Google+

oleh: ida Kulit Popia

No picture

Resepi ni dari mak saya..kulit popia nih sesuai kalo nk buat popia basah ataupun popia goreng...


Created on : 27-06-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ida




Bahan-bahan ( x tau lak nk agak..kalo nk mkn ramai letak tpg bykla )

  • Air
  • Sedikit garam
  • Tepung gandum

Cara-cara

  1. Gaulkan semua hingga sebati.Jgn terlalu cair dan terlalu pekat..
  2. Panaskan kuali dgn api sederhana(jgn letak minyak).
  3. Dgn mgunakan tgn,ambil sedikit tepung,tenyehkan atas kuali.Kulit popia tu jgn msk terlalu lama..nanti keras

Tag

kulit popia








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (14)

25-08-2006, shikinA komen :

saya ada cuba buat kulit popia tp bila ditindih2 dan nak ambil dr tindihan kulit2 popia tu, dia terkoyak & jugak tepi kulit popia tu jd kering/keras. camana tu ada cara2 nak bagi dia maintain lembut


26-08-2006, jiejah2109 komen :

pandai yek yani msk... ada resepi inti popia basah x?


16-09-2006, saya komen :

keris tu biase nye mase mule masak.. biarkan lama2.. paling kurang 4 jam.. seeloknye.. bungkus kulit popia tu ngan plastik atau ape saje.. jgn biarkan kene udara.. semasa hendak gulung br buka.. dr bungkusan dan terus menggulung..


03-10-2006, eraexaty komen :

mak saya pulak campurkan sebiji telur dlm adunan tepung tu untuk merangupkan popia ni bila digoreng.


01-02-2007, norlyly komen :

naper xder sukatan yg tepat untuk buat kulit popia ni?????


02-02-2007, umi_e komen :

norlyly... umie ada sukatan untuk kulit popia yang macma ni... nanti umie cari dan kasi... Insyaallah... umie pun dah lama tak buat popia basah... buat kuih muih ni pun ikut musim hehehehe


16-02-2007, enam putera komen :

saya dh try beberapa kali, yg herannya kulit popia tu taknak lekat kat kuali leper tu sebaliknya dia mengikut baki tpg yg ada ditgn! kuali tu takder la berminyak malah saya cuci semula utk hilangkan kesan minyak, dimana silapnya eh?


16-02-2007, umi_e komen :

tuan punya resepi kena jawab ni... umie biasa buat tapi ok je cuma resepi berbeza sikit. Insyaallah umie kalau buat lagi umie beritahu ok enam putera... umie dah lama tak buat so takut tak menjadi pulak... so umie kena buat dulu lah...


23-04-2007, eleven komen :

umi_e,nanti bagi sukatan kulit popia yang camni......Susahla nak agak..


28-04-2007, nieta399 komen :

mak sy buat berniaga. sy selalu tolong bakar kulit popia ni. rsnye xsusah sangat tp kena tengok cr baru bule.... nanti kalau ada kesempatan sy ambil gmbar cr2 buat k....


07-07-2007, zaitun62 komen :

sy ade tambahan utk respi ni....cuma masukkan putih telur dlm adunan n perap


22-07-2007, raroluq komen :

saya rasa kena tambah sikit cuka. Pernah jugak cuba, tapi memang susah nak buat.


27-07-2007, peekaboo komen :

seram rasanya nak cuba buat..yelah..komen dari kengkawan myrisepi macam tak jadi jeee...


27-01-2008, hatijah mohd amin komen :

saya bependapat resepi kulit popia tak beberapa jelas. selalunya yang saya dengarlah kena letak telor baru lebih sedap dan rangup.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu