Google+

oleh: cikmanis Cendawan Goreng Rangup

_mg_4990


Created on : 06-12-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi cikmanis




Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 150 g cendawan tiram kelabu
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 2 biji telur
  • garam secukup rasa
  • serbuk lada hitam

Cara-cara

  1. Pukul telur dan sedikit garam. Celup cendawan ke dalam telur.
  2. Campurkan tepung gandum, baking powder dan serbuk lada hitam. Kemudian celupkan cendawan tadi ke dalam bancuhan tepung.
  3. Goreng cendawan tersebut sehingga keperangan.
  4. Angkat dan toskan di atas kitchen paper. Cendawan dah siap.. Bolehla makan bersama sos ataupun nasi..

Tag

Snacks

Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc05236
06-11-2013
wat minum ptg sedap! tq cikmanis :)
Laporan oleh: k.zila66


Komen (6)

06-12-2009, kurin komen :

bagus boleh cuba ni,,,


06-12-2009, cikmanis komen :

cuba kurin!! jangan x cuba.. pasti x menghampakan!


07-12-2009, ain_zul komen :

camana nak dapatkan cendawan yg garing & rangup?


07-12-2009, cikmanis komen :

ain cuba resepi ni dulu.. insyaAllah rangup.. Petua nk goreng cendawan, jgn cuci cendawan terlalu lama.. nanti cendawan akan serap air. Bila dah serap air, cendawan x rangup lagi. Satu lagi hati2 bila celup cendawan ke dlm telur.. jgn terlalu lama.. nanti cendawan jadi soggy.. pastu x rangup.. kalau nk sedap kna cendawan yang baru & masih segar...


07-12-2009, Shaz_VP komen :

Shaz pernah buat sblm ni tp tak rangup. Skrg baru tau. Rupa2nya sbb lama sgt celup dlm telur. Thanks cikmanis.


08-12-2009, cikmanis komen :

shaz cuba celup kejap jer.. kalau nk btl2 rangup,x perlu cuci pun cendawan tu, takut basah, sekadar sapu2 je.. tapi cikmanis was-was la.. cikmanis ada jgk dgr org ckp yang cendawan yg jual kt kedai tu dah bersih sbb kalau proses tanam cendawan ni kna btl2 bersih.. kalau tak, cendawan x tumbuh.. tp baik cuci la skit..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd