Google+

oleh: umi_e pulut panggang

Dsc00589

Satu lagi makanan tradisi melayu berasaskan pulut...


Created on : 05-06-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi umi_e




Bahan-bahan ( 15 batang )

  • 4 cawan beras pulut
  • 4 cawan santan
  • garam secukup masin
  • serunding daging secukupnya (lebih kurang dalam 1 mangkok)
  • beberapa helai daun pandan
  • daun pisang secukupnya ( dalam 4 keping lebar pelepah pisang)

Cara-cara

  1. Pulutpgang1
    cuci beras pulut dengan air suam
  2. Pulutpgang2
    masukkan santan+garam+daun pandan
  3. Pulutpgang3
    tutup dan masukkan dalam microwave - tekan kat 'rice' atau set sekitar 15mins (kacau setiap 5 mins supaya pulut masak rata)
  4. Pulutpgang4
    bersihkan daun pisang dan layur atas api kemudia potong panjang 10inci dan lebar 5inci. Setelah itu ambil sehelai dan sapukan sedikit margerin di atasnya
  5. Pulutpgang6
    ambil 2 sudu besar pulut dan letak atas daun pisang
  6. Pulutpgang7
    ambil 1-2 sudu makan serunding daging dang letak di tengah2 pulut tadi
  7. Pulutpgang8
    tutup inti serunding daging dengan temukan kedua2 hujung pulut supaya tertutup
  8. Pulutpgang10
    gulungkan daun pisang dengan rapi serta padat dan pinkan dengan lidi dihujungnya
  9. Dsc00585
    letak atas api dan balik2kan hingga garing
  10. Dsc00586
    makan masa panas-panas... best!

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (8)

Pulut_udang
23-11-2007
1st time buat ni......tp isi sambal udang....jadilah pulut udang.....
Laporan oleh: syahmi
Pulut_panggang1
11-04-2008
Buat inti kelapa,fav hb..
Laporan oleh: daunpandan
Myr2
24-12-2008
dapat jugak akhirnya wat pulut panggang gune daun pisang! hehehe..... thnx kak E! :)
Laporan oleh: hana6877
Dsc00341
30-03-2009
Wat inti serunding kelapa terlanjur wat pulut serunding...tq umie...anak2 suka makan...
Laporan oleh: suzzlyn
Pulut
04-08-2009
CC pakai inti lebih buat cucur badak. Panggang masuk dalam oven.
Laporan oleh: cendawancun
P1030536
25-03-2011
slm,dlu penah wat,tp xltk mnyk,em melekit2 la jwb nya...
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc09876
07-07-2013
sedap lepas ni buat sendiri tak yah beli di gerai lagi
Laporan oleh: 123456
Dsc01778
26-12-2013
buat kali kedua dapat 15 biji....
Laporan oleh: 123456


Komen (26)

05-06-2007, alma komen :

kita kt sini maghrib2, k e tgh rancak menempek resipi kekeke..alma pun suka sgt pulut pggang ni k e..suka wat gak!


05-06-2007, harligt komen :

rasanya org utara panggil ni pulut udang umie.Tapi kat dalam tu letak inti kelapa.nanti boleh cuba resepi umie ni.


05-06-2007, alma komen :

ha-a hrligt, kita pun wat inti kelapa yg pedas2 sket tp bila dah jd separa org kltan ni, mmg guna sambal daging (aka serunding) aje le, pun sedap gaks :)


05-06-2007, yana komen :

sedap ni Umie.... kalau kat terengganu depa letak isi ikan..


05-06-2007, umi_e komen :

alma... harlight... arwah mak umie pun buat letak inti serunding kelapa but my hb tak suka yang inti tu.. dia suka inti serunding daging... pastu kena bubuh banyak2 hehehehehehe


05-06-2007, umi_e komen :

yana... inti serunding ikan pun tadi umie buat sikit sebab kebetulan tengok resepi linaz guna inti serunding ikan... ermmmm kira2 inti boleh ikut suka kan....


05-06-2007, Mat Gebu komen :

Amboi rajinnya....dah pack2 brg pun masih boleh buat pulut panggang....dah boleh buat jualan tu umie......macho u pulut panggang umie....hehehe.


05-06-2007, suria_h komen :

kuih kegemaran saya tu.


05-06-2007, umi_e komen :

cik mat... kalau tak sebab daun pisang yang noreen kasi tu masih ada... rasanya umie tak buat pun... pernah buat guna aluminium foil tapi rasanya tak sama cam balut ngan daun pisang tau :(


05-06-2007, umi_e komen :

suria... kalau buat sendiri puas hati kan... sebab kita boleh bubuh inti banyak2 :D


05-06-2007, Mat Gebu komen :

Lagi satu kan umie....u pernah tak nampak org jual pulut panggang depa guna stapler utk seal kat hujung kepala dgn kaki pulut panggang tu?....bahayalahhh nasib tak baik tertelan, mau berbelah perut....elok guna lidi runcing mcm umie buat tu...


05-06-2007, umi_e komen :

kita orang lama ni buatlah cara lama :D orang yang guna stapler tu sebab mereka nak cepat sebab mereka buat jualan dah tentu banyak... kita buat setakat 15 batang je kalau nak buat guna stapler tu memang 'nak kena' lah tu hehehehehehehe errmmmm memang agak bahaya untuk kanak2 sebab stapler tu kecik... TAPI untuk orang tua kalau tercekik stapler juga... tak sanggup 'nak kata' hehehehehhee


05-06-2007, umi_e komen :

kita orang lama ni buatlah cara lama :D orang yang guna stapler tu sebab mereka nak cepat sebab mereka buat jualan dah tentu banyak... kita buat setakat 15 batang je kalau nak buat guna stapler tu memang 'nak kena' lah tu hehehehehehehe errmmmm memang agak bahaya untuk kanak2 sebab stapler tu kecik... TAPI untuk orang tua kalau tercekik stapler juga... tak sanggup 'nak kata' hehehehehhee


05-06-2007, junjs11 komen :

wah umi..pulut panggang, jun suke ni..pulut lain x mkn tp yg ni mkn..sedapnyer.............


11-06-2007, ~ annie ~ komen :

wah kalau simpan sambal udang lagi...lagi...BEST...yummy...yummy....lama x makan...:(


12-12-2007, alyasuraya komen :

sedapnyer.. leh try petang2 cam nih.. lagipun sekarang musim hujan. mesti terangkat punyer.


31-10-2008, marianie komen :

wow..!!! ni mmg makanan kegemaranku.....nyum........nyum...


31-01-2009, mamicun komen :

kak umi dlm microwave yg utk panas kan tu boleh ke masak pulut,berapa minit,,,,...yea?


30-03-2009, powergirl komen :

mamicun ... saya xde mirowave ,, saya masak pulut guna rice cooker je


10-07-2009, kecikcomel komen :

bagilah resepi serunding daging pulut nie kalau ade..


21-11-2010, Shazita komen :

sy pernah makan yg org terengganu buat... fuh.. terangkat.. dia guna inti ikan.. kak umi tau x camana nk buat?


20-12-2010, syafiza83 komen :

umi nk tny,pulut yg dh siap dilipat dgn daun pisang n nk diletak atas api..perlu letak butter or minyak x?


18-03-2011, Nurul Aishah Ismail komen :

oo..rupenyer nak buat pulut panggang ni kena pakai santan ke..malam tadi saya buat asyik melekat je..rupenyer kena sapu butter dulu rupenyer..


22-03-2011, Mujahidmnd komen :

Sedap to e max!!!!!!!! YUM..:)


15-05-2011, rosela komen :

askum kak... kita mmg tgh cari resepi yg satu ni, kita dah siap rendam pulut, tp bila tgok resepi ni rasa lg mudah cz pulut tu tk payah di arun, just tanak mcm nasi besa je, intinya kita wat inti nyor kata org perak. insyaallah ptg nnti siap kita anto repot lg. thanks for sharing....


16-12-2011, mdts komen :

sedap kuih ne,mmng fav sya,f guna inti udang kering psti terangkat selera.thnx for da recipe


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd