Google+

oleh: rosnani Laksa thailand

P6210038

masakan thai, preparation 45mnt -1 jam.. resepi turun temurun kuarge


Created on : 21-06-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi rosnani




Bahan-bahan ( sajian 8-10 org )

  • 1 paket laksa kering (rebus & toskan)
  • 7-8 ekor ikan sardin/kembung/selar (rebus, asingkan isi)
  • 1 biji kelapa (perah dlm 7-8 cawan santan)
  • 8-10 helai daun limau(mayang halus)
  • 1 1/2 labu bwg besar (potong 8 bhgn=besar2)
  • bahan utk kisar
  • isi ikan yg diasingkan tadi
  • 10-13 btg cili padi merah
  • 1 sudu teh lada hitam
  • 2 inci kunyit hidup
  • 2 inci lengkuas
  • 2 btg serai
  • 1 inci halia
  • bahan ulam :
  • 7-8 ulas bawang putih (potong nipis2, goreng bersama sedkit minyak sampai perang-ini wajib nih utk ulam)
  • kacang panjang=potong nipis2(pilihan)
  • timun diracik(pilihan)
  • kobis =mayang halus(pilihan)
  • taugeh (pilihan)
  • Sawi jeruk - hiris nipis (pilihan)
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. korang campur semua bahan blender dgn santan & bwg besar, masak dgn api sederhana. Bila menggelegak, masukkan daun limau purut dimayang tadi. masukkan garam & aji.
  2. lepas tu biarkan kuah dia surut sket(pekat) dlm 1/2 inci. Lepas tu timbang rasa masin maneh, lemak..
  3. resepi asal ade batang pisang yg lembut(pokok pisang ade rebung ker?). batang pisang tu dikupas sampai jumper isi paleng dlm dan putih bersih. potong nipis2 , terus masukkan dlm periuk masak bersama kuah. batang pisang tu akan jadi lembut & rasa dia sedap...manis2 jer..(maner lar nak carik kat KL neyh, btg pisang pon kena bayor..)
  4. NOTE: terluper plak, resepi asal ade serbuk cili. Korang leh buat sindri jerk..basuh cili kering, lap dgn kain bersih. goreng tanpa minyak atas api perlahan sampai nampak agak garing. Jgn sampai hangus, biler dah agak sejuk, korang blend hancur sampai jadi serbuk.(ini utk yang tahan pedas ajer)

Tag

Laporan Masakan Bergambar (2)

Dscf7119_copy
15-11-2007
sedap..bole masuk dlm menu keluarga
Laporan oleh: joayee

wah...menarik gambarnye...takper, janji sedap...terima kasih kerana mencuba resepi ini...

Laksathai
18-11-2007
lebih kurang rasa laksa kelantan.. cuma ada beberapa bhn yg diletakkan tu memberikan kelainan rasanya.. emm yummy..
Laporan oleh: yani

Memang lebih kurang laksa klantan...bahan yg lain tu cume bwg putih, daun limau purut & kunyit hidup...terima kaseh kerana mencuba...



Komen (18)

21-06-2007, ishikawa_ayumi komen :

kak ros.. sedapnye... kecur liur sat tgk gmbaq akk.. hehe :D


22-06-2007, rosnani komen :

alamak, tak reti lagi ar..ini first resepi...tak tersusun bahannyer...ayat berterabur..hope korang semua paham ler... AYUMI, TRY LAR MASAK...TAK RUGI. TAPI AWAL2 NAK CKP, KALO TAKMO PEDAS SGT..KURANGKAN CILI PADI.


22-06-2007, ishikawa_ayumi komen :

k.ros, akk kne klik satu2 utk masukkan bahan2 tu.. iskk, sy mmg x tahan pedas kak! alamatnye, bukan KURANGkan cili padi, tp, mungkin versi saye nti, BUANGkan cili padi kot. hehe.. btw, just call me wani ;)


22-06-2007, rosnani komen :

wokey...wani, alaa resepi siam memang jenis yg suker buat idung kiter berair per... petua utk wani, 7-8 btg cili padi jer dah cukup lada itam 1/2 sudu teh ajer. biler dah try nanti, pastekan gambar sekali k....gud lak wani.. OPS, luper gambar tu amek tgh ari tadi..laksa tu masak smlm, bawak dtg opis sket(4-5 org makan..banyak gak). hubby pon prefer laksa ni dr laksa penang.


22-06-2007, joayee komen :

cik ros, agaknya rasa laksa ni cam maner yer..bole tak cerita skit..tq ..daun limau purut tu mesti taruk tak? tq


22-06-2007, rosnani komen :

rasa laksa sangat berempah(sbb halia,serai, kuniyt, lengkuas, lada itam) kuah dia manis kerana isi ikan & lemak2 macam kuah laksam(pekat). Tapi memang lagi best dr kuah laksam, daun limau purut wajib utk menaikkan bau & rasa. hari ni dekat 5 org merasa laksa siam ni kat opis. pakat salin resepi semuanyer. laksa thailand yg sebenarnyer saiz S, mcm mee kuning dibelah dua.. tapi kalo takder, laksa biase ok. masa masak tu, jiran sebelah siap dtg jenguk sbb bau tu memanggil2 ajer dia, siap tapau lagi.


22-06-2007, rosnani komen :

Utk yang malas perah santan atau susah nak dpt . boleh pakai santan kotak. Dlm 2 kotak santan jenama MS yang sais kecik tu harga tak sampai RM1.50. Tapi santan perah, kuahnyer lagi umph, lg pekat.


22-06-2007, Lilydvalley komen :

rosnani, tq 4 the recipe. 3 weeks ago i baru aje mkn laksa thai ni. Org bagi. 1st time mkn. MMg pedas berasap. menurut org yg bagi tu, ada campur rebung. Tp i tgk kat resipi u, tak ada la pulak.


22-06-2007, Lilydvalley komen :

rosnani, kalo boleh edit resipi ni supaya lebih tersusun bahan2nya.tq


22-06-2007, joayee komen :

oo..yer ker..daum limau purut tak jo tak leh dpt la..frustnya..memang nampak menarik..nnanti lah...nak kene order gak daun limau purut fresh ni..tq again


22-06-2007, junn komen :

nampak macam sedap! terliur dibuatnya..


22-06-2007, yana komen :

sedapnya ros...dah lama x pekena laksa thai ni...


22-06-2007, rosnani komen :

correction semua...santan cume 7-8 cawan saje,agak2 seperiuk. bukan liter yer...saya dah edit kat atas tu.


19-11-2007, kakyat komen :

masa puasa jiran kak yat selalu buat. kebetulan kat tepi umah ada pokok pisang, heran gak asyik minta batang pisang, selalu org nak daun ke... rupanya dia bubuh btg pisang yang plg dlm nak campur dlm kuah laksa siamnya. Lagi pun dia nie org kayu itam sempadan thai. sedap....mmg terangkat!!


25-10-2010, razama komen :

terimakasih kak ros,insyaAllah saya akan cuba sebab dah lama nak tahu camna buat laksa ni.


13-01-2011, arenie komen :

dh lama cri..akhirnya jmpa gak...


16-03-2011, nottygurlz88 komen :

thanks kak 4 da rspi...sy dh lama cr..n kt cni x da kdai mkn yg uat menu ney..cr pnya cr...jpa rspi kak...so sy dh try..n cma 1 jew bhn sy tmbhkn...asam kping..urmmmm...sdp....:-)


16-06-2011, nuranim komen :

laksa fevret ni..thanks share resepi


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd