Google+

oleh: ibufarzana Kek Oren

Zoe_0019_1

Antara resipi kek Oren yang sedapppp mesti cuba


Created on : 24-04-2014

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ibufarzana

Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • Secubit garam
  • 1 1/2 sudu teh serbuk penaik
  • 1/2 cawan mentega ( saya guna buttercup)
  • 1/2 cawan membukit gula kastor
  • Parutan kulit Oren dari sebiji Oren yang besar ( Valencia pun ok)
  • 2 biji telur ( suhu bilik)
  • 2 sudu besar Susu penuh krim
  • Bahan Untuk Sira Oren
  • 1/2 cawan membukit gula kastor
  • 250 ml perahan jus Oren ditapis ( dlm 3 biji Oren)
  • Sedikit hirisan Oren Untuk hiasan

Cara-cara

  1. Panaskan oven suhu 180 darjah Celsius. Alaskan loyang 20cm@,8 ", dengan kertas butter paper Dan sapu sedikit mentega.
  2. Ayakkan tepung gandum, serbuk penaik dan garam dan ketepikan dulu.
  3. Menggunakan mixer, pukul mentega hingga berkrim atau lembut, masukkan gula kastor dan parutan kulit Oren( lebih kurang 1 sudu besar atau lebih Tgk saiz Oren kita), pukul lagi hingga kembang tampak ringan.
  4. Kemudian masukkan telur satu persatu.
  5. Gunakan spatula atau kelajuan rendah, masukkan tepung gandum tadi sedikit demi sedikit Dan masukkan Susu penuh krim, sekatakan.
  6. Imag0444
    Tuangkan adunan ke dalam loyang Dan bakar selama 30 ke 35 minit atau hingga sisi kek terpisah dari loyang. Sementara kek masak, kita sediakan Sita Oren.
  7. Bila dah masak biarlah kek didalam loyang.
  8. Untuk buat Sira oren, larutkan gula kastor bersama jus Oren diatas api sederhana, masukkan hirisan Oren Dan renehkan kira-kira 10 minit.
  9. Guna lidi sate atau skewer Untuk cucuk pada kek yang masih panas dan tuangkan Sira Oren biar meresap ke dalam kek.
  10. Letak hirisan Oren hiasan dan hidangkan setelah sejuk.


Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (0)

Untuk memberi komen terhadap resepi ini, klik di sini









Feed 5 Resipi Terbaru

Zoe_0019_1 Resepi Kek Oren oleh: ibufarzana

Antara resipi kek Oren yang sedapppp mesti cuba

J Resepi Jemput2 Udang Geragau oleh: ayu:)

zzzzooOOM tersangatlah mudah less 30min dah siap!

Imag0430_burstshot002_2 Resepi Muffin Chocolate Chip oleh: ibufarzana

Sesuai di makan bila2 masa, Nak pulak Hari Huja...

Cheesy Resepi Cheesy Roti Lapis Berdaging oleh: ashypink

Mudah disediakan dan mengenyangkan. Resepi dapa...

Photo Resepi Ayam Masak Lemak Tomato oleh: shafeza87

resepi mama saya

Senarai Resipi Terbaru >>




5 Laporan masakan terkini

20140424_210553
24-04-2014 Resipi Jeruk Mangga Rangup oleh : hanybee
hasilnya stlh di peram beberapa hari.. cuma tmbh sket cuka.. mmg rangup.. hepi sgt sbb menjadik..
Laporan oleh: cutie_winkle
Img_3453
24-04-2014 Resipi Bihun Kanak-Kanak oleh : cik com
buat lagi tadi pagi.. ni kali letak daging hiris dgn peas. sedap! thank you! :)
Laporan oleh: black1205e
Dsc05946
24-04-2014 Resipi sayur campur lalalalala.. oleh : adiezx
sedap ! tmbh udang n sayur lak,apa yg ada dlm esbox... mekasih ya :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc02754
24-04-2014 Resipi Kerabu Pucuk Kunyit oleh : che'iza
Assalam iza, wat ni dh laamaa... itu pun kemas2 terjumpa gmbr yg lum diantar hehee... terliur pulk tgk mcm teringin nk buat ! mekacih ya diatas perkongsian ini :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc06584
24-04-2014 Resipi ╰☆╮Kari Ayam cikILLA® oleh : DatinLulu
Assalam Z, menu tengahari ni.. ha ! kali ni rspi ORI tau.. hmmm... mmg sedap! kuahnya wat cicah dgn cekodok heee... mekacih ya datin :)
Laporan oleh: k.zila66

Senarai Laporan Masakan >>




Resepi mengikut kategori

Ayam Cookies Daging Dessert Ikan
Kek Kuih-muih Laksa Mee Minuman
Nasi Pencicah Roti Sayur Seafood
Snack Sup Tart Telur Western Food

Lain-lain kategori

. .. 1 10 minute 4 acar acar masak acar timun Acar Timun Express acara majlis.../malam/siang afternoon agak popular di terengganu agar agar agar-agar Agar2 air air asam air belimbing buluh air gula vanilla air milo blend

Senarai kategori >>



5 Komen Terkini

25-04-2014, moonbug komen di ♥Apam Mekar Tepung Beras™ :
Salam kf. Oooo gitu ceritenye. Ok2, ampunkn daku durhaka x letak papercup. Terus jd belalai sume ...


24-04-2014, ayu:) komen di Jemput2 Udang Geragau :
razzizz-nanti ayu try grg+telur msti sodap


24-04-2014, ayu:) komen di Jemput2 Udang Geragau :
ira1511 senang je log in nanti bila keluar page ira cam senarai rsp+laporan ira ada words warna m...


24-04-2014, ira1511 komen di Jemput2 Udang Geragau :
lupe la camne nk post resepi kat cni coz da lme sgt tggl...sape2 blh tolong bgth x cmne nk post r...


24-04-2014, Razzizz komen di Jemput2 Udang Geragau :
mak suka masuk dalam telur buat telur dadar-sodap


Senarai Komen >>