Google+

oleh: kak fida ♥Bingka Susu™

Dscf5042

Sesuai buat sarapan dan minum ptg dan enak juga disajikan dingin.


Created on : 04-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( Loyang 8 X 8 in / 9 X 6 in )

  • BAHAN A : -
  • 1 cawan susu cair
  • 3/4 cawan susu manis
  • 50 g gula pasir (opt)
  • 1 cawan tepung gandum - diayak
  • 2 biji telur
  • BAHAN B :-
  • 500 ml air (2 cawan)
  • 100 g mentega / majerin ( 6 1/2 sb)
  • 50 g tepung kastard (5 sb)
  • 1/2 sk esen vanilla
  • 1/2 sk garam

Cara-cara

  1. Satukan bahan A dan ketepikan
  2. Satukan bahan B dalam periuk dan kacau rata. Masak hingga pekat atas api perlahan.
  3. Masukkan bahan A ke dalam adunan yang dimasak, kacau rata dan masak terus hingga pekat lagi. Matikan api.
  4. Dscf5045
    Tuang adunan ke dalam loyang yang telah disapu mentega dan bakar pada suhu 160C selama 30 - 40 min atau hingga permukaan kuih garing.
  5. Biar kuih benar2 sejuk di dalam loyang, potong dan boleh dihidangkan. Kuih boleh disimpan dalam peti sejuk jika ingin dimakan dingin.
  6. Dscf5030
    Adunan boleh juga dibakar di dalam acuan bahulu pecah lapan.

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (9)

P1030441
06-03-2011
slm kak,kes lom sjuk dh kna ptong,asbin bru blik kje,2 yg herot berot....kak besah jgn jeles,sya anto lporan dlu..sya kn murid kesyangan cikgu.....hehe..
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'salam ucu...istri misali nih..heghot beghot tkpe asl en. hb tu suke...heheee...mekaseh ucu krane mnjadi ank murid 1st anto laporn...heeee... :)..psstt2..ucu..kakbesah nga jeling manje jek tuuu... :o

Dsc02172
07-03-2011
kak fida, sbenarnya kakbesah buat nk buat cpt, tp dok trcari2 acuan bunga pecah 8 x dpt2..abis 1 rmh kne slongkar. pastu bila dh buat akk tunggu sejuk,(ikut nsihat cikgu..murid patuh la ktekan..hehe) tunggu sejuk baru potong..pstu simpan dlm esbox bg nyamann.. hmm, sdp nyerrr..sme org suke..>>> mariani jgn jeles..kihkih..
Laporan oleh: kakbesah

hahaa...kakbesah tk sia2 slongkar umah..dh jgn sorok2 acuan tu..memcm bingka dh leh wat...heheee....mekaseh krane dh mncube yer... :)...psstt2..kakbesah..ucu pulak dok jeling manje sbb bingka dia dh abes...ekheheheee.... :D

Imga0224
08-03-2011
as salam...akak, ni lah hasilnya ank murid yg mnderhaka pd gurunya...x cacat kt mna pun, ttp lemak brkrim dsukai ramai. Cam nilah...1 utk Datin, 2 utk Dato'*1 gak d'rasa', 3 trus d'sapu' Dato'.Dlm benar maknanya ni, hehehe...Akak Besah!!! tlg sy...
Laporan oleh: DatinLulu

w'salam DatinLulu..heheee... wat sloke lwk pulak bile mkn bingka nih...ppon mekaseh krane dh mencube... :)

Imga0216
08-03-2011
kak fida...ni masa kt dlm oven...naik tahap maksima, hehehe * ada pmbetuln ckit kt seloka d atas tadi...cam ni 1 gak d'rasa Datin...
Laporan oleh: DatinLulu

Datin..mcm gelombng daaa...akan teringat2 lh sloke tu bile mkn bingka susu nih....heheeee.... :)

150320112415
15-03-2011
sy terlebih rajin lak, lps masak atas api, saya blend lg. Saya tambah susu tpg ckt. Sedap n lemak..x manis sgt. Tq k fida. :)
Laporan oleh: suhailee76

mmng sah rajen..tu yg terhasil bingka susu tuh...heeee...mekaseh suhailee krane mencube... :)

Bingka_susu
28-03-2011
aslmkm kak fida...nak anto laporan jela..nak anto kuihnya takde dah..hehe..sedap & lembut..tak gg pon blh telan..t.kasih share rsp..
Laporan oleh: naa_q

w'salam ana..mekaseh krane mncube...klau sdp leh wat lagi yer..jgn pulak nk tunggu tkde gg baru nk wat lagi...heheee...akak do'akn ana akan sentiase brade dlm keadaan siht slalu...amiinn... :)

Bsusu01
08-12-2011
Kak Fida, lemak berkrim disukai ramai! Terima kasih banyak-banyak share resipi ni.. best!!!
Laporan oleh: LynnSham

LynnSham..mcm iklan susu la pulok..heheee..alhamdulillah..mekaseh yer sudi mncube... :)

Dsc04432
12-01-2012
memang sedap bingka susu ni..maceh kak fida...muahhhhhhh
Laporan oleh: mass80

alhamdulillah..dap yer..heee...maceh jugak mas krane mncube... :)

121020_bingka_susu
20-10-2012
salam k.fida. ni la bingka bfes sy pg td posing skali dgn loyangnye. mmg rasa susu la. hehe. suka sbb cantik n lembut je. tp ade sikit2 melekat kt loyang masa potong. sy sukaaaa mkn sejuk2 ltk dlm fridge. mcm mkn aiskrim! xjd bg kt jiran seblah (opss). heheh. tqvm ye k.fida rcp superb ni :)
Laporan oleh: moonbug

salam moonbug..alhamdulillah..sdp sgt yer smpai terbntot nk kasi jiran..heee..tkpe lenkali wat lebey2 leh jamahkn jirn sblh yer tapi jgn lupe beli susu lebey2 yer...heee...mekaseh krane mncube... :)



Komen (56)

04-03-2011, kakbesah komen :

salam kak fida, tengok rupa pn dh tau sedap...insyaallah kak besah nk try weekend ni...babys yg baru tumbuh gigi pn msti suka..


05-03-2011, norlieU8 komen :

salam...k.ida,mesti lemak berkrim bingka susu ni sbb campur susu manis..bahan bahan pun senang je ni


05-03-2011, melur_12 komen :

susu manis ni susu pekat manis la kan


05-03-2011, kak fida komen :

w'salam kakbesah...slmt mencube yer...btol tu bb yg baru tumboh gg mmng suke...beteren2 yg dh tkde gg pon sukeeee....heheeee... :)


05-03-2011, kak fida komen :

w'salam norlieU8.....mmng lmk berkrim bingka nih...lehlh cube yer... :)


05-03-2011, kak fida komen :

melur_12...btol tu, susu manis tu susu pekat manis... :)


07-03-2011, suhailee76 komen :

kakbesah.. nak tanya yea, 1cwn bape ml yea? tk


07-03-2011, DatinLulu komen :

as salam...tentu sedap bingka ni, sy nk cuba gak. bleh x klau bhn2 ni dblend & trus bakar (x perlu kacau atas api dulu)? sy nk cpat...dato' dah x sabar nk mkn ni...hehehe


08-03-2011, kakbesah komen :

suhailee.. silap nama tu.. nama cikgu kita utk respi ni ialah kak fida.. kak besah cuma murid veteran nya..hehe.. ya,silakn jawap cikgu...


08-03-2011, fauzana1978 komen :

hehehe sedap2.. mesti cuba resepi ni...


08-03-2011, kak fida komen :

suhailee76...klau sukatan utk susu cair 1 cwn = 250ml tapi klau ditimbang = 240g.. utk susu manis = 180 ml/225g...slmt mencube...tk.. :)


08-03-2011, kak fida komen :

hahaaa...kakbesah...tolong jwb tkslh pee...heheee...jgn takot cikgu tk sebat....ekheheee... :)


08-03-2011, kak fida komen :

w'salam DatinLulu...akak tk pernh cube lagi care tu...tapi rase2nye tk sesuai sebab adunan yg tk dimsk dulu,klau dibiarkan dlm oven kemungkinan tepung2 akan mendap ke bwh sebelum kuih msk atau garing...(klau datin nk cube care tu,datin cube dulu nnti boleh kasi laporn,jadik atau tk yer...heee ) lagipon klau bingka yg dh msk,pns tk boleh terus dipotong sbb masih lembik mcm puding...silap haribulan Datok mkn pakai sudu kaup...ngeeee...slmt mencube Datin...tk... :)


08-03-2011, kak fida komen :

fauzana1978...slmt mencube dn rase kesedapannye...cewaaahhh....heeee....tk... :)


08-03-2011, zuliha komen :

nampak menyelerakan,nak cuba la


08-03-2011, kak fida komen :

zuliha...slmt mencube yer...mekaseh... :)


08-03-2011, suhailee76 komen :

salam alamak... mintak maaf ler byk2 kak fida, x perasan ler. hehehe... nnti dah buat, saya anto laporan yea. tima kasih


08-03-2011, DatinLulu komen :

as salam...akak, bingka kite dlm oven tu (dh separuh msk) nnti kite kasi laporan...k


12-03-2011, dewi_cayela komen :

jap lg nak try wat bingka susu la.... hrp2 menjadi la..... doakan yer ...ehehehe


13-03-2011, kak fida komen :

suhailee76...tk kesah ler tuuu...ni kes bnyk sgt bace rcp2 kakbesah yg kluar deret2, tu yg trlajak smpai masok dapo kak fida...heheee...mungkin ketika ini tlh pon mncube bingka susu nih...mekaseh... :)....DatinLulu...smpai dh abes bingka tu baru akak prasan komen dibwh ni...heeee....jgn mareee... :D


13-03-2011, kak fida komen :

dewi_cayela...slmt mencube dn mudh2n menjadi...amiinn..... :)


15-03-2011, hani hairuddin komen :

kalo bubuh jagung yg dalm tin tu sedap tak agak2? hehe =)


15-03-2011, Kukukiki komen :

Asskum....sia teramat2 la suka dapat resepi nie w'pun blm Cuba buat....sebab sia pernah rasa bingka nie tp x tau nak buat....cuma...sia nak tanya sikit kue bingka yg sia mkn tu Ada rasa minyak sapi... Bole ke nanti majrin tu d tukar mink sapi atau Kekal dgn resepi asal ....Dan semasa membakar perlukah sia mengunakan API atas Dan bawah....terima kasih


16-03-2011, kak fida komen :

hani hairuddin..klau nk bubuh jagung dlm tin hani kena kurangkn air dlm rcp tu yer sbb jagung dlm tin jugak mengandungi bhn cecair klau tidak adunn akan jadi lembik sgt...slmt mencube yer..mekaseh... :)


16-03-2011, kak fida komen :

w'salam Kukukiki...dh ade rcp ni boleh lh cube yer...klau nk tukar mnyk sapi, boleh ikut selera tapi akak tk pasti rasenye sdp atau tk sbb tk pernh cube..tapi rase2nye utk miyk sapi 100g bnyk sgt...Kukukiki bolehlh buat cmpurn mnyk sapi dgn majerin/butter ...akak gune api bwh saje semase membkr bingka ni tapi klau hndk menggaringkn permukaan bingka,seperti biase akak bkr gune grill sekejap....slmt mncube yer...mekaseh... :)


16-03-2011, Kamelia Mysara komen :

gula tu opt ke. sy buh susu manis buh lg gula. kenapa lepas bakar ia jadi berair dan berminyak? dah 3 kali ni sy bakar semula. lembik plak.


16-03-2011, kak fida komen :

Kamelia Mysara...dlm rcp mmng ade gula..akak bubuh (opt.) sbb bagi akak bingka dh cukup manis dgn sukatan susu manis yg diberi....dlm bingka ni kemanisan gula dan susu manis kite boleh adjust sebelum cara2 step (1),setelah adunan dimasak pekat dlm cara2 step (3),ketika ini kita boleh rase samada adunan dh cukup manis atau tidak,sekiranya tk cukup manis boleh ditambah kemanisn drp susu manis atau gula ikut rase dn terus msk lagi hingga adunan pekat sblom dituang ke dlm loyang...pd akak bingka ni tk berminyak wlaupon ade mentega/majerin dn tk berair setelah dibakar, hanya texturenye lembik setelah msk dn dikeluarkn dr oven dn ketika maseh panas tapi bingka akan mnjadi elok padat setelah benar2 sejuk...harap2 Kamelia tk serik utk mncube lagi dn terima kaseh krane tlh mencube... :)


27-03-2011, nuni komen :

suke2! bahan senang je.okes! esok dh bleh try ni. (tu pon kalo bgn awal pg) hihih


28-03-2011, kak fida komen :

aaiikkk CGnuni...ujung minggu tk g skola mmng sonok ler golek2...heeee...klau bngun lmbt pon leh wat jugak....heheee... :)


04-04-2011, irma75 komen :

as salam kak fida...utk sukatan air, mentega dan tepung kastard tu, brp ye sukatan dlm cawan or sudu...sy x de timbang la hehe.....lg satu nk tnye resepi ni leh kukus x..sbb x de oven la hehe...tks ye..


04-04-2011, kak fida komen :

w'salam Irma75...akak dh edit sukatan bhn2 yg ditanyekn...seperti biase akak sukat guna cwn dn sudu metrik..akak dh pernh kukus jugak bingka ni dlm 1/2 jam tapi jadi puding ler...slmt mencube yer...tq... :)


08-04-2011, siti noormala komen :

terimakasih kak fida....sy dah try wat 2 kali...seisi umah suka....


09-04-2011, kak fida komen :

siti noormala...mekaseh krane dh mncube dn alhamdulillah ramai yg suke yer... :)


11-04-2011, siti noormala komen :

kak fida...sy seblum ni buta MYR...tapi skrg dah betukar jadi ibu yg rajin memasak...chewah...


11-04-2011, kak fida komen :

siti noormala...alhamdulillah....klau dh mcm tu....rajen2 ler belek MyR yer boleh rujuk mane2 rcp yg nk dicube...tapi mesti msk dulu sblom dok dpn com...nnti naik syok n khayal pulak smpai trlupe nk masak...ekheheee... :)


12-04-2011, siti noormala komen :

betul tu kak fida....tapi kalau tak dak idea...mcmana nak masakkan...tapi memang syiok n lenyok la tengok kak fida punya hasil kat dapur....lifesaver tul la kak fida ni.....


12-04-2011, kak fida komen :

siti noormala....tu ler..tk rugi join MyR ni...ramai lagi pemyumbng2 rcp kt sini...mereka2 tu pon livesaver jugak...heeee... :)


12-04-2011, siti noormala komen :

Yep...u all r awesome...thx for sharing


05-05-2011, syel komen :

k.fida nak tanye ade tak resepi buat bingka ubi kentang saya penah rasa dulu mmg sedap sgt kot la k.fida ade resepi leh la share hehe tq..


06-05-2011, kak fida komen :

syel....klau rcp kuih bakar kentang dh ade dlm MyR ni,same jugak kuih bingka tu...syel cube lh dulu yer...syel boleh klik cari resipi dn taip 'kuih bakar kentang' nnti kluar ler rcp tu...slmt mncube yer...nnti klau ade mase akak buat rcp akak dn share kt sini yer... :)


06-05-2011, syel komen :

oo ye ke kuih bakar kentang patut cari tak jumpe..ha ok2 tq k.fida on ur info


06-05-2011, kak fida komen :

syel..u r welcome...slmt membakar yer...heee... :D


23-05-2011, ibu_umairah komen :

salam kak fida...dh buat bingka ni sbtu ptg ari tu..xjd..huhuhu!bakar dlm bekas yg lubang tgh2 tu..pehtu masa tgh suam2 dh ptg..berderai ler jwbnya bingka tu...(kes xsabo)..tp kan kak...yg bestnyaa....tetap licin bingka tu..pelik2...hehehe..,tu mknanya bingka akak tu mmg sedapp cuma sy yg silap sikit kott...neway,thanks yer kak bg resepi tu...xpo2,nnt den "torai" laie..


26-05-2011, kak fida komen :

w'salam ibu_umairah..mungkin adunan bingka yg diisi dlm acuan tu terlalu penoh dan bingka menjadi tebal...perlu mengambil mase yg lebih lame utk membkr bingka tebal hingga btol2 msk...bingka mmng perlu dibiarkn btol2 sejok baru cantek dipotong...tapi utk bingka ini wlpon tk cukop msk,lembik tapi maseh sdp dimkn sbb adunan mmng dh dimsk pekat atas api sebelom dibkr,seakan2 kite mkn puding panas...heheee...ppon mekaseh yer ibu_umairah krane dh mncube...kabo2 ler lagik bile meneghai lagik yer.. :D


21-07-2011, sheedah komen :

salam kak fida,sheedah bru nak cuba resipi ne..dlu pnah cuba,tp dh lbh 5thn..x ingat lg.. Suami sll tgur pasal x pnah nak buat kuih*bingka*... Harap2 lps ne mjdi..tangs kak fida sbb kongsi resipi ne..


21-07-2011, kak fida komen :

w'salam sheedah...mekaseh kembali dn slmt mencube yer...bnyk lagi bingka2 lain kt MyR ni yg boleh dicube ...semuge brjaye.. :)


10-09-2011, dina cookies komen :

bingka ni sungguh sedap,anak2 suka sangat,berbaloi buat bingka ni.tq kak fida atas kesudian kongsi resepi.


10-09-2011, kak fida komen :

dina cookies...alhamdulillah..bingka menepati citerase,lebih2 lagi anak2,jrg nk liht bbudk yg minat pd kuih lame2 ni...mekaseh yer krane sudi mncube... :)


29-11-2011, ashypink komen :

salam kak fida susu cair tu susu sejat ke atau susu dutch lady ye?


29-11-2011, kak fida komen :

w'salam ashypink...susu cair mmng susu sejat yang dlm tin..tk kesah ape jename pon sdp...slmt mncube... :)


20-10-2012, Snur komen :

Salam akak..dh buat tp x merasa lg..sbb buat pun dh lwt ptg..insyaAllah d pnjngkn umo tom lh merasanya..:))tq ats prkngsian rsipinya..


23-10-2012, kak fida komen :

Salam Snur...ni dh tom after tom..apo cito..dh raso? sodap ko?..hahaaa..lawak je tuuu...hrp2 menepati citerase yer...mekaseh krane sudi mncube yer nur... :)


01-11-2012, Snur komen :

Slm kak fida,maaf lmbt respon..kmptr hang!alhmdulillah..sodap bngka ni.tq yer..:))


03-11-2012, kak fida komen :

salam Snur...alhamdulillah..mekaseh yer krane dh mncube... :)


08-04-2013, norsha90 komen :

Salam. Saya nak cuba buat ni tapi tak nak guna oven. Nak guna bekas bingka masak atas api. Agak2 brapa lama ye nak masak? Terima kasih. :D


10-04-2013, kak fida komen :

salam norsha90...klau nak guna bekas bingka bkr atas api akak tk pasti masa yg tepat berape lama sbb tk pernah buat,tapi norsha boleh liht adunn pasti akan berubah mnjadi garing setelah dimsk lebih 1/2 jam, lebihkn masa memmsk jika belum garing dan permukaan kuih pdt dn tk melekit bila dicecah dgn jari..slmt mncube yer... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd