gula melaka.... thanks by the way


24-05-2009, MamaNurul komen :

Wah..ni dh bagus... Puas saya cba dptkn resipi dr kengkwn tp x berhasil.. Pernah cba resipi dr majallah tp mengecewakan... Harap x ni blh berjaya...


08-07-2009, slapper komen :

4 KERET BESAR NISAN tidak sama dgn gula melaka. Nisan rasa lebih manis dari gula melaka.


28-08-2009, ziana_zam komen :

saya dah try.... sedappp... suami lak org trg.......cam tak caya wife dier boleh buat nasi dagang...... saya mintak ampun...tak ikut 100% resepi nih pasai payah anak kecik. saya masak nasi guna beras wangi sunwhite dalam 2 pot kecik ... agak2 kering nasi tuh saya masuk santan pekat dalam 3 sudu besar bersama halba dan bawang. tima kasih yer atas resepi nih... pas nih balik trg bolehla masak utk mertua lakkss...


16-09-2009, balqis23 komen :

salam...nak tanya, cetong tu apa ye?


16-09-2009, bayu-tt komen :

balqis..biar bayu tlg jwbkan..cetong tu pot/tin/cwn


18-09-2009, balqis23 komen :

ic...cetong tu rupanya pot..hehe tq bayu


26-09-2009, adrieanna77 komen :

alhamdulillah...dah lama ngidam masakan sendiri....menjadi ngan jayanya...makasih mamadzie


21-11-2009, intan lathifa komen :

saya telah mencuba resepi ini tapi saya campur dengan 2 cawan kecil beras pulut lagi sedap serta makan dengan sambal tumis emmmm sedap x caya cubalah


26-11-2009, ain_ije komen :

salam....saya nak bgtau...sedap la masakan dah dua kali saya dan mak saya buat..menjadi...satu family suka....terima kasih la kongsi resipi..sebab dah lama saya dan mak saya cari gulai yang terengganu


03-03-2010, Zazi komen :

hi, saya 'dah cuba resepi ni dan mmg sedap.


15-04-2010, chamcham komen :

mabeles...sedap sesgt...pestaim msk gulai ikan tongkol nasi dagang....mekasih mamadzie69


15-08-2010, Aida Komarul komen :

kalau tak nak banyak kerja.... dapatkan saja rempah untuk gulai ikan aya dari terengganu.... Remapah cap Bunga Ros... dah cuba... cepat dan sedap sama ajer... lagi pun kl bz... susah jugak nak siapkan rempah2 sendiri.


23-09-2010, beldandy komen :

kat mana nak cari rempah tu aida?


18-03-2011, masdina komen :

ermmm...dh try buat dua kali. Siap untuk jamuan hari raya lagi. Memang best sgt..dpt pujian dr famili,sedara dan rakan2.


15-04-2011, beldandy komen :

TQ s much pd tuan punya resepi. tak pernah menghampakan if guna resepi ni. Husband pun puji!


25-04-2011, saa_0212 komen :

kalau zaman arwah tok dulu, mmg teliti sangat buat nasi dagang.. ikan aya ada 2 jenis, aya kurit & aya hitam.. biasanya org trg buat nasi dagang guna aya hitam sebab aya kurit cam pahit skit


07-05-2011, Iyla Sulong komen :

Beras tu tak campur dengan beras pulut ker ? Kalau tak silap nasi dagang trg nie, bawang dan halba digaul semasa memasukkan santan pekat dan bukan nya dengan santan cair dan dikukus .... Tolong jelaskan sikit !!!


07-05-2011, UmmuJabir komen :

jumpa pun " apatu nisan " . saya cuma kenal " batu nisan " . terima kasih fasha. di Jb nasi dagang ada beras pulutnya macam kata intan lathifa. hubby suka nasi dagang pasal dia suka ikan tongkol. saya pulak tak suka ikan tongkol. takpe. sayang hubby; one day nak try buat .


07-05-2011, kakZie komen :

maaf...saya terkejut bila terbaca perkataan nisan...... boleh minta jelaskan apa itu nisan dlm recipe ini...terima kaseh.....!


07-05-2011, kemma81 komen :

kakzie : nisan tu mcm gula melaka...tp x setebal gula melaka, dia wt nipis2 tu..nk wt gulai n.dagang ni klu guna gula melaka pn bleh..


07-05-2011, wanleeza komen :

askm......sy dh cuba buat dgn bras wangi saje tp hasilnya x sama dgn kita cmpurkn sedikit beras pulut.....klau utk 1kg bras=1cwn bras pulut....


07-05-2011, ayunaqysani@yahoo.com komen :

sy xpnh wat nasi dagang tp ade bli berastuk wt nasi dagang..tp nape beras merah xsame cam korang sume???? muskill lorr


08-05-2011, matshah komen :

nasi dagang trg x sama ngn kelantan.nasi dagang trg bt ngn beras wangi putih,kelantan gn beras merah.klu pasal cmpuran pulut 2,ia x mnjadi kemestian.sbb klu gn bras wangi jasmine sunwhite,mmg xprlu d cmpur dh pulut.asalkn bras drndam dlm 6 hgga 8 jam.biasanya klu gn brs yg xbp wangi atau kualiti rndah skt,kt kn cmpur pulut sdkt.utk gulai 2,sy suka ltk belimbing buluh n cili padi lbh..


09-05-2011, aliza_ahmad komen :

Assalam. Mamadzie69, minta izin ambik resepi ya. suami baru balik dr kelantan dan beli beras nasi dagang, tu yg kena carik resepi. lagipun,kami mmg penggemar nasi dagang! Terima kasih.


08-09-2011, 03047512 komen :

insyallah sy akan try btbresepi ini


19-09-2011, anieazmie komen :

Dah cuba 2 kali. Memang best tak yah campur pulut. Semalam ajak jiran2. Alhamdulillah semua suka. Terima kasih mamadzie


29-09-2011, ummusoleh komen :

assalamualaikum...tak sabar nak cuba resepi ni sebab dah lama tercari cari resepi nasi dagang yang tak guna beras pulut.


08-10-2011, hazira wati komen :

nak tanya lah..sy duk kluang johor, kt sini diorang panggil aya kurit sbgai aya hitam, aya hitam sbagai aya kurit.sy jd confius bila nak beli iakn tongkol kt sini..habis klu sy nak beli ikan tongkol ni nak ckp cam mn ek supaya tak tertukar ikan nih...aya hitam tu isi nya putih yer..?


04-11-2011, nrnr komen :

mintak izin, guna resipi n p'dapat kawan2 semua... nk masak untuk raya nie... x pernah masak nasik dagang lagi. x sabar pulak rasanya... thanks semua...


04-11-2011, Mr nice guy komen :

memang suke makan ni,,,,,,,,


08-11-2011, huda2c komen :

alhamdulillah...try masak pagi raya aidiladha ..jadi.lauk ikan pun sedap.nasi pun ok.guna beras sunwhite .nanti nak masak lg ajak kwn2 makan.thanks mamadzie


24-09-2012, zezul.rusli komen :

T Kasih. nak tanya kuah pakai serbuk kari apa.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd