Google+

oleh: kakbesah lengat pisang MIL kakbesah

Dsc00043

ini 1 lg juadah lengat yg sgt digemari oleh org dulu2. trutama org tua2. tp, hb & akk pun suka jg.. oh..baru perasan..dh tua rupanyer kami..hehe..


Created on : 04-03-2012

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( 2 bekas 6" )

  • 4,5 biji pisang (paling sesuai raja,abu,awak)
  • 1/4 cawan tepung beras
  • 1 cawan santan sederhana pekat
  • 1 sudu mkn gula (bkn sudu kat hotel-tu besar sgt)
  • 1/3 sudu teh garam
  • 2 helai daun pisang dipotong bulat-jika ada lah(opt)

Cara-cara

  1. panaskan pengukus dulu, coz penyediaannya x ambil masa lama.. kira kalo nk lari gi amik daun pisang kat blakang rmh pun masih sempat lg..
  2. pisang dibelah dua, ikut sukalah nk potong atau tidak. kalau pelengat/loyang tu besar, x payah lah potong juz dibelah sj.
  3. bancuh semua bahan2 lain hingga sebati. jika ditapis dulu.. memang MIL bg credit la.. hehe..
  4. alas pelengat dgn sehelai daun pisang. (pepandai lah yer camne nk gunting daun tu hingga bleh masuk elok2 dlm pelengat tu..) alah.. kalo herot pikot pun bende tu di bwh..xsape nmpak..
  5. pastu kacau adunan tepung td & tuang ke dlm pelengat lebih kurang ketinggian dlm 1cm @ lebih skit. jgn lebih tinggi dr itu coz nnti isiannyer x nmpak..(9t x tau tu lengat apa..pisang ke, kurma ke..)
  6. susun pisang yg dah dibelah tadi, ikutlah creativiti masing2 sprti yg pernah dipesan oleh 'guru pendidikan seni' kita dulu tuh ..hehe..
  7. terus lah kukus selama 10 mnt. >>adunan ni bila dah di masukkan dlm pelengat hendaklah terus dikukus, *jangan dibiar lama* utk mengelakkan adunan mendak.
  8. masa buat kuih ni smlm, akk tanya cek hb, apa lg bhn yg bleh di'lengat'kn.. dia kata nangka pn blh.. kbetulan ada dlm esbok. so akk buat lah skali. weee..sedapnyer.. x cayer, ceterai..
  9. Dsc00034
    ha..nilah lengat nangka.. (hai sepanjang hari cek hb senyum memanjang..........)
  10. Dsc00023
    arwah MIL akk susun pisang secara terlentang, camni..
  11. kedua2nya enak dimakan dingin.. pe lg dlm cuaca pns cam skrg nih.. dadih tu nyamannn jer menggelongsor ke dlm perut... Alhamdulillah..nikmat Allah..

Laporan Masakan Bergambar (6)

Imga0977
31-03-2012
Assalamualaikum.. akak, lihatlah lengat pisang yg d tambah eksesori tnpa pngetahuanku.. ini krja my dotter, dia ingat ni resP maknya.. apapun mmg klasiklah rasanya dgn pnggunaan tpg beras tu, trimakasihhh akak ;D
Laporan oleh: DatinLulu

Alaikumussalam Z, wee..sdpnyer lengat pisang.. akk bila2 pun sukee.. wah! cretipnya si cute tu.. de bakat cam mamanyer.. xpe Z, tmbah la apa nk tmbah, nk wat 2in1 ke, 4in1 ke..no problm lah jnji sdp & dimkn.. hehe.. trimakasih Z sudi mncuba..

P1050303
04-05-2012
Akak ucu wat lgat ngka..psang xde..ngka 4 bj msk serentak..peeh jenuh nk abiskan..rsa nk wat lg..tp penyakit m dtg la pulak..tq kak..muahhh.
Laporan oleh: Mariani(KT)

wee..bestnye..ade bnyk nangka, mcm2 bleh dbuat. ehem, klu dh xterabis mkn tu..hulur2 la seulas dua pd akk nan teliur nih, tq ucu sbb try..mmuahhahhah..(e..mlut ucu bau nangka la..wangi..hehe)

Foto0820e001
05-05-2012
assalamualaikum kak.. ermm.. sdapnya...ank2 n hb pn suka 2 adunan skali hidang aje rsa xpuas la pla.. tp nor gna mgga.. psg n ngka xde. trma ksh kak kgsi rspinya.. mudahan stsa d murahkn rzeki amin.
Laporan oleh: Norriyah

alaikumussalam nor, wah..guna mangga ye, akk x prnh buat lg, kalo sdp, blh la akk try nnti, Amiin utk doa nor tu, moga2 nor pn begitu juga insyaAllah. tq sudi try nor...

Snapshot_20120523_12
23-05-2012
sbb msk simple2 jer pg tdi ( tpi mabeles tau...) masih ade mase lg Ieta nak melengat2 ni...lgpon tgh ada nangka ni, masa memasaknya pon x lame...ptg ni baru mkn..waduh2, nyaman sungguh...Tq,tq n tq Kak Besah..
Laporan oleh: ietabeepee

wee..sdpnye, nmpak bulat2 nangka tu.. ieta x belah ke? sje stail lah tu ye. xkisahlah..jnji sdp & semua suke..hihi.. tenkius jg pd ieta sbb sudi try..

2014-04-03_19
03-04-2014
salam kb. slalu klu mak buat ni eksyen xnak mkn, kuih org tua katanye. ni saje wat sndiri sbb hb suka, berebut plak dh mkn dgn hb. ehhehehe. xkenal mmg xsuka. nmpk gaya kena wat lg ni. tq kb rcp yg cukup rasa lemak manis ni. xsbr nk wat bg kt mil plak. msti die suka. smg kb murah rzki slalu aminnn
Laporan oleh: moonbug

salam moon, hehe..smpe brebut yer.Alhamdulillah hb suke lh tu. msti moon sronok kn tngok hb ske mkn, x lme lg tengok reaksi mil plk..hehe. pndai btol moon memikat perut mereka yer! tq utk repotnye moon..

2014-04-06_23
11-04-2014
salam kb. hrp sihat slalu. lengat nangka madu sudah mari. ketagih plak mkn lengat ni, sbb sng sgt nk buat. pasni kena catu, wat sbln skali je. hihi. tq kb!
Laporan oleh: moonbug

salam moon, kb Alhamdulillah, sihat2 je, moga2 moon pn bgitu jg ye. utk itu kite kne la jge mkn kn moon, jom kite



Komen (19)

04-03-2012, rahel komen :

Salam Kakbesah,menarik betul resepi pengat ni...bole kasi can gue lari ambik daun pisang kat belakan umah..hehehe...


05-03-2012, purplerossa komen :

Pergh akk..byknye buah yg bleh di'lengat'kan yer..menarik jugak lengat nangka..nyum2!


05-03-2012, noor satinah komen :

salam kakbesah,..sedapnya,..penah tgk resepi ni jd favourite arwah ym tuanku abd rahman,..saya x penah mkn,.tp leh agak msti sdpkan,..tgk nangka yg meleleh air liur ni,.tp xleh mkn lg la,.huhu..klau nk try pon ngan pisang blh la kot..


05-03-2012, kakbesah komen :

Salam rahel, hehe..kuih lengatni memang mudah, sbb org dulu2 mkn ada stail.. lepas mkn nasi, pekena kopi o pekat, dh la pekat manis plak tuh..pastu disediakan dessert pula.. hmp.. tp, kita x bleh la nk ikut.. coz org dulu2 mmbanting tulang di sawah @ kebun. mkn banyak pun still sihat. yg kita ni.. juz mmbanting jari di com - berintenet.. kihkih..


05-03-2012, kakbesah komen :

rossa, lengat nangka memang ada rasa tersendiri, aroma yg menawan kalbu gitu.. nnti,rossa try la buat experimen buat lengat ngn bhn2 lain plk, lengat anggur ke.. rambutan ke.. mne tau lebih umph! lg.. teehehe..


05-03-2012, kakbesah komen :

salam noor satinah, owh..kuih ni trmasuk dlm list peberet Tunku AR yer.. waah.. glemer gitu. akk rasa kalo presiden Obama dpt rasa sekali, harus dia jatuh cinta jg coz memang sdp n nyaman lengat ni...heheh..


05-03-2012, kakbesah komen :

salam noor satinah, owh..kuih ni trmasuk dlm list peberet Tunku AR yer.. waah.. glemer gitu. akk rasa kalo presiden Obama dpt rasa sekali, harus dia jatuh cinta jg coz memang sdp n nyaman lengat ni...heheh..


06-03-2012, quinnie komen :

sedapnya kak besah..huhuhu..nangka pun boleh ye...sedapnya harum bau nangka...tak dek pisang le kat rumah...huhuhu


06-03-2012, ietabeepee komen :

Aduh hai, Kak Besah syg, yg kurma lum sempt ag...dah timbul pisang n nangka la...masa lengat kurma tu dah terasa2....nengces la kat office ni....dok terliur tngk lengat Kak Besah...


06-03-2012, kakbesah komen :

quinnie.. ate, moh le kite gi paso mlm.. cari pisang ngn nangke...hehe..


07-03-2012, kakbesah komen :

ietabeepee syg, sebenarnya kita bleh buat ketiga2 jenis lengat ni serentak.. xpayah dabel kan sukatan pon.. tp, kne la guna bekas kecik skit.. 1 buh kurma, 1 buh pisang n 1 lg buh nangka.. pastu letak dlm esbok.. bila nk mkn, buatlh undian.. hehe..


07-03-2012, ctzai komen :

salam kak besah... lengat ni mcm dadih kan, x cair kan, pekat2 gitu... mcm prnh mkn. dulu ms belajar dok rmh sewa ngan kawan (kawan tu dah kerja masa tu) suka buat ni masa bulan puasa... rasa2nya lengat ni la kot.. kdg2 dia campur sdkt kismis & kurma, tp pisang ttp main dia... ya la.. sedap ni, bkn musim panas ja sedap, musim sejuk pun mesti best gak.. makan panas2 kan... nk kluar pegi cr pisang malas la pula, kalau la ada pisang blkg rumah....hu..hu...


07-03-2012, kakbesah komen :

salam ctzai, yer.. lengatni kira pemanis mulut yg popular pd bln posa. dadih yg putih melepak.. pekat2 lembut..lemak.. manis2 buah.. memang enak dimkn stelah sehari brposa.. akk pun slalu letak kurma coz stok kurma sntesa banyak, x putus org hadiah.. ct, cheq sabaq dulu no.. esok2 bila dh ada pisang.. blh la terai buat lengat nih.. hehe..


08-03-2012, ctzai komen :

kak besah...kat tmpt sy ni sebiji pisang montel (pisang tu ja yg ada)...harga 1 manat, lbh rm1.. klau beli la,, kat rmh ni la, mmg btl2 laku bagai pisang goreng panas...


08-03-2012, ctzai komen :

sorry..lebih kurang RM1...


10-03-2012, kakbesah komen :

ctzai.. Alhamdulillah lah x mhl sgt harganyer yer.. kalo tak, jenuh lah kalu nk buat kek n cucoq pisang.. hehe..


26-03-2012, hon€¥ komen :

Wah sdapnyerr...lengat nangka 2 mmg my fav tp klau mak sy wt dia potong dadu nangka 2..pisang pn same..tp cam gini msti lg best kan sbb sbijik2..akn ku cuba 1 ari nnt ble ade nangka n pisang..hihi..:-D


04-05-2012, ietabeepee komen :

Wah! Ucu wat lengat nangka ye??? bestnyer...cdp2...alamk! nengeces la...abis la banjir opis arini...( psst : Ucu, nangka tu pas2 la kat Ieta...x nak seulas dua tau...nak sebijik terus...)


11-04-2014, kakbesah komen :

Aduss, blom abih komen udah trsend plak..huhu. mksud kb, jom kite buat lengat sayur2an..buh brokoli, keret, dll. Santan plak ganti ngn susu low fat..hehe.. trimakaseh utk lporannye moon, nmpk yummys lengat nangka madu tu, telio akk..huhu..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd