Google+

oleh: shafeza87 Ayam Masak Lemak Tomato

Photo

resepi mama saya


Created on : 21-04-2014

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi shafeza87

Bahan-bahan ( untuk 3-4 orang makan )

  • 1/2 ekor ayam yang dipotong sederhana kecil
  • 1-2 biji kentang dipotong wedges
  • 1 biji tomato dibelah 4
  • 3-4 sudu sos cili/tomato
  • 1 paket/kotak kecil santan segera
  • sehelai daun kunyit diracik halus
  • *Bahan-bahan untuk dikisar:
  • *1 biji bawang besar
  • *3 ulas bawang putih
  • *1-2 batang kunyit hidup
  • *halia sebesar ibu jari
  • *1-2 batang serai
  • *1 tangkai cili merah
  • *7-10 tangkai cili api (boleh tambah kalau nak pedas)
  • *2 biji tomato
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Masukkan kesemua bahan yang telah dikisar* ke dalam periuk, letak atas api dan tumis tanpa minyak.
  2. Setelah naik bau, masukkan sos cili/tomato, kacau, perasakan sedikit dengan garam dan masukkan ayam serta kentang.
  3. Kacau dan tutup sekejap beberapa minit bagi bahan tadi meresap pada ayam dan keluar air dari ayam tersebut.
  4. Masukkan santan dan kacau sebati sehingga ayam dan kentang benar-benar masak dan empuk.
  5. Perasakan dengan garam dan gula, kalau dah ok cukup rasa tak perlu tambah.
  6. Masukkan tomato yang dibelah 4 serta taburkan daun kunyit yang diracik. Siap untuk dihidang


Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (0)

Untuk memberi komen terhadap resepi ini, klik di sini









Feed 5 Resipi Terbaru

Photo Resepi Ayam Masak Lemak Tomato oleh: shafeza87

resepi mama saya

Img_20140420_192224_1_ Resepi kek kukus mudah oleh: shidazaid

kek yang sangat mudah

Myresepi1 Resepi CHOCOLATE CHIPS oleh: dilaOHdila

Bahan-bahan ayak : 280 gm (2 1/4 cawan) tepung...

20140417_003955 Resepi ♥Som - Som Labu™ oleh: kak fida

Buat untuk makan2 bersama tamu hujung minggu, s...

Lontong_goreng Resepi Lontong Goreng oleh: ummi june

Lepas raye kalo ade belen-belen lontong nasi, b...

Senarai Resipi Terbaru >>




5 Laporan masakan terkini

Dsc06676
21-04-2014 Resipi Tumis pucuk keledek oleh : ati_hayat
ya lah Ati, kira sayur lama ni..budak2 skg tk reti mkn.. teringt dulu2 hehee... mekasih ya share :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc02579
21-04-2014 Resipi masak lemak siput sedut oleh : ayu anaqy
menu lunch..maaflh akak ada ubah sket,dh terbiasa cara mak,btg keladi tu akak celur dulu ltk asam kpg utk mengelak gatal katanya...apapun sedap rspi ni leka menyedut spai nasi tk luak hahaa... mekasih ya ayu :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc01734
21-04-2014 Resipi Pecal Tradisi oleh : fubai
wallaaa.. nikmatnyaa.. dpt mkn pecal nii..selaku klu buat pasti mkn berulang2..hehee... tq share fubai :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc02097
21-04-2014 Resipi masak lemak ikan kerisi dgn petai oleh : sarinahamis
Assalam sarinahamis.. rspi ni lbih kurang sama dgn mak tapi kn mak suka masukn sekali dgn kulit petai tu, kikis kn dulu.. mekasih utk rspi ni :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc05525
21-04-2014 Resipi Nasi goreng lada sulah oleh : hanisam
buat utk sarapan pagi ni.. guna butter n tmbh nugget sedap ! tq hanisam :)
Laporan oleh: k.zila66

Senarai Laporan Masakan >>




Resepi mengikut kategori

Ayam Cookies Daging Dessert Ikan
Kek Kuih-muih Laksa Mee Minuman
Nasi Pencicah Roti Sayur Seafood
Snack Sup Tart Telur Western Food

Lain-lain kategori

. .. 1 10 minute 4 acar acar masak acar timun Acar Timun Express acara majlis.../malam/siang afternoon agak popular di terengganu agar agar agar-agar Agar2 air air asam air belimbing buluh air gula vanilla air milo blend

Senarai kategori >>



5 Komen Terkini

21-04-2014, k.zila66 komen di ♥Som - Som Labu™ :
wallaaaa... nikmatnyaaa.... klu lah ada org bagi hihii... kt umah ni kurang sambutan... dh tering...


21-04-2014, shidazaid komen di Kek span :
KALU XDA SUSU CAIR N BUTTER BOLEH TUKAR GUNA APA YE?


20-04-2014, kak fida komen di ♥Som - Som Labu™ :
Raz...oh ye ke..alhamdulillah...abeskan dulu som2 pandan tu yer..esok2 klau ada labu leh ler cuba...


20-04-2014, Razzizz komen di ♥Som - Som Labu™ :
!!!KF,raz baru je selesai buat som2 pandan akak,baru masuk fridge 10min ago hehe keluar pula som2...


20-04-2014, kak fida komen di kerabu carrot dan sengkuang kakbesah :
moon...oh ye ke...tapi klau dah dkt jgn ler hulur sebiji dua sngkuang n carrot mentah...hulur ler...


Senarai Komen >>