Google+

oleh: waheedeana Rendang kerang warisan

Dscn3332

pada sesiapa penggemar kerang


Created on : 30-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi waheedeana




Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 1-1 1/2kg kerang direbus
  • 1 biji bwg besar
  • 5 ulas bwg putih
  • 2 inci lengkuas
  • 2 inci halia
  • 2 inci kunyit hidup
  • 1 btg serai
  • 15-20 tangkai cili padi
  • * kisar bahan-bahan diatas*
  • 1 sudu besar rempah kari
  • 1 keping asam keping
  • 2 sudu besar kerisik
  • 1 sudu gula
  • 1 1/2 cawam pati santan
  • garam dan bhn perasa secukup nya
  • daun kunyit dan daun limau purut dihiris seperti bunga rampai

Cara-cara

  1. Dscn3326
    sediakan bhn untuk dikisar yg tertera diatas
  2. Dscn3328
    masukkan semua bahan2bahan yg dikisar tadi ke dlm kuali baserta pati santan rempah kari, daun kunyit. daun limau purut dan asam keping
  3. masak di atas api sederhana sehingga kering sedikit
  4. Dscn3329
    masukkan kerang dan gaul sebentar
  5. tunggu sehingga garing dan masukkan pula kerisik dan gula
  6. akhir sekali masukkan pula garam dan bhn perasa secukup rasa
  7. klu sesiapa yg suka kering masak sehingga kering dan pada yg suka sederhana kering pun boleh ikut selera memasing
  8. selepas siap di masak matikan api dan siap untuk dihidangkan

Tag









Laporan Masakan Bergambar (6)

Kerang
14-08-2007
Thanks Ana 4 d resipi...Manja buat sabtu lps untuk mama manja.... memang sedap rendang ni..kalau buat utk raya pun ok jgk ni...
Laporan oleh: manja7272

manja terima kasih kerana mencuba...:)

A1a12
13-02-2008
best!
Laporan oleh: princessharyati

huhuhu...pu3 terharu ler kerana mencuba, dapat eh kerang kat dubai....anyway tq....ehehehe....:-)

Rendang_kerang_2
27-05-2008
memang teramat sedap.. kpd penggemar kerang, mesti cuba nih..
Laporan oleh: nor_67

kak nor..waaaaa best nyer...tq kerana mencuba yer :))

Rendangkerang
07-08-2008
buh 1 bj cili padi takut pedas.. ehehe. pastu ganti dgn lada kering.. Sedaplah.. lain kali bulih wat lagi
Laporan oleh: yani

walalalalala....yani...cam sedap ek kalo kering sket...tq...tq...:-)

Rendang_kerang_3
07-04-2009
wallaahh..sedap hingga menjilat jari..tq 4 the resepi ni
Laporan oleh: sakura>emi

wowww!!!... sodapnyaaaaa...10Q

Image
24-10-2012
Sedap! Adjust sikit2 resepi x masuk dlm limau perut pun
Laporan oleh: msarena

Komen (15)

30-07-2007, Delila komen :

best nih.....pakai kerang yang lam kulit lagi tuh kita kopek sendiri manis sgt isinya..


30-07-2007, waheedeana komen :

betul tuh....


30-07-2007, adlin komen :

nampak sedap....bwatkn larh.... coz' kiter x reti masak...


30-07-2007, princessharyati komen :

alamak teringin yek nak buat recepi ni.... pernah mkn time mengandung dulu kt umah member.. byk pulak tu pulun... aduhh... mana ku nak cari kerang ni.. thks for this recepi.. mmg sedap tau


30-07-2007, Itarossi komen :

Hmmm... sedapnyaaaa! makan dengan nasi impit kuah kacang. Lps ni kena cuba ni. TQ 4 D recepi..


30-07-2007, peekaboo komen :

kat azerbaijan ni..tak ada kerang...tapi nak makan...boleh tak kalau pakai kerang yang dalam tin tu?....mungkin tak lah sesedap yg waheedeana buat.bolehlah...daripada air liur melelehhhh..hee..heee...


30-07-2007, princessharyati komen :

ada ke kerang dlm tin.. ni nak kene cari gak...kang..


30-07-2007, waheedeana komen :

adlin....belum cuba lum tau try ler resipi dah ader tu.....kita pun dulu x tau gak...ekekeke... pu3 no komen klu kat sana kerang x de...tggu mlk melaysia ler..... peekaboo try dulu baru tau yg penting ada perasaan ingin mencuba mama tau lg sedap ker...hihihi ;)


30-07-2007, syaya komen :

saya dah cuba resepi nie...mmg best terangkat.... rugi x cuba.... ana terima kasih sekali lagi.....


30-07-2007, waheedeana komen :

heheh syaya....welcome


22-08-2007, mamanooi komen :

kalau tukar kerang ngan kupang pun sedap gak......


24-07-2008, combie83 komen :

tq 4 tis resepi.....sy baru nk mencuba resipi ni harap2 menjadi la...sy teringin la nk masak rendang kerang terliur pulak ...hehehhe...


06-11-2010, maziahmohamad komen :

dah try =D!! wah...sedap sangat!!! tq waheedeana 4 d' resepi..... eheheh..bleh wat lg nmpk nyerr nieee.


07-01-2011, dompot komen :

memang menyelerakan......kena cuba nie.....sedappppppppppp


18-07-2011, aryana ana komen :

hm..mmg sdp...suami sy nyer fvrt,so sy kne r bljr...nk pikt hati suami...huhu


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu