Google+

oleh: azidazik Budu

No picture

kot la ada yg tak tau camne nak prepare budu utk dimakan.


Created on : 27-09-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi azidazik




Bahan-bahan ( ikut suke ler )

  • Budu (cap apa2 pun takpe)
  • 2 sudu besar tempoyak
  • 5 biji cili padi (dipotong halus)
  • Buah mangga muda (dipotong/diracik halus2)
  • Sedikit air masak
  • Sedikit Pak Aji (kalo tak letak pun takpe)

Cara-cara

  1. Masukkan sume bahan2 tadi ke dalam mangkuk yg sesuai saiznye.
  2. Bolehlah dimakan sebagai penambah selera. Kalo dihidangkan dengan kuah ikan singgang, mesti masyuk punye! Cicah dgn ulam-ulaman pun sodap!!









Laporan Masakan Bergambar (1)

Picture_250
06-11-2009
sebenarnye saya ni org johor n x pernah pun mkn budu ni..tapi bila tbaca resipi azidazik ni teringin lak nak try...lain2 bhn saya letak kecuali tempoyak..sedappp rupenya budu ni...rasa masam2 masin..best2..pas ni bleh pekena budu hr2..he..he..tq tuan punye resipi...
Laporan oleh: isliea22

Komen (26)

27-09-2006, yani komen :

azida.. meh la letak gambar budu sekali.. boleh buat terliur org yg takde budu nih..


27-09-2006, azidazik komen :

boleh...nnt nak tangkap gambar dulu ya?


27-09-2006, emee komen :

azida....kalu pakai budu tempayan best x? tapi kalu sos bilis cap ketereh tu mmg sedap kan?


14-11-2006, zuelia komen :

makan nasi ngn budu ni join ramai2 ..mahunya menambah 2-3 kali makan...heheheh...rindunya kt kg halaman ku di Marang nungg..


22-02-2007, yana komen :

budu ni mcm2 cara boleh buat. bahan wajib yg perlu ada kalau nak makan budu adalah limau nipis dan cili padi. pastu bahan sampingan yg boleh dimasukkan sekali ialah tempoyak, ikan bakar tawar, ikan rebus, telur rebus, mangga muda yg di mayang.


22-02-2007, mumazim komen :

ya betui tu!!!!!!!!saya sokong 100%


03-05-2007, shaliza81 komen :

tak pnah makan budu letak pak aji


06-07-2007, khamine komen :

yelah....budu kan dh masin...kang kena darah tinggi...anyway memang kaw...


11-07-2007, dhamia komen :

tulah, ni ha teringat lak budu..makan lak ngan ulam pucuk ketereh, mmm sedapnya


31-12-2008, ameskay komen :

whoa budu...bestnya kalo dapat makan nasi panas2 dengan ikan kembung goreng garing, cicah pulak dgn budu yg dicampur dgn tempoyak & cili api skit, berebut2 dgn adik2 makan nasik!


15-02-2009, Ku yah komen :

memang betul makan nasi panas gan budu,x ingat mak mertua kat sebelah


17-04-2009, azatiesayang komen :

aritu anak g rombongan ke melaka,beli 2 botol budu tp blm buat mkn2 lg......sbbnya tk reti nk mkn mcmana!Ya la sy ni negeri mkn tempoyak,itu pasal tk tau.Ni dah ada resepi budu cicah ikan bakar,blh le try TAPI tktau la kot2 tekak tk terima.Anak tu tgk kawan2 beli,tu yg dia ikut membeli...abih camno...


23-02-2010, baby_fish komen :

alah...bikin aku meliur jak.........


11-01-2011, rusnani komen :

sedap..bila lawan dgn ikan caru bakar..saya guna budu,bawang besar cincang,cili api dan limau sambal...hmmm sedap sampai x sedar suami makan 2 pinggan..


26-01-2011, sherill aida komen :

sy pon owg johor,,tak thu makan,,skali dah makan,,perghhhh,,,,cdap kot,,,


06-02-2011, eiza85 komen :

sy buat ikut cr sy..tumbuk cili api lbih skit,2btg serai pastu hiris 1 biji bwg besar,tuang budu..pastu bakar terung..campur skali..perghhh...mmg terangkat..xde lauk lain pun xpe...hubby like....yummy..yummy..


06-02-2011, eiza85 komen :

lupa la..perahkan 1 bji limau nipis... huhuhu


28-03-2011, faiziela komen :

mmg xknyg la klu mkn ns xda budu... walaupn sy org png, sy ikot selera hubby... hubby lak jns yg xcerewet... klu xsmpt msk, wt telur mata, ltk budu ja... slp2, mau 2pggn gk dia bedal... huhuhu...


28-03-2011, karambit komen :

budu di buat dari berudu ke,,,,,,,,


18-04-2011, nurulzu komen :

kat mane leh dapat budu...... tingin sangat..tapi tak tau katne nak cari yang sedap......sape yang ade...nak order.... pleaz....


21-06-2011, milaomar komen :

sy pun baru nak cuba-cuba mkn, terliur nampaknya cam sedap... ari ni sy mkn budu ngan ulam-ulaman..... pasti sedap .....yummy...yummy


18-11-2011, mcnaawoohoo komen :

setiap kali balik kg,saya akan bawa balik berbotol2 budu cap ketereh.hinggakan ada pegawai kastam igtkan saya nk berniaga.anak sulung saya mmg 'hantu budu'.pantang ada ikan goreng mesti nk kena ada budu n tempoyak.sbb tu la dlm fridge saya sentiasa ada budu...


18-11-2011, Mr nice guy komen :

darah tinggi oi,,,,,,,kurangkan


10-12-2011, cbe1100 komen :

Biasanya lah saya tengok bapa saudara saya makan ( pasal dia org kelantan ) Budu + Asam limau+cili padi + telur rebus... berulam kan petai or timun... nasi mesti panas punya dan ikan bakar pari...power beb meleleh air peluh...


26-12-2011, Wanie abdullah komen :

Nak mkn budu syarat2 asas dia mesti nasi pns2 tu yg utama br kena.. Ada lak tempoyak cili api n ulam ulaman(sy suka petai n jering,terung pun ok kcg pnjg pun blh) tu dah ckup mkn nasi sampai btmbh2.. Hi3.. Satu lg goreng ikan selayang garing2 n pns2,lenyek cili api tu ngan tngn dlm budu tu gaul ngan nasi aduhh meleleh air liur.. Saya suku mkn budu yg merah coz manis sikit manakala budu tempayan lak dia masin sikit.. Ni kat Korea ngah musim salji beli budu kat sini tp yg Filipina yg buat mkn ngan telur dadar fuhh tu pun dah cukup.. :)


27-12-2011, maklang75 komen :

laa..ingatkan cara nak buat budu tu...ada sesiapa tau cara buat budu tu dgn ikan bilis tak? Nak belajar buat...terima kasih..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd