Google+

oleh: Lilydvalley Ikan kembung rebus tempe

Ikan_rebus

Resipi bila penyakit M datang...lauk orang dalam pantang lepas bersalin.


Created on : 23-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Lilydvalley




Bahan-bahan ( 2 orang )

  • 2 ekor ikan kembung size sederhana
  • 1 bungkus plastik tempe- atau sesuka hati-potong dadu, atau ikut citarasa sendiri
  • 1 inci halia-hiris nipis-nipis
  • 2 btg serai-titikkan
  • 3 cili kering/cili api (jika suka pedas)
  • 2 keping asam keping
  • garam dan gula
  • 1 biji bawang merah besar-dimayang
  • daun kunyit-jika suka
  • tomato-jika suka

Cara-cara

  1. Masukkan ikan dan tempe kedalam periuk dah rebus dgn air separas ikan
  2. Bila air telah mendidih, masukkan bahan lain.
  3. Tambahkan air jika suka kuah yang banyak dan perasakan dgn garam dan gula.
  4. Boleh di tambah daun kunyit jika ada. Semalam tak ada daun kunyit kat rumah la.

Tag

ikan








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (7)

23-07-2007, Mat Gebu komen :

Uikkss!!!....kak lily...mengganas kembali..ahakss....aisey terus mcm lapoo.....teruskan menaip dgn gigih yeaa kak lily....


23-07-2007, sheila komen :

nie mcm ala2 asam rebus or singgang kan...sodap tuuu


23-07-2007, Lilydvalley komen :

mat, kalo lapor pi dapur, masak! sheila, mcm singgang la jugak. variasi singgang.


23-07-2007, Mat Gebu komen :

Masak..dah tapi nak makan...mcm malas laaa. Sat lagi baru balun.


23-07-2007, syahmi komen :

rest dulu cik mat....dah hilang letih baru ngaaaaap... baru berselera...


23-07-2007, tuntung15 komen :

Sedapnya lily. Nak masak untuk buke pose la ari ni.


23-04-2011, fiza_myazarra komen :

sebab ada tempe, tu yang rasa nak cube tu..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu