Google+

oleh: razisuzana AGAR-AGAR LUMUT

Dsc00802

selalu buat untuk jamuan atau tetamu sebagai pencuci mulut


Created on : 23-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi razisuzana




Bahan-bahan ( 4-5 orang )

  • 10 g agar-agar
  • 1 cawan gula
  • 2 biji telur
  • 5 - 6 sb santan (saya guna santan kotak je)
  • 2 helai daun pandan
  • sedikit esen vanila
  • sedikit pewarna hijau
  • 4 - 5 mug air - untuk memasak agar-agar (atau pun mengikut sukatan pada paket)

Cara-cara

  1. - masak/rebus air, agar-agar dan juga helaian daun pandan sehingga mendidih.
  2. - apabila mendidih, masuk kan gula, biar semua hancur @ sebati
  3. - dalam bekas lain, pukul telur, santan dan esen vanila, macam kita nak goreng telur dadar tu.
  4. - dalam larutan agar-aga tadi, masukkan pewarna hijau/ perasa pandan/ pandan emulco, gaul sebati.
  5. - akhir sekali masukkan telur yg kita pukul bersama bahan td ke dalam larutan agar-agar sambil di kocok/timbuk . maka akan terbentuklah lumut.
  6. - pesanan : pastikan anda kocok/ timbuk semasa memasukkan telur ke dalam agar2, kalau tidak lumut tidak menjadi.
  7. - sedap dan cantik... jadi cubalah.....

Tag

dissert

Laporan Masakan Bergambar (2)

Dsc00803
23-03-2011
ni untuk lihat dekat sikit...
Laporan oleh: razisuzana
11-03-25-190200
28-04-2011
dah buat, tp jd 2 lapis. mmg la sepatutnya jd 2 lapis. tp sy prefer yg semuanya ada lumut. xpe next time sy akn ikut tips tuan punya resipi, wat nipis je...
Laporan oleh: akma_4th


Komen (14)

23-03-2011, zainurul haffiza komen :

mmg sedap..kalau perisa gula merah lg sedap


23-03-2011, akma_4th komen :

awk, apa maksud kocok/ timbuk tu? xfhm. yg ni agar-agar lumut yg bkn 2 lapis tu kan? i like! dah lama xwat agar-agar... nak try la mlm ni... esok blh bwk ke rumah mertua.


23-03-2011, akma_4th komen :

masukkan telur tu sementara agar-agar masih dimasak or dah dituang dalam acuan yer?


24-03-2011, akma_4th komen :

sy dah buat. dgn agar-agar 35.7g x 2 paket. tp jd 2 lapis. sy nak yg kesemuanya tu ada lumut. mcmana nak buat ek?


24-03-2011, abbyfai komen :

nak cube wat la...nak bwk tmpt keje esok.......


03-04-2011, razisuzana komen :

zainurul : ye klu gula merah pun sedap gak... cuma pandan ni da wangi skit ... akma:kocok tu maksudnya u gunakan wisk untuk gaulkannya... u masukkan telur tu time agar2 mendidih baru terbentuk lumut


03-04-2011, razisuzana komen :

g 1 akma time larutan tu mendidih u masukkan telur sambil guna wisk utk gaulkan cepat2 tau... u jgn guna acuan tebal sngat,t dia jdi 2 lapis


03-04-2011, razisuzana komen :

abby... try le buat t upload leh tgok sama2


28-04-2011, kemma81 komen :

akma, klu prefer yg ada lumut smua, xnk 2 lapis, setahu sy n biasa buat, klu ltk santan mmg jd 2lapis..klu ltk tlur je xltk santan, br tlur tu merebak keseluruhan..sbb santan yg mnyebabkn 2lapisan tu..


02-08-2011, misznurul komen :

kalw guna milo ganti ganti pandan tu boleh x?


06-08-2011, dilla s.m komen :

klu guna santan yg di perah lagi sedap kan.terasa lemak.cuma leceh je.biasanya saya blender telur dgn kelapa dgn daun pandan kemudian perah.


23-12-2011, ctshahri komen :

saya dah cuba buat....memang sedap...terima kasih yer tuan punya resipi...^_^


28-12-2011, alangmatlakar komen :

misti sedap..mlm ni saya nk cube.. bhan dh ada


28-12-2011, alangmatlakar komen :

misti sedap..mlm ni saya nk cube.. bhan dh ada


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd