Google+

oleh: Mat Gebu Pasta Goreng

Step_by_step_131

Masak ikut apa yg ada dalam peti sejuk....tapi kalau tak de apa2, pi beli kat pasar dulu....ok.


Created on : 28-06-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mat Gebu




Bahan-bahan ( 5 - 6 orang )

  • 250 g pasta, rebus hingga lembut, toskan dan gaul dgn sedikit minyak.
  • 1 cawan isi kupang
  • 1 cawan hirisan cendawan butang
  • 10 - 15 ekor udang besar, dibersihkan
  • 4 batang putik jagung, dihiris menyerong
  • 2 batang sosej, dihiris nipis
  • BAHAN2 DIKISAR HALUS:-
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang besar
  • 2 biji cili merah
  • BAHAN2 SOS, DISATUKAN:-
  • 1 camca besar sos cili
  • 1 camca besar sos tomato
  • 1 1/2 camca besar sos tiram
  • 1 camca besar kicap cair

Cara-cara

  1. Panaskan kuali dgn minyak masak (kurang lebih 3 camca besar), goreng cendawan hingga kuning keemasan. Tolak ketepi dan tumis bahan2 kisar hingga wangi. Masukkan sos tadi dan kacau goreng hingga terbit minyak. Tambah sedikit minyak jika kurang.
  2. Masukkan kesemua bahan di atas kecuali pasta. Kacau goreng hingga semua bergaul mesra, tambah sedikit air. Bila mendidih, masukkan pasta dan gaul hingga kesemuanya mesra. Rasa masinnya, jika kurang tambah lagi kicap cair hingga mencapai tahap kemasinan yg dikehendaki.
  3. Angkat dan hidangkan panas, boleh juga dimakan dgn cili jeruk jika suka.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (3)

Img_1697
29-06-2007
Buat utk breakfast pagi nie. Thanks che mat resepi nie senang dan simple
Laporan oleh: Noreen

Terima kasih noreen kerana mencuba.....lain kali mat nak try pasta bentuk lain pulak

Picture_177
28-07-2007
anak2 jun suka makan..x d sosej, tambah sotong..heheh..tq matttt
Laporan oleh: junjs11

welcome and thanks junjs, kerana sudi cuba yeaa.....((dgn rasa rendah diri))..

Pasta
08-01-2009
simple & sedap! add fish ball home made plk tu.. tq CMG
Laporan oleh: as75


Komen (17)

28-06-2007, joayee komen :

tengah menaip resepi ke mat ?


28-06-2007, Mat Gebu komen :

yesss...tgh gigih menaip, dah siap pun....saja je tensennnn lah petang2 nie....boringggg....arghh!!!


28-06-2007, syahnina komen :

dalam peti sejuk tak de apa2 pun. biasanya nak masak something baru beli barang2. camno nak buek tuh... hehehehehe....


28-06-2007, haXira komen :

alamak..mane pigi gambo nye td?....dah lawa dah td


28-06-2007, Mat Gebu komen :

tu mat dah tulis ayat lengkap, kang kata ikut apa yg ada dalam peti sejuk, habis pulak belacan pun depa letak sekeping dalam pasta tu...heheheh


28-06-2007, Noreen komen :

che mat ... u nie mmg sentiasa penuh ngan idea bagus ler sapa2 yg kawin ngan u nanti. nampak menarik pasta goreng nie kebetulan baru je beli pasta hari tu cuma tak ada idea nak masak apa. wokeh esok boleh buat utk breakfast sbb semua bahan2 dah ada dlm freezer tu cuma kupang ngan cendawan je tak ada. u letak banyaknya udang kat UK nie che mat udang mahe cekik darah tau. tabik sekali lagi kat u sbb mmg disahkan oleh martha stewart hang terror masak heheheheh. saja nak mengusik


28-06-2007, ishikawa_ayumi komen :

eheh, smlm baru melantak "pasta goreng sambal ikan bilis berudang". haha, panjang nyeee tajuk name pasta ku. kekek :p


29-06-2007, Mat Gebu komen :

ishikawa...awat tak bbuh resipi kat sini....Noreen...u boleh letak apa je, kalau ada asparagus pun sedap u, mat ikut apa yg ada dalam peti sejuk....jgn leer puji sgt...i nie 'alah" pada pujian nanti keluar ruam lampin....hehehe..


29-06-2007, yummiez komen :

huish.. nmpk sedap la cik mat! =D ditambah lagi dgn pinggan yg mengancam tuu... hehhehe...


29-06-2007, kakfiza komen :

cit mat...putih jagung = putik jagung kan..!


29-06-2007, Noreen komen :

che mat ... baru perasan pinggan tu cam pernah nampak je hehehe. tak sesuai betul letak pasta atas pinggan spaghetti gi ler cari pinggan pasta lak kat ayer itam ... jgn mare ye suka sgt usik che mat nie ... hi makin bertambah keluar ruam tu kang hehehhe


29-06-2007, Mat Gebu komen :

uikk!! macam mana leh silap eja nie...maklumlah mata dah blurr....ma kasih kak fiza. mat dah betul kan....noreen, kalau ada pinggan tu i dah beli, tapi rasanya dalam simpanan ada lah pinggan utk pasta tu....lupa mana letak lahh...


29-06-2007, Lilydvalley komen :

mat ni...asal tensen, kluar resipi..asal tensen, kluar resipi...hmmm...tambah2 la gebunya..hik hik hik


30-06-2007, DianaA komen :

sedapnyaaa Encik Mat... lama dah tak makan pasta goreng... dah jemu asik makan pasta mat salleh :)... ada masa nanti boleh try


30-06-2007, Mat Gebu komen :

D...lamanya tak muncul.....bz ek....


03-04-2011, missR komen :

thanks..mat gebu..org putih pn puji sedap...


04-07-2011, pats0605@yahoo.com komen :

emmm..sdap nye...nk cuba wat la nti...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd