Google+

oleh: AdamIda Ayam panggang yougurt sedap

20140823_141837

sedap dan menyelerakan. cara penyediaan yang sangat santai..nyummyy


Created on : 29-08-2014

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi AdamIda

Bahan-bahan ( 2 orang makan. )

  • 1 ekor ayam - dipotong 4 **aku guna 1bahagian je. Untuk 2 orang makan je pun.
  • 1 cawan yogurt asli**aku guna 2 sudu besar yougurt sahaja.
  • 3 sudu makan minyak zaitun **kat rumah tak ada minyak zaitun jadi aku guna butter je.
  • 2 sudu makan jus lemon **tukar, guna jus limau nipis.
  • Garam secukup rasa
  • 2 sb gula
  • 1 sudu makan serbuk cili
  • 1 sudu makan jintan kasar - ditumbuk
  • 1/2 susu jintan halus - ditumbuk
  • 1 sudu makan ketumbar biji - ditumbuk
  • 1 sudu makan lada hitam kasar
  • 1 inci halia - ditumbuk halus
  • 1/2 sudu serbuk kunyit
  • 2 batang serai di ketuk - saya tumbuk bersama halia

Cara-cara

  1. Ayam di rebus terlebih dahulu separa masak. Semasa merebus tu, letakkan seulas bawang putih, 1inci halia yang diketuk dan sesudu perasa.**Saya guna perasa Maggie cukup rasa je.
  2. Satukan kesemua bahan dan lumur pada ayam dan perap selama 1 hingga 3 jam. **aku perap semalaman. Kira-kira 12 jam jugakla.
  3. Susun atas dulang pembakar dengan aluminium foil dan bakar sehingga masak dan garing lebih kurang 50 minit bergantung pada oven masing masing. **saya bakar hampir 2 jam jugakla kerana oven saya yang tak seberapa nak panas. Alhamdulillah. Tak hangit pun. Aluminium foil tu saya guna untuk tudung ayam tu kerana tak mahu wap rempahnya keluar. Apabila ia dah nak masak, baru saya bukak sekejap untuk bagi dia kelihatan garing dan kemudian, kembali menutupnya. 15minit selepas masak, barulah saya bukak balik. Dan sedia untuk dihidang..


Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (0)

Untuk memberi komen terhadap resepi ini, klik di sini









Feed 5 Resipi Terbaru

20140823_141837 Resepi Ayam panggang yougurt sedap oleh: AdamIda

sedap dan menyelerakan. cara penyediaan yang sa...

Img-20140824-wa0001 Resepi Sup Betik oleh: faiznuur

mudah , cepat

Resepi-brokoli-my-resepi Resepi Brokoli Stir-Fry dengan Filamen Ikan QQ oleh: qlkitchen

Tingkatkan kesihatan anda dengan resepi ini yan...

2013-08-27_14 Resepi kerisik oleh: Nurul77

Salah satu bahan untuk masakan rendang

2013-07-06_20 Resepi Sos putih @ white sauce untuk salmon oleh: Nurul77

Sos putih untuk dimakan dengan ikan; salmon, tr...

Senarai Resipi Terbaru >>




5 Laporan masakan terkini

Dsc03419
28-08-2014 Resipi Mushroom soup oleh : minami133
dah laama tak buat, tiba2 teringin.. hehee mekasih ;)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc06824
28-08-2014 Resipi nasi tomato ayam masak merah simple oleh : ayu anaqy
menu ulangan hihii... yg pasti anak2 suka :) mekasih ayu..
Laporan oleh: k.zila66
Dsc06789
28-08-2014 Resipi Kuey Teow Goreng Telur oleh : myaida
Assalam aida, menu sarapan ni utk diri sendiri hehee.... Alhamdulilah sedap ! tq2 :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc02790
28-08-2014 Resipi kerisik oleh : Nurul77
sori, syg gmb ni, nk msuk jgk hihi..tumbuk ketika masih panas2 lagi.. ;) tq.
Laporan oleh: k.zila66
Dsc02829
28-08-2014 Resipi kerisik oleh : Nurul77
dah lama buat ni hehee.... tq share :D
Laporan oleh: k.zila66

Senarai Laporan Masakan >>





Resepi mengikut kategori

Ayam Cookies Daging Dessert Ikan
Kek Kuih-muih Laksa Mee Minuman
Nasi Pencicah Roti Sayur Seafood
Snack Sup Tart Telur Western Food

Lain-lain kategori

. .. 1 10 minute 4 acar acar masak acar timun Acar Timun Express acara majlis.../malam/siang afternoon agak popular di terengganu agar agar agar-agar Agar2 air air asam air belimbing buluh air gula vanilla air milo blend

Senarai kategori >>



5 Komen Terkini

29-08-2014, sakinah94 komen di Kek kacang tanah :
saya dah cuba...memang sedap..


29-08-2014, kakbesah komen di kuih limas MIL kakbesah :
adeh!! blom abih ckp dh tersend..huhu. sori moon! akk td nk ckp syabbas, clap3X! sbb dh mnjadi ku...


28-08-2014, ayu:) komen di kerisik :
ooo camtu buat kerisik :D


28-08-2014, k.zila66 komen di kerisik :
Assalam nurul...rspi ni mmg akak nk msuk siap bergmbr lagi memandangkn nurul dh msuk kn tk apa l...


28-08-2014, Nurul77 komen di Pavlova "campak-campak" :
whipping cream ada dua jenis... 1 untuk cooking. 1 lagi untuk topping. yang cooking tu... pukul l...


Senarai Komen >>




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd