Google+

oleh: Mat Gebu Paceri Nenas

Step_by_step_277

Khas untuk dimakan bersama nasi beriani, nasi minyak atau nasi jagung "kak Zara".....yumm!! yumm!!


Created on : 11-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mat Gebu




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1 biji besar nenas sarawak (boleh guna apa2 pun jenis nenas)
  • 2 biji cili merah, dibelah 2 tapi jgn putus
  • 1/2 camca teh serbuk kunyit
  • 1 camca besar kerisik
  • 2 camca besar rempah kari ikan
  • 1 camca besar cili kisar
  • 1 keping asam gelugor
  • 5 camca besar gula pasir
  • 1/2 cawan pati santan
  • 1/2 cawan air
  • Garam secukup rasa
  • Bahan2 dikisar halus:-
  • 1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan
  • 6 ulas bawang merah kecil
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • BAHAN2 TUMISAN:-
  • 1 batang kayu manis (3 inci)
  • 4 kuntum bunga cengkih
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga
  • 1 tangkai daun kari

Cara-cara

  1. Step_by_step_272
    Kupas nenas, belah 4 dan buang empulur, hiris menyerong setiap bahagian. Rebus dgn serbuk kunyit 1 - 2 minit. Angkat dan toskan.
  2. Step_by_step_273
    Dalam kuali, tuang 1/2 cawan minyak, tumis bahan tumisan hingga wangi, masukkan bahan2 kisar, cili kisar dan juga rempah kari, kacau goreng hingga terbit minyak.
  3. Step_by_step_274
    Masukkan santan, gula, kerisik, asam gelugor, air dan sedikit garam. Masak sampai mendidih dan hampir pekat.
  4. Step_by_step_275
    Akhir sekali, masukkan nenas tadi dan gaul hingga mesra dgn rempah2 tadi. Biarkan hingga agak kering, rasa garamnya dan bolehlah diangkat untuk dihidang....

Tag









Laporan Masakan Bergambar (2)

090720082003
09-07-2008
Sedap.teratur cik mat tulis.senang nk faham.tq
Laporan oleh: ibu_an
Paceri_nenas
04-09-2010
Mr Hubby kater sedap. Ni faverite dia Wat utk bukak posa tadi.. Tq Mat Gebu...
Laporan oleh: elin8888

Komen (17)

11-08-2007, princessharyati komen :

cik mat.. spelling cik mat..guka=gula.. cik mat respectlah u punya resepi, kemas..senang sb ada gambar n lengkap..


11-08-2007, Mat Gebu komen :

terima kasih pu3...tak perasan laa leh silap eja....tulah kalau nak cepat selalu cam tu kan...


11-08-2007, gaokz komen :

uhuk.... dah dekat pose.. tak berani nak masuk website ni siang siangt kang.. takut leleh air liur...


11-08-2007, Mat Gebu komen :

laaa....jgn tak masuk terus, boleh juga dpt idea utk masak berbuka kalau bulan posa nanti....


11-08-2007, Noreen komen :

wah colour tu cam org kata hitam manis lagi dipandang bertambah manis tak gitu che mat ahak ahak nie baru resepi utk lum posa kalau taim posa mesti resepi keluaq mengancam


11-08-2007, Mat Gebu komen :

sebenarnya kerisik tu utk rendang, tu pasal ada sikit gelap.....kalau utk paceri kaler kerisik dia cuma coklat2 manja je...ahakss..


11-08-2007, Noreen komen :

ya ke mat ooii kerisik utk rendang ngan utk buat pajeri nenas tak sama? ingatkan asalkan kerisik bohhh je ler. i tak pernah lagi buat pajeri nenas so nanti nak kena buat experiment lah nie.


11-08-2007, Noreen komen :

oppps lupa lak nak tanya kat UK nie mana lak den nak pi cari nenas dari sarawak mati idup semula pun takan dapek nyo lah. kalau guna nenas dari negara lain boleh kaaaaa ahak ahak


11-08-2007, Mat Gebu komen :

hahaha....nenas Britain ok kot...tak dak pun guna nenas hawai....bahaya kan kalau yg nak masak tu "pak pandir"....yelah sanggup kumpul duit, ke sarawak semata2 nak pi beli nenas sebiji...hahahaha....


11-08-2007, meow komen :

wah nampak sedap sungguh.. selama ni meow kalu wat paceri tu..beli rempah paket pehtu tengok instruction cara buat melalui paket aje.. nampak menyelerakan sungguh ni.. maceh mat..


12-08-2007, Noreen komen :

mat kalau pak pandir gi sarawak nak beli nenas mau mati keras si mak andih nanti kempunan tak dpt makan paceri nenas ahah hahahh waakakak mmg lawak tul ko nie mat sampai asben dok tanya awat dok gelak2 nie cam hilang akal apa bini aku sorang nie. sib baik ler bini dia sorang kalau ramai mau dia pun ikut sama gi TR ahak ahaak ampunnnnn


12-08-2007, Mat Gebu komen :

noreen, jgn amalkan gelak sorang2 depan pc....takut malam kang hubby u tido kat sofa...hahah yelah sebab mimpi pun dok gelak depan pc...mesti tido pun gelak jugak.


21-07-2008, zhiela_85 komen :

mat...br smalam kmk molah kaceri nanas tok...p resepi kmk lain dr ktk...btw...mmg sedap resepi tok...


01-08-2009, abbi komen :

mat mmg cun laa..resepi nih..mmg bez..


30-08-2009, azarulyashid komen :

cik mat memang sedap saya belum pernah rasa tapi saya suka


11-01-2011, belitong komen :

syabas pd en mat gebu...resepi yg sangat baik...cara penyediaan & penyampaian yg kreatif & teratur ..senang nak ikut...p/s-saya x gemar sgt nenas...boleh tukar ngan terung kan?..TQTQ


12-08-2011, sallyspongebob2010 komen :

tq pd mat gebu.mmg sdap tpi saya buat paceri terung,bahan2 je ikot resepi mat gebu.asben suka giler.msak utk berbuka puasa.5 bintang utk resepi ni......


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu