biskut cornflakes jiran kakbesah

Kategori: Nusantara, Masakan Indonesia
Masa Penyediaan: 0 Jam 0 Minit
Hidangan: Orang

bila ada yg brtanya respi bskut c/flakes, terus teringat rspi yg diberi oleh exjiran, kak leha. bagaikn kbetulan, mlm td dpt msg yg dia dimasukkan ke HUKM & akn jalani operation di perutnya. Ya Allah, sembuhkn lah kak leha yg sgt baik itu..Ameen.


Bahan-bahan diperlukan:

  • 1 buku butter @ 1 cawan majerin(250g)
  • 1 cawan mumbung gula icing(150g) @ 1 cwn rata gula halus(130g)
  • 2 biji kuning telur
  • 3 cawan tepung gandum(300g)
  • 1 sudu teh mumbung baking powder - ayak bersama tepung
  • 6 cawan cornflakes(gunalh yg brjenama spya x keras.. )
  • paper cups kcik secukupnya(jika suka)
  • 1 sudu teh esen vanila jika suka (akk x bubuh)

Cara menyediakan dan memasak:

  1. putar butter & gula hingga sebati. masukkan kuning telur & esen vanila, putar 10 saat spaya rata.
  2. ramas2 cornflakes hingga hancur kasar2.. ikut suka masing2 lah cara nk menramasnya yer, nk biar dlm plastik asal, lalu di tumbuk2 ke.. di ramas2 ngn tangan ala2 geram kat suami ke.. atau kalo nk senang mintak je hb tlong ramaskan sampai hancur kasar. tp jgn di blend tau. kiranya stelah dihancurkn complek tu mnjadi 3 cawan saja yer..
    Open uri20151010 29872 1gkfeom
  3. masukkan tepung berselang seli dgn cornflakes, uli perlahan hingga menjadi doh yg lembuuut.(memang ia nmpak lembik, biar saja..)
    Open uri20151010 29872 1b3zmxn
  4. sudukan @ masukkan sedikit doh ke dalam mangkuk kertas (1/3 cup), hiaslah ikut creativiti masing2 yer, yg ni akk x hias, sbb tau, msti habis di ngap punyer.. tp kalo utk raya, ank akk akn cucuk2kn complek di atasnya, mcm iklan kt tv tu.. satu utk beskot, satu utk saya, dua utk beskot, 2 utk saya..hihihi.. (tp, patah dua la.. kalo x besar sangat..) **peringatan; jgn buat aksi ini pd siang hari di bln ramadhan!!
    Open uri20151010 29872 13z5i32
  5. oh ya, cups tu kenalah bubuh dlm loyang berlubang2 tu yer.. n cups tu sebaik2nya yg kaler2 lah, yg ni akk guna apa yg ada..(belen thn lps). kalau xnak masuk dlm cup pun bleh, juz bulat2kn & tekan skit ngn garfu..
  6. bakarlah dlm oven yg telah dipanaskn terlebih dulu, 150c, bakar lebih dari 30 minit atau sehingga garing & masak. jgn bimbang jika ia nmpak lembut semasa panas, insyaallah, bila biskut sejuk ia akn mengeras & ranggup sekali..
    Open uri20151010 29872 j4297g

Leave a comment