Google+

oleh: fidadaud Ayam Goreng Rempah

Dscn0104

Sedap sampai ke tulangnya...


Created on : 18-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi fidadaud




Bahan-bahan ( 8 orang )

  • 1 ekor ayam - dipotong 8
  • 4 biji bawang merah
  • 6 ulas bawang putih
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih
  • 3 sudu besar serbuk ketumbar
  • Kunyit - sebesar saiz ibu jari
  • Halia - sebesar saiz ibu jari
  • 1/2 sudu besar gula
  • Garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Tumbuk bersama-sama kunyit, halia dan garam sehingga 1/2 lumat
  2. Masukkan pula bawang merah, bawang putih, garam dan gula. Tumbuk lagi.
  3. Gaulkan bahan-bahan yang ditumbuk tadi beserta dengan serbuk jintan putih dan serbuk ketumbar pada ayam sehingga rata
  4. Perapkan ayam antara 15 - 20 minit
  5. Akhir sekali, goreng menggunakan api sederhana

Tag

ayam









Laporan Masakan Bergambar (7)

Dsc02865
31-03-2008
TQ. memang besh resepi ni. Kte telah taburkan sedikit tepung beras sebelum m'goreng utk tambahkan rangup pd ayam
Laporan oleh: S_Norul

Welcome Norul. O.. letak t.beras utk bg lebih crispy ye? kena cuba nih

Ayam_goreng_fida
07-05-2008
memang best laa fida..
Laporan oleh: nor_67

Alamak.. geramnya tengok drumstik tu k.nor...

Img_7218
17-10-2008
fida....trima kasih atas resepimu ini! sedapp! letak daun kari skit! wangii jerk! :)
Laporan oleh: hana6877

hana.. terima kasih atas kesudianmu mencuba resipiku yg tak seberapa ini. har har!

Dsc00808
15-12-2008
Bhn terlbh sudah.. ingatkn ade serai, tapi sedap gak sbb bau ketumbar.. terblend trlalu halus, sedap lg kalo kasar2 kan?
Laporan oleh: cahayer

boleh aja cahayer. janji, sodap!

Foto0425
19-06-2012
Salam.. first time try masak ayam berempah.. hubby ngan anak2 suka..tq..
Laporan oleh: iesya2005

u're welcome iesya :)

2013_8-48_ptg
03-07-2013
Masak tanpa minyak guna Phillips Airfryer. Sedap. tq for the recipe.
Laporan oleh: ear
Dsc05725
15-11-2013
sedaplah...syok mkn panas2 lajuu... time kacihh fida..
Laporan oleh: k.zila66

Komen (9)

18-09-2007, Mizza Julie komen :

Macam sedap, tapi belum try lagi..


18-09-2007, Jue Hussin komen :

Kena guna kunyit hidup ke? Kunyit serbuk, kurang kick kut?


18-09-2007, fidadaud komen :

jue.. guna kunyit hidup. lagi satu, sebaik2nya tumbuk bahan2 ni, jgn blend


22-11-2007, mariakl komen :

resepi ni bole taruk tepung tak? Maybe bole rasa crispy cikit kut...


05-12-2007, fidadaud komen :

maria.. tak pasti pula kalau masukkan tepung. mungkin kalau nak masukkan tepung, perlu ubah sedikit adunan bahan2 untuk perap. tp, ayam ni mmg agak crispy esp pada bahagian kulitnya. ini disebabkan oleh gula yang kita masukkan semasa proses memerap ayam tersebut..


16-04-2009, liena222 komen :

mcm menraik nih,hehehhee..ader time,saya try la ..:P


09-05-2009, sudu_besi komen :

kalo nak ade serbuk banyak2...bleh x campurkan ngan serai...menarik aym kalo digoreng....


08-12-2010, mieyza78 komen :

serai dan bunga kantan boleh tak?


11-05-2011, Putri aniz komen :

Hi fida...nmpk cam sdp jer...mmg tgh cari2 rspi aym rmph ni...ini yg x sabor nak mencuba...ayam rempah ni bole combine ngan nasi kukus x...rasanya cam tmbh lg mengancam...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd